Użytkowanie samochodu nie zawsze musi się wiązać z utratą jego wartości. Przez ostatni rok ceny ofertowe wielu modeli z drugiej ręki poszły ostro w górę. Prezentujemy 15 modeli – osobowych i dostawczych – które wyraźnie zyskały na wartości. W przypadku rekordzisty to aż 40%!
Jedną z najpoważniej doświadczonych przez pandemię grup byli zmotoryzowani. Po pierwszym zaburzeniu cyklu produkcyjnego nowych aut branża nie wróciła do dawnej formy, czego skutkiem są wydłużone do miesięcy, a nawet lat czasy oczekiwania na nowe auta i ograniczone możliwości ich konfigurowania.
Pogorszyła się też sytuacja zainteresowanych zakupem używanego pojazdu – mniejsza produkcja nowych aut przekłada się na spadek dostępności używanych oraz wzrost ich cen. Przed 2020 r. dość łatwo można było kupić wciąż sprawne auto za niecałe 5 tys. zł.
Teraz rynek jest bardzo „przebrany”. Tanie auta zaczęły bowiem być traktowane jako alternatywa dla środków komunikacji zbiorowej. Zainteresowały się nimi także osoby świadczące usługi z zakresu dowozu jedzenia – taniego samochodu po prostu nie szkoda do tak wyniszczającej pracy. Boom na zakupy online oraz wzrost zainteresowania nieruchomościami i ich remontami wywindował ceny aut dostawczych.
Wszystkie te trendy są doskonale widoczne w przygotowanym przez sieć komisów AAA Auto zestawieniu 15 modeli, których ceny wzrosły najbardziej między styczniem 2021 i styczniem 2022 r. Warto zaznaczy, że analitycy AAA Auto podali nie średnie ceny, a ich mediany, czyli wartości środkowe danego zbioru. To parametr bardziej odporny na zaburzenie poprzez skrajnie niskie czy wysokie kwoty niektórych ofert.
Na kolejnych stronach prezentujemy generację danych modeli, które są w zasięgu za kwotę mediany. Wzrost cen dla całego rynku w okresie I 2021-I 2022 wyniósł 11%. Oto modele, które zdrożały najbardziej.
Relatywnie niskie ceny ofertowe Fiatów Punto sprawiły, że nawet ich lekka zmiana spowodowała duży skok procentowy. Warto poszukać Punto II po modernizacji z 2003 r. Optymalnym wyborem byłby egzemplarz z klimatyzacją, ale priorytetowo należy potraktować ogólnie dobry stan techniczny.
Benzynowe silniki 1.2/1.4 są trwałe – przy większych przebiegach można się spodziewać spalania czy wycieków oleju oraz awarii osprzętu (np. alternatora). Diesle są zwykle mocno wyeksploatowane.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1242 cm3, moc: 80 KM, maksymalny moment obrotowy: 114 Nm, prędkość maksymalna: 172 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
Mediana cen w sieci AAA Auto wskazuje, że obecnie na rynku zaczyna się czas Transita Mk7, który, technicznie rzecz biorąc, jest udoskonalonym w ramach modernizacji z 2006 r. modelem Mk6.
Jak przystało na auto o użytkowym charakterze, większość dostępnych egzemplarzy ma wysokie przebiegi. Te, które pokonały mniej kilometrów i mają na to stosowną dokumentację, są z kolei zauważalnie droższe (dotyczy to zwłaszcza wersji osobowych). Transity są dobrze zaopatrzone w części zamienne, więc koszty napraw nie należą do wyśrubowanych. Uwaga na rdzę!
Silnik: diesel, pojemność: 2198 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 310 Nm, prędkość maksymalna: b.d. , przyspieszenie 0-100 km/h: b.d., średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km
Choć wśród aut osobowych francuskie modele cieszą się umiarkowanym wzięciem, są doskonale postrzegane i chętnie kupowane przez zainteresowanych autami do pracy. Renault Master (bliźniacze mu konstrukcje to Opel Movano i Nissan NV400) trzeciej generacji (a na taką wskazuje mediana cen ofertowych) jest na rynku od 2010 r. W ubiegłym roku samochód został zmodernizowany, co najlepiej dowodzi, jak udaną jest konstrukcją. Jedynym źródłem mocy jest diesel 2.3 dCi.
