Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota Auris II

Ma ciasne wnętrze i jest droga. Za Toyotą Auris przemawiają jednak wysoka trwałość oraz oszczędna wersja hybrydowa.

  • Lata produkcji: 2012-2019
  • Silniki: benz. 1.2-1.8 (99-136 KM), diesle 1.4-2.0 (90-124 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 427-433/260 cm, szerokość/wysokość: 176/147 cm, bagażnik: htb 360-1200 l, kmb 530-1658 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Auris ma bardziej zwarte nadwozie od innych kompaktów i krótszy rozstaw osi. Efektem jest mniejsza przestronność wnętrza, które jest do tego przeciętnie wykończone i ma niezbyt nowoczesny projekt. Na pocieszenie – duże bagażniki (dotyczy to też hybrydy).

Toyota-Auris-II_3

Wygląd wnętrza oraz grafika czy możliwości systemu multimedialnego odstają od średniej w klasie.

SILNIKI

Kto szuka wysokich mocy, nie znajdzie w Aurisie nic dla siebie. Toyota zaproponowała oszczędne, ale dosyć słabe silniki. Nie spieszyła się też z downsizingiem. Jednostka 1.2 Turbo pojawiła się dopiero po modernizacji.

AWARYJNOŚĆ

Słabym punktem Aurisa okazał się układ przeniesienia napędu. W niektórych autach hałasujące sprzęgła czy skrzynie bądź słabe łożyska wyciskowe wymieniano w ramach gwarancji. Z kolei napęd hybrydowy nie jest tak „pancerny” jak w Priusie. Pojawiają się doniesienia o konieczności wymiany akumulatora przed 150 tys. km. Na szczęście awarie nie mają charakteru plagi.

KOSZTY

Auris, podobnie jak inne Toyoty, trzyma cenę. Ich lekką korektę wymusiło zastąpienie modelu Corollą. Typowe części eksploatacyjne są łatwo dostępne i relatywnie tanie.

SYTUACJA RYNKOWA

Pula używanych aut rośnie skokowo – z 900 do 1400 aut w ciągu ostatniego roku. To efekt wymiany samochodów przez floty. Prywatni kierowcy kupują Aurisy na lata i nie sprzedają ich tanio.

Toyota-Auris-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Auris to najpopularniejsza hybryda na rynku wtórnym. Na klientów czeka ponad 500 samochodów, z czego połowa w wersji kombi. To niemal 40% wszystkich dostępnych Aurisów!
  • Toyota nie oferowała klasycznych „automatów”. Dostępne były tylko bezstopniowe przekładnie – standardowo w hybrydzie, za dopłatą w wersjach 1.2/1.6 (skrzynia Multidrive S z pasem transmisyjnym).
  • Turbodiesla 1.6 D-4D dostarczało BMW.

CENY

24 000 zł – Pulę ofert tradycyjnie otwierają pofirmowe kombi z dieslem i przebiegami przekraczającymi 200 tys. km.
50 000 zł – Średnia cena wystawionego na sprzedaż auta nieco... wzrosła. Na rynek trafiają bowiem hybrydy i auta po „lifcie”.
93 000 zł – Hybrydowe kombi z przebiegami około 20 tys. km. Sprzedawane przez dealerów i często objęte gwarancją.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.33 Dual VVT-i 1.2 Turbo 1.6 Valvematic 1.8 Hybrid 1.4 D-4D 1.6 D-4D 2.0 D-4D
Pojemność skokowa 1329 cm3 1197 cm3 1598 cm3 1798 cm3 1364 cm3 1598 cm3 1998 cm3
Zasilanie benzynowy bezn. turbo benzynowy benz.+elektr. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 99 KM 116 KM 132 KM 136 KM 90 KM 112 KM 124 KM
Maks. moment obr. 128 Nm 185 Nm 160 Nm 142+207 Nm 205 Nm 270 Nm 310 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,6 s 10,0 s 10,0 s 10,9 s 12,5 s 10,5 s 10,0 s
Prędkość maks. 175 km/h 200 km/h 200 km/h 180 km/h 180 km/h 200 km/h 200 km/h

HISTORIA MODELU

2012 debiut Toyoty Auris II w obu wersjach nadwoziowych
2015 lifting – nowy pas przedni, odświeżone wnętrze i silniki 1.2 Turbo zamiast 1.6 Valvematic oraz 1.6 D-4D w miejsce 2.0 D-4D
2019 zakończenie produkcji Aurisa II, następcą modelu zostaje Toyota Corolla XII

Toyota-Auris-II_5

Auris II w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wada fabryczna sprzęgła
    Hałasujące lub ślizgające się sprzęgło, które czasem uniemożliwia też włączanie biegów.
    Koszt wymiany: od 1200 zł (lub na gwar.)
  • Mało wytrzymałe łożyska kół
    Najmniej trwałym elementem podwozia są łożyska. Czasem wymieniane na gwarancji.
    Koszt wymiany: od 250 zł
  • Nagar w silnikach 1.33
    Jeżeli auto jest używane wyłącznie w mieście, w głowicy może odkładać się nagar.
    Koszt czyszczenia: 300-1500 zł
  • Awaryjna pompa cieczy chłodzącej
    Zawodnym elementem osprzętu benzynowych silników okazuje się pompa cieczy.
    Koszt wymiany: od 400 zł

ZALETY I WADY

+ Duża podaż aut z krajowych salonów.
+ Relatywnie prosta, a zarazem solidna mechanika.
+ Oszczędna wersja hybrydowa.

- Ciasne i przeciętnie wykończone wnętrze.
- Wyśrubowane ceny najlepszych aut.
- Doniesienia o problemach ze sprzęgłami.

Toyota-Auris-II_4

Bagażnik ma sporą pojemność, ale rozczarowuje niedbałym wykończeniem.

WARTO KUPIĆ

Benzynowa wersja 1.6 jest trwała i toleruje montaż LPG. Hybryda pali mało, nie traci na wartości i szybko się sprzeda.

UWAŻAJ NA

Poflotowe auta z dieslami – silniki mogą wymagać już doinwestowania. Wersje 1.33 oraz 1.4 D-4D są nieco za słabe.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 3/6
Niezawodność 5/6
Koszty 5/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także