Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane BMW i3 – przód w ruchu

Używane BMW i3 – futurysta sprzed dekady. Czy warto kupić miejskiego elektryka BMW?

Używane BMW i3 – futurysta sprzed dekady. Czy warto kupić miejskiego elektryka BMW?

Pierwsze seryjne elektryczne BMW nikogo nie pozostawia obojętnym. Użytkownicy oceniają ten model bardzo różnie, ale nawet krytycy nie ujmują mu pewnych zalet. Ale czy jest ich na tyle dużo, że warto rozważyć zakup używanego BMW i3? Którą wersję wybrać i na co zwrócić uwagę, poszukując takiego auta? 

BMW i3 (I01)

  • lata produkcji: 2013-2022
  • ceny: od 49 000 zł

Zaczęto od czystej kartki. BMW i3 jest niekonwencjonalne nawet w porównaniu do dzisiejszych aut elektrycznych. Umieszczony z tyłu silnik napędzający tylną oś zamontowano w nadwoziu stworzonym z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym. Lekki materiał pozwolił ograniczyć masę (zależnie od wersji 1195-1270 kg, bez silnika spalinowego). Udało się też wygospodarować zaskakująco przestronną kabinę jak na tak małe auto. A materiały użyte do jej wykończenia pochodzą z recyklingu lub np. z włókna hibiskusa.

BMW i3 – frajda z jazdy w oryginalnym stylu

BMW i3 szokowało, ale wielu też zachwycało. Przed wprowadzeniem auta do produkcji Bawarczycy zebrali ponad 11 tys. zamówień. Pierwszym, co zaskakuje jest niezwykle wąskie ogumienie. W podstawowych odmianach 19-calowe felgi obuto w opony o szerokości 155 mm. I są to niestety drogie opony, a i3 może zużywać je dość szybko. Mimo tak specyficznego ogumienia elektryczne BMW prowadzi się pewnie i zwinnie. Okazuje się też bardzo zwrotne. Ale komfort jest co najwyżej przeciętny.

BMW i3 na torze tył
Mimo bardzo wąskich opon tylnonapędowe i3 prowadzi się pewnie i daje sporo frajdy z jazdy.

Używane BMW i3 – elektryczne czy spalinowo-elektryczne?

Wczesne i3 z najmniejszą baterią można dzisiaj kupić w naprawdę atrakcyjnych cenach. Ale pojemność baterii wielu egzemplarzy jest daleka od fabrycznej. Zimą bywa, że realny zasięg może wynosić nawet poniżej 90 km (w 60 Ah). Słychać było też o uszkodzeniach łożysk silników. Dlatego zdecydowanie bardziej polecamy odmiany 94 Ah lub znacznie droższe 120 Ah.

Wiele osób może interesować się wersjami zwanymi REX (od słów range extender). Są one wyposażone w 2-cylindrowy silnik firmy Kymco, którego jedynym zadaniem jest ładowanie baterii. Występowały do 2018 roku, w wersjach 60 i 94 Ah.

Dane techniczne 60 Ah  94 Ah s 94 Ah s 94 Ah REX 120 Ah s 120 Ah
Silnik  elektryczny elektryczny elektryczny elektryczny + benz. elektryczny elektryczny
Całkowita pojemność baterii 22,0 kWh 33,2 kWh 33,2 kWh 33,2 kWh 42,2 kWh 42,2 kWh
Moc maksymalna 170 KM 170 KM 184 KM 184 + 38 KM 170 KM 184 KM
Maks. moment obrotowy 250 Nm 250 Nm 270 Nm 270 + 55 Nm 250 Nm 270 Nm
Osiągi            
Prędkość maksymalna 150 km/h 150 km/h 160 km/h 160 km/h 150 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2 s 7,3 s 6,9 s 7,7 s 7,3 s 6,9 s
Zużycie energii na 100 km 12,9 kWh 12,6 kWh 14,3 kWh 12,5 kWh + 7 l 13,1 kWh 14,0-14,6 kWh
Zasięg 130-160 km 200 km 200 km 220 + 300-330 km 308 km  283 km

W teorii wersja REX to świetne rozwiązanie. Ale w praktyce zawodne. Słychać niestety o awariach modułów zarządzających pracą obu silników, wyciekach oleju, usterkach wtryskiwaczy, sond lambda. Do tego masa aut ze spalinową jednostką jest wyższa o 120 kg, więc gorzej przyspieszają, a silnik spalinowy jest głośny i dość paliwożerny. Mało tego, w świetle polskich przepisów nie są autami elektrycznymi i nie powinny mieć przywilejów (choć znane są przypadki zarejestrowania wersji REX jako aut elektrycznych).

