Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
samochody z epoki PRL

Statystyki są zaburzane przez dużą liczbę tzw. aut archiwalnych

Jest problem! Rzeczywista liczba aut w Polsce to zagadka

Magazynauto

Statystyki są zaburzane przez dużą liczbę tzw. aut archiwalnych

Jest problem! Rzeczywista liczba aut w Polsce to zagadka

 Liczba zarejestrowanych w kraju pojazdów stale się zwiększa. Ile jest w Polsce samochodów? Okazuje się, że nikt nie jest w stanie podać jednoznacznej odpowiedzi! Dlaczego? Wszystko przez „martwe dusze”.

Na koniec 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych 26,675 mln aut osobowych. Samar podał jednak, że łączna liczba „martwych dusz” przekroczyła próg 7 milionów pojazdów – wynosi obecnie 7,006 mln.

Czym są „martwe dusze”?

Za tym hasłem kryją się tzw. pojazdy archiwalne – obecne w bazach CEPiK-u, ale w praktyce nieistniejące.

Samar podaje, że to samochody niewyrejestrowane, nieanulowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce, ale w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, UFG czy stacji kontroli pojazdów.

Ile jest w Polsce realnie eksploatowanych aut?

Po wyeliminowaniu pojazdów archiwalnych z baz CEPiK-u liczba zarejestrowanych aut osobowych na koniec 2022 r. zmniejszyła się do 19,669 mln sztuk. Samar zauważa też, że korekta w postaci usunięcia ze statystyk nieeksploatowanych już aut istotnie wpływa na statystyki dotyczące wieku.

Park samochodów osobowych w Polsce
  Liczba rejestracji Zmiana wobec poprz. roku (szt.) Zmiana wobec poprz. roku (%)
Stan parku  26,675 mln +577 tys. +2,2%
„Martwe dusze” 7,006 mln +257 tys. +3,8%
Stan parku bez 19,669 mln +320 tys. +1,7%
„martwych dusz”      
Średni wiek parku 21,15 0,48 +2,3%
Średni wiek parku bez „martwych dusz” 15,88 0,32 +2,1%
Liczba aut na 1 tys. mieszkańców 700 16 +2,3%
Liczba na 1 tys. mieszkańców bez „martwych dusz” 517 13 +2,6%
 
 

Średni wiek „martwych dusz” wynosi blisko 36 lat. Ich pominięcie w statystykach znacząco wpływa na obniżenie średniego wieku aut w parku: z 21,15 do 15,88 roku. Co więcej – korekta sprawia, że Polska przestaje należeć do czołówki Europy w liczbie samochodów na 1000 mieszkańców. Z teoretycznych 700 w realnej eksploatacji zostaje „tylko” 517.

Za całą sytuację poniekąd można winić system, który na dobrą sprawę uniemożliwia wyrejestrowanie nieużywanego pojazdu, co można zrobić np. w Niemczech. Przewidziana w Polsce możliwość wyrejestrowania uszkodzonego auta na czas naprawy nie jest analogicznym rozwiązaniem.

Czytaj także