Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Koleos I

Renault Koleos I

Archiwum

Renault Koleos I

Rzadko zdarza się, żeby tak dopracowany i niezawodny samochód był rynkowym outsiderem. Winne są stereotypy.

  • Lata produkcji: 2008-2016
  • Silniki: benz. 2.5 (170 KM), diesel 2.0 (150-172 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 452/269 cm, szerokość/wysokość: 185/169 cm, bagażnik: 450-1380 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Koleos to efekt współpracy Renault i Samsunga. Być może z tego powodu nie podoba się Europejczykom, ale przynajmniej jest funkcjonalny i starannie wykonany. Wnętrze mieści wygodnie całą rodzinę. Oryginalnie skonstruowano klapę bagażnika – jest dzielona w poziomie. Górna część się unosi, a dolna odchyla do pozycji poziomej ułatwiając załadunek. Auto było modernizowane dwa razy. W 2011 r. bardzo wyraźnie zmienił się przód. W 2014 odświeżono detale.

Renault-Koleos-I_3
Nad stylizacją można dyskutować, ale jakość i ergonomia są na całkiem niezłym poziomie.

SILNIKI

Gama silnikowa jest skromna, ale wystarczająca. Najważniejszą rolę odgrywa w niej dwulitrowy turbodiesel 2.0 dCi (150-170 KM), który jest cichy, oszczędny, trwały i dynamiczny. Jedyna alternatywa to oferowany w początkowym okresie produkcji benzynowy silnik wolnossący 2.5. Ze względu na znikome zainteresowanie został wycofany z oferty.

AWARYJNOŚĆ

Koleos jest dość niezawodny – mechanicy uważają, że pod tym względem przewyższa inne modele francuskiej marki z tego okresu.

KOSZTY

Naprawy zawieszenia są tanie. Części silnikowe – droższe, ale to poziom typowy dla współczesnych diesli z filtrem cząstek stałych, i dwumasowym kołem zamachowym.

SYTUACJA RYNKOWA

Niewielka podaż, ograniczony popyt. Zdecydowana większość ofert to diesle.

Renault-Koleos-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Tańsze, 150-konne diesle są wyposażone w napęd na przód. W droższych napędzane są wszystkie cztery koła (między osiami znajduje się sprzęgło sterowane elektronicznie). W odmianach 170-konnych napęd 4WD był seryjny.
  • Automaty oferowano wyłącznie ze słabszym dieslem oraz z odmianą benzynową.
  • Na rynkach azjatyckich auto było oferowane jako Samsung.

CENY

15 000 zł – Najtańsze Koleosy. Najlepsze, że w tej grupie są auta zdolne do jazdy bez większych inwestycji.
25 000 zł – Najdroższe auta sprzed liftingu i najtańsze po modernizacji. Ofert jest mało, ale ich jakość – niezła.
55 000 zł – Najdroższe egzemplarze dostępne w ogłoszeniach. Akurat one sprzedają się bardzo trudno.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.5 2.0 dCi 2.0 dCi
Pojemność skokowa 2488 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 170 KM 150 KM 170 KM
Maks. moment obr. 226 Nm 320 Nm 360 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,1 s 10,0 s 9,9 s
Prędkość maks. 186 km/h 183 km/h 189 km/h
Średnie zuż. paliwa 9,1 l/100 km 6,8 l/100 km 7,5 l/100 km
Renault-Koleos-I_4
2.0 dCi to dopracowana konstrukcja z trwałym łańcuchem rozrządu.

HISTORIA MODELU

2008 - światowa premiera modelu; auto było oferowane w Chinach, w Europie i w Rosji
2011 - pierwsza modernizacja modelu – wyraźnie zmienił się przód; przy okazji wycofano z oferty benzynowy silnik 2.5
2014 - drugi, mały lifting
2017 - nowa generacja modelu

Renault-Koleos-I_6
Druga generacja Renault Koleosa.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z filtrem cząstek stałych
    Tempo zapełniania się filtra wzrasta proporcjonalnie do stopnia zużycia wtryskiwaczy i turbosprężarki. Temat trzeba zatem potraktować kompleksowo i jednorazowo zregenerować wszystkie słabe ogniwa. Nie będzie tanio, ale przynajmniej rozwiąże problem na kilka lat.
    Koszt: od 3 tys. zł
  • Korozja elementów podwozia
    Nie jest niebezpieczna. Utrudnia jedynie ewentualne naprawy zawieszenia.
  • Drobne wycieki oleju z silnika
    Wiele osób bagatelizuje ten problem, ponieważ jego skala jest naprawdę niewielka. Silnik 2.0 dCi jest praktycznie bezobsługowy i ma łańcuch rozrządu.

ZALETY I WADY

+ Bardzo atrakcyjna cena.
+ Wysoki poziom niezawodności.
+ Przestronne i funkcjonalne nadwozie.
+ Udane 2-litrowe diesle, które należą do najlepszych na rynku.

- W ofercie zabrakło małego silnika benzynowego.
- Duży przewidywany spadek wartości.

Renault-Koleos-I_5
Oryginalne rozwiązanie: dolna część klapy bagażnika to solidna, odchylana burta.

WARTO KUPIĆ

Wielkiego wyboru nie ma – optymalny Koleos to wersja 2.0 dCi 175 KM z napędem na cztery koła i z ręczną skrzynią.

UWAŻAJ NA

Wersje benzynowe. To samochody niszowe, które trudno będzie kiedyś odsprzedać. Na dodatek źle tolerują LPG.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także