Silnik: diesel, pojemność: 2299 cm3, moc: 125 KM, maksymalny moment obrotowy: 310 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przyspieszenie 0-100 km/h: b.d., średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km
Z jednej strony nadwozie o specyficznej urodzie i plastikowy kokpit, z drugiej – przestronne wnętrze i niezła trwałość ogólna napędzające zainteresowanie najmniejszym modelem Mercedesa. Jego druga generacja jest bardziej udana od „jedynki”.
Do miasta w zupełności wystarczy podstawowy benzynowy silnik. Automat to droga w naprawach skrzynia CVT.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1498 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 140 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km
Druga odsłona kompaktowej Kii była dostępna w latach 2012-2018. Warto rozważyć jej zakup, bo auto jest atrakcyjniej stylizowane, lepiej wykończone i przyjemniejsze w prowadzeniu od „jedynki”, a technicznie nie różni się od niej znacząco, co skutkuje wysoką trwałością i niskimi kosztami serwisowania.
Lista typowych usterek Kii Cee'd jest dosyć krótka. Można na nią wpisać problemy z trwałością powłoki lakierniczej, drobne ogniska korozji oraz wycieki oleju z zespołu napędowego. Warto zainteresować się bazowym silnikiem 1.4 lub prostymi i trwałymi turbodieslami.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1396 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 137 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,8 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
Technicznie rzecz biorąc, to bliźniak Cee'da, mający pełnić w koncernie Hyundai-Kia rolę bardziej eleganckiego samochodu. Jedyna poważniejsza różnica w palecie silników dotyczy dostępnego wyłącznie w Hyundaiu wolnossącego silnika 1.6 MPI (w obu modelach był natomiast dostępny 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem). Okazuje się, że analogie dotyczą także podaży na rynku wtórnym – zarówno mediana cen, jak i ich zmiana okazały się bardzo zbliżone.
Silnik: diesel, pojemność: 1582 cm3, moc: 128 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 197 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km
Kto szuka wygodnego, bezpiecznego, przyzwoicie wyposażonego oraz niedrogiego w naprawach samochodu, powinien wziąć pod lupę drugą generację Laguny z benzynowym silnikiem. Zwłaszcza egzemplarze po liftingu z 2005 r. są znacznie lepsze niż obiegowe opinie na temat „królowej lawet”.
Przy spokojnej jeździe benzynowe jednostki nie są specjalnie zachłanne na paliwo, a wszystkie – poza 2.0 IDE z bezpośrednim wtryskiem – można niskim kosztem wyposażyć w instalację gazową.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 107 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Wysoka mediana cen Superba została zbudowana przez narastającą falę poflotowych egzemplarzy trzeciej generacji oraz kurcząca się pulę tańszych aut – ten wygodny, niezwykle przestronny oraz niedrogi w utrzymaniu model przez nabywcę indywidualnego jest zwykle kupowany na długie lata.
Naszym typem jest zadbany, bogato wyposażony Superb II po modernizacji z 2013 r. Na rynku najłatwiej o diesla 2.0 TDI – i to on jest najlepszym źródłem mocy. Zwłaszcza w połączeniu z ręczną skrzynią (serwisowanie DSG jest kosztowne).
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 212 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
Daily to prawdziwa legenda wśród lekkich samochodów dostawczych. Kwota mediany w sieci AAA Auto pozwoli raczej na zakup drugiej generacji Daily (1999-2014) z końcowej fazy produkcji. Podobnie jak w przypadku innych pojazdów użytkowych rocznik czy związany z nim wygląd auta jest kwestią drugorzędną.
Kluczowy jest ogólny dobry stan techniczny oraz udokumentowana historia serwisowa. Priorytetowo nie należy traktować także przebiegu – niski, ale potwierdzony może oznaczać, że auto było używane do miejskich dostaw, co wcale nie jest korzystne dla zespołu napędowego.
Silnik: diesel, pojemność: 2287 cm3, moc: 126 KM, maksymalny moment obrotowy: 290 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przyspieszenie 0-100 km/h: b.d., średnie zużycie paliwa: 9,6 l/100 km
Kto chciałby za niecałe 40 tys. zł kupić Toyotę RAV4, powinien skupić się na poszukiwaniach trzeciej odsłony tego modelu. Znacznie większa „czwórka” jest wyraźnie droższa – progiem wejścia jest w jej przypadku niemal 60 tys. zł.
