Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota Auris I

Na tle konkurentów przeciętnie wykończony Auris jest koszmarnie drogi, co rekompensuje wysoką trwałością.

  • Lata produkcji: 2007-2013
  • Silniki: benz. 1.3-1.8 (97-147 KM), diesle 1.4-2.2 (90-177 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 422/260 cm, szerokość/wysokość: 176/152 cm, bagażnik: 355-1335 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Teoretycznie do wyboru są 3- i 5-drzwiowe Aurisy, ale rynkiem wtórnym włada praktyczniejsza wersja (90% ofert). Auris ma wysokie nadwozie i przypominającą minivany podwyższoną pozycję za kierownicą, która ułatwia wsiadanie czy obserwowanie drogi. Tworzywa wykończeniowe są przeciętne. Mogłoby też być więcej schowków.

Toyota-Auris-I_3

Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów jest wygodnym rozwiązaniem. Mało schowków.

SILNIKI

Popularne w używanych autach wolnossące silniki z łańcuchem rozrządu nie sprawiają problemów. Usterki ograniczają się do czujników i spalania oleju przy wysokich przebiegach. Z diesli polecamy trwałego 1.4 D-4D. Hybryda dzieli rozwiązania techniczne z Priusem.

AWARYJNOŚĆ

Najwięcej problemów sprawiają diesle 2.0/2.2. W ich aluminiowych blokach pojawiają się wżery. By je usunąć, trzeba wyjąć silnik i poddać jego korpus planowaniu. Dość słabym podzespołem Aurisa okazują się skrzynie – czasem włączanie biegów jest utrudnione, w innych przekładniach hałasują łożyska.

KOSZTY

Części do bieżącego serwisu można kupić dość tanio. Gorzej, gdy zepsuje się diesel czy zautomatyzowana skrzynia MultiMode.

SYTUACJA RYNKOWA

Rynek wtórny buduje prawie 800 Aurisów. Nie brakuje aut z polskich salonów, ale szczególnie te z dieslem 1.4 D-4D zapewne służyły we flotach. Dochodzi do tego prawie 140 ofert sprzedaży Corolli E15. Sedany są wyceniane na 14-36 tys. zł.

Toyota-Auris-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Toyota odeszła od kultowej nazwy Corolla, by podkreślić, że Auris jest zupełnie nowym, lepszym od poprzednika rozdaniem. Plan chyba nie do końca się udał, bo następcą Aurisa II została Corolla.
  • Najdroższy w serwisowaniu jest topowy turbodiesel 2.2 D-CAT (177 KM). Ma rozbudowany układ oczyszczania spalin i został wyposażony w wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół. Pozostałe mają prostszą i tańszą w serwisowaniu belkę skrętną.

CENY

10 000 zł – Pulę najtańszych Aurisów tworzą turbodiesle z pierwszych lat. Mają ponad 300 tys. km deklarowanego przebiegu.
20 000 zł – Typowa cena w ogłoszeniach. Wystarczy na 10-letniego, nieźle wyglądającego i wyposażonego Aurisa.
38 000 zł – Zadbane auta z końca produkcji z rąk pierwszego właściciela. Hybrydy z rozsądnymi przebiegami.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.33 VVT-i 1.4 VVT-i 1.6 VVT-i 1.6 Valvematic 1.8 Hybrid 1.4 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-CAT
Pojemność skokowa 1329 cm3 1398 cm3 1598 cm3 1598 cm3 1798 cm3 1364 cm3 1998 cm3 2231 cm3
Zasilanie benz. benz. benz. benz. benz.+ elektr. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 101 KM 97 KM 124 KM 132 KM 99+82 KM 90 KM 126 KM 177 KM
Maks. moment obr. 128 Nm 130 Nm 157 Nm 160 Nm 142 Nm 190 Nm 300 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,1 s 13,0 s 10,4 s 10,0 s 11,4 s 12,0 s 10,3 s 8,1 s
Prędkość maks. 175 km/h 170 km/h 190 km/h 195 km/h 180 km/h 175 km/h 195 km/h 210 km/h

HISTORIA MODELU

2007 premiera Aurisa, pod nazwą Corolla oferowano wyłącznie sedana
2009 modernizacja palety silnikowej, silnik 1.6 Valvematic zamiast 1.6 Dual VVT-i
2010 modernizacja, gamę wzmacnia dobrze wyposażona wersja hybrydowa
2012 debiutuje Auris II

Toyota-Auris-I_5

Auris sprzed modernizacji (2007–2010).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wysokie spalanie oleju
    Problem jest najbardziej nasilony w starszych silnikach benzynowych VVT-i.
    Koszt naprawy: od 2500 zł
  • Problemy z wybieraniem biegów
    Czasem wystarczy przesmarować lub wymienić wodziki. Awarie skrzyni też wchodzą w grę.
    Koszt naprawy: od 100 zł
  • Problemy z dieslami 2.0/2.2
    Przez wżery pojawiające się w punkcie styku uszczelki głowicy z aluminiowym blokiem płyn chłodzący zaczyna przedostawać się do komór spalania. Kiedy problem ujawnił się na gwarancji, wymieniano silnik. Awaria nie jest jednak nieunikniona. Niektóre auta przejeździły bez problemów 300 tys. km.
    Koszt naprawy: od 4000 zł

ZALETY I WADY

+ Trwałe silniki benzynowe i diesel 1.4 D-4D.
+ Przestronne wnętrze, niezawodna elektryka.
+ Relatywnie prosta budowa, łatwość napraw.

- Zawodne diesle – w 2.0/2.2 erozja bloku, a w 2.2 D-CAT także problemy z DPF.
- Przeciętnie wykończone i wyciszone wnętrze.
- Słaby lakier, pierwsze ogniska korozji.

Toyota-Auris-I_4

Duży, 355-litrowy bagażnik. Hybryda mieści 310 l (akumulator pod podłogą).

WARTO KUPIĆ

Zadbany Auris z silnikiem 1.6 Valvematic to auto na lata. Kupując hybrydę, trzeba sprawdzić kondycję akumulatora.

UWAŻAJ NA

Auta bez historii, ze zautomatyzowaną skrzynią czy dieslami 2.0/2.2 mogą okazać się kosztowne w naprawach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 4/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także