Liczba zarejestrowanych w kraju pojazdów stale się zwiększa. Ile jest w Polsce samochodów? Okazuje się, że nikt nie jest w stanie podać jednoznacznej odpowiedzi! Dlaczego? Wszystko przez „martwe dusze”.
Na koniec 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych 26,675 mln aut osobowych. Samar podał jednak, że łączna liczba „martwych dusz” przekroczyła próg 7 milionów pojazdów – wynosi obecnie 7,006 mln.
Za tym hasłem kryją się tzw. pojazdy archiwalne – obecne w bazach CEPiK-u, ale w praktyce nieistniejące.
Samar podaje, że to samochody niewyrejestrowane, nieanulowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce, ale w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, UFG czy stacji kontroli pojazdów.
Po wyeliminowaniu pojazdów archiwalnych z baz CEPiK-u liczba zarejestrowanych aut osobowych na koniec 2022 r. zmniejszyła się do 19,669 mln sztuk. Samar zauważa też, że korekta w postaci usunięcia ze statystyk nieeksploatowanych już aut istotnie wpływa na statystyki dotyczące wieku.
Park samochodów osobowych w Polsce | |||
---|---|---|---|
Liczba rejestracji | Zmiana wobec poprz. roku (szt.) | Zmiana wobec poprz. roku (%) | |
Stan parku | 26,675 mln | +577 tys. | +2,2% |
„Martwe dusze” | 7,006 mln | +257 tys. | +3,8% |
Stan parku bez | 19,669 mln | +320 tys. | +1,7% |
„martwych dusz” | |||
Średni wiek parku | 21,15 | 0,48 | +2,3% |
Średni wiek parku bez „martwych dusz” | 15,88 | 0,32 | +2,1% |
Liczba aut na 1 tys. mieszkańców | 700 | 16 | +2,3% |
Liczba na 1 tys. mieszkańców bez „martwych dusz” | 517 | 13 | +2,6% |
Średni wiek „martwych dusz” wynosi blisko 36 lat. Ich pominięcie w statystykach znacząco wpływa na obniżenie średniego wieku aut w parku: z 21,15 do 15,88 roku. Co więcej – korekta sprawia, że Polska przestaje należeć do czołówki Europy w liczbie samochodów na 1000 mieszkańców. Z teoretycznych 700 w realnej eksploatacji zostaje „tylko” 517.
Za całą sytuację poniekąd można winić system, który na dobrą sprawę uniemożliwia wyrejestrowanie nieużywanego pojazdu, co można zrobić np. w Niemczech. Przewidziana w Polsce możliwość wyrejestrowania uszkodzonego auta na czas naprawy nie jest analogicznym rozwiązaniem.