Odmiany bez range extendera są prostsze i uchodzą za mniej awaryjne. Ale nie bezawaryjne. W nich też dochodziło do pęknięcia mocowań silnika czy awarii modułów zarządzających pracą silnika. W przypadku problemów z ładowaniem może pomóc aktualizacja oprogramowania, ale po niej wydłuża się znacznie czas tej operacji. A gdy dojdzie do awarii silnika, baterii czy modułów sterujących, rachunki za naprawy w ASO potrafią być kosmicznie wysokie.

BMW i3 schemat
Akumulatory znajdują się pod podłogą, a silnik przy napędzanej osi.
BMW

Używane BMW i3 – na co zwrócić uwagę?

Dlatego i3 lepiej nie kupować pod wpływem emocji. Chyba że ma się budżet na bardzo młode auto. Starsze egzemplarze to raczej propozycja dla potrafiących szukać rozwiązań problemów np. na zagranicznych forach użytkowników i mających pewną wiedzę.

Sytuację trochę poprawia fakt, że w Polsce jest coraz więcej znających się na rzeczy niezależnych serwisów zajmujących się „elektrykami”, w tym i3. Pojawił się też rynek używanych części do tych aut. Ze względu na specyficzną konstrukcję i bardzo nietypowe materiały, z jakich zbudowano i3, auta po wypadkach trzeba omijać szerokim łukiem. Warto też okleić dach z włókna węglowego przezroczystą folią. Niestety robią się na nim wyblakłe plamy od słońca.

BMW i3: galeria zdjęć

BMW i3: historia modelu

  • 2011: prezentacja koncepcyjnego BMW i3
  • 2013: początek produkcji, w gamie tylko wersja 60 Ah, opcjonalnie z REX
  • 2016: debiut odmiany 94 Ah
  • 2017: lifting i3, nowe zderzaki czy w pełni LED-owe reflektory, w gamie pojawia się też usportowiona wersja i3s (184 KM), koniec produkcji odmiany 60 Ah
BMW i3s bok
BMW i3s ma lakierowane na czarno nadkola i 184-konny silnik. Obniżone zawieszenie jest twardsze, a nawet w zwykłych i3 nie rozpieszcza ono komfortem.
  • 2018: zakończenie produkcji wersji 94 Ah, debiut 120 Ah, również z REX
  • 2022: koniec produkcji modelu i3

Używane BMW i3: typowe usterki

  • Awarie modułu ładowania KLE
  • Psuje się też moduł EME zarządzający pracą inwertera (falownika)
  • Pękające mocowania silnika elektrycznego w autach z lat 2013-2015
  • Awarie kompresora klimatyzacji, odpowiada on też za chłodzenie baterii
  • Psują się silniki spalinowe (wersje REX)

 Używane BMW i3 – sytuacja rynkowa

Świetna podaż jak na auto elektryczne. Niestety tylko ok. 25% i3 to samochody krajowe. Szczególnie kosztowne są najmłodsze egzemplarze z wciąż obowiązującą gwarancją (to rzadkość). Ograniczonym powodzeniem u kupujących cieszą się auta z range extenderem oraz wczesne wersje 60 Ah.

Używane BMW i3: orientacyjne ceny rynkowe
50 000-60 000 zł Odmiany 60 Ah z 2014 roku, z czego sporo po carsharingu. Przebiegi często są dość duże. 
80 000-90 000 zł Głównie wersje 94 Ah, czasami z REX. Roczniki 2017-2018. Trudno o krajowy egzemplarz.
110 000-120 000 zł Sporo odmian „s” i aut z fakturami VAT. Niskie przebiegi, baterie 120 Ah (2018-2020 r.)

 Używane BMW i3 – podsumowanie

Wiele młodszych samochodów elektrycznych jest prostszych i będzie tańszych w utrzymaniu, pewnie mniej awaryjnych. Ale i3 jest jedyne w swoim rodzaju i jeździ się nim naprawdę przyjemnie. Niezwykłe auto, ale nie dla każdego. 

ocena 3/5

Czytaj także