W przypadku RAV4 III najlepszym źródłem mocy był wprowadzony tuż przed liftingiem z 2010 r. benzynowy silnik 2.0 Valvematic. Starszy 2.0 VVT-i potrafi spalać znaczne ilości oleju, a diesle 2.2 nie cieszą się dobrą opinią ze względu na ryzyko erozji bloku i awarii układu oczyszczania spalin D-CAT.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1987 cm3, moc: 158 KM, maksymalny moment obrotowy: 198 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km
W przypadku Kugi skok cen jest nie tylko pokłosiem przybierającej na sile mody na crossovery i SUV-y, ale również zmiany warty – w ogłoszeniach dominuje już Kuga II. Na jej zakup trzeba przeznaczyć przynajmniej 45 tys. zł, a kto chciałby móc przebierać wśród bezwypadkowych egzemplarzy z udokumentowaną przeszłością, musi dołożyć kolejne tysiące złotych.
Warto to jednak zrobić, bo zadbana Kuga posłuży przez lata i nie wydrenuje kieszeni wysokimi kosztami obsługi serwisowej (nie dotyczy aut z dwusprzęgłową skrzynią PowerShift), a każdego dnia będzie cieszyła przestronnym wnętrzem i ponadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km
Na sukces Aurisa pracowała nie tylko renoma Toyoty, ale również oszczędny i trwały napęd hybrydowy – kto szuka kompaktowego auta z takim źródłem mocy, jest w zasadzie zdany tylko na Toyotę (lub wyraźnie droższe od niej hybrydy plug-in niemieckich marek). Mimo wysokich cen dobrym wyborem będzie druga osłona Aurisa, która doczekała się wersji kombi.
Silnik: benzynowy+elektryczny, pojemność: 1798 cm3, moc: 99+82 KM, maksymalny moment obrotowy: 142+207 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie paliwa: 3,5 l/100 km
Wszystkie generacje Kii Sportage są udane, ale model złapał mocny wiatr w żagle po premierze efektownej trzeciej odsłony. Auto dostępne w latach 2010-2015 wciąż ma wysokie notowania na rynku wtórnym. Nic dziwnego. Cieszy oko, jest dostatnio wyposażone, a do tego nie brakuje egzemplarzy z krajowych salonów, które były długo serwisowane w ASO (procentuje 7-letnia gwarancja). Warto poszukać dwulitrowego silnika benzynowego lub diesla. Bazowe 1.6 i 1.7 CRDi są trwałe, ale niezbyt szybkie.
Silnik: diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 319 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Następca trwałego, ale dyskusyjnie stylizowanego i przeciętnie wykończonego modelu ix35 pozwolił Hyundaiowi na włączenie się do walki o klienta w coraz mocniej obsadzonym segmencie SUV-ów. Tucson (2015-2020) jest dosyć świeżym modelem, co przekłada się na jego wysokie ceny ofertowe. Kto chciałby nieco zaoszczędzić, może poszukać mało zrywnych bazowych wersji 1.6 czy 1.7 CRDi.
Silnik: diesel, pojemność: 1685 cm3, moc: 116 KM, maksymalny moment obrotowy: 280 Nm, prędkość maksymalna: 176 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,7 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
Każda generacja Fabii była przebojem na polskim rynku pierwotnym, a później wtórnym. Czasy „jedynki” powoli dobiegają końca. Lepszym wyborem będzie nowocześniejsza od niej i często lepiej wyposażona Fabia II.
W podanej przez AAA Auto medianie ceny w zasięgu są już egzemplarze z benzynowym silnikiem 1.4. To optymalny wybór. Bazowe 1.2 R3 mają niską kulturę pracy, sporo palą i są przeciętnie trwałe. Pod względem kultury pracy i trwałości nie błyszczy też diesel 1.4 R3 TDI.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obrotowy: 132 Nm, prędkość maksymalna: 174 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
Sytuacja na rynku wtórnym staje się trudna. Wzrost cen ofertowych jest efektem rosnącego zapotrzebowania na używane auta oraz wydrenowania rynku z najtańszych propozycji. Warto zwrócić uwagę, że największa dynamika dotyczyła specyficznych grup pojazdów – modeli relatywnie tanich (np. Punto i Fabia), praktycznych i niezbyt drogich w utrzymaniu kompaktów czy wybranych przedstawicieli klasy średniej oraz samochodów do pracy. Wysokie mediany cen SUV-ów, które w sieci AAA Auto najbardziej zyskały na wartości, to z jednej strony wynik boomu na tego typu samochody, a z drugiej – wchodzenia na rynek wtórny nowych generacji SUV-ów.