Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi 80 B3

Używane Audi 80 B3 – ceny od kilku lat stoją w miejscu, egzemplarze znikają z dróg, a auto ma zadatki na klasyka

fot. archiwum

Używane Audi 80 B3 – ceny od kilku lat stoją w miejscu, egzemplarze znikają z dróg, a auto ma zadatki na klasyka

Audi 80 B3 – kiedyś król giełd, później ogłoszeń w gazetach. W dobę internetu wkroczyło jako poszukiwane auto… użytkowe, nierzadko zaprzęgane do roboty. Dziś coraz bardziej ma zadatki na klasyka. O ile przetrwało do teraźniejszości w niezbyt dalekim od królewskiego stanie. Uwaga! Pewnie zacznie drożeć, jak wcześniej BMW E30.

Audi 80 B3

  • Lata produkcji: 1986-1991
  • Przedział cen: 2-25 tys. zł

Mimo zmian we współczesnej motoryzacji wciąż trudno wyobrazić sobie klasę średnią w Audi bez wersji kombi. W latach 80. była to jednak norma – nie oferowano niczego poza sedanem, a jego niecodzienna na dzisiejsze czasy konstrukcja ze zbiornikiem paliwa za tylną kanapą uniemożliwiała zaoferowanie kombi, na czym zyskiwał główny rywal – BMW. 

Używane Audi 80 B3: funkcjonalność

Wnętrze Audi 80 B3 jest trochę smutne, ale nadzwyczaj solidnie wykonane. Wielkością odpowiada dzisiejszym samochodom kompaktowym. Ze względu na wysoki komfort i dobre wyciszenie 80 B3 świetnie nadaje się do codziennej jazdy, jednak warto pamiętać, że słabsze wersje mają tylko 4 biegi i w trasie będą głośniejsze niż zmodernizowany wariant B4 z lat 1991-1994. 

Używane Audi 80 B3: trwałość

Z przodu zastosowano standardowe, trwałe zawieszenie w postaci kolumn McPhersona. Ocynkowane nadwozie niełatwo poddaje się korozji, chyba że było naprawiane po kolizji. Czasem w tylną część pojazdu wdaje się „zgnilizna” z powodu nieszczelności i wody w bagażniku, radzimy więc przed zakupem odchylić wykładzinę i... powąchać, w poszukiwaniu zapachu stęchlizny. Koło zapasowe umieszczono nie we wnęce pod podłogą, a w pionie.

Używane Audi 80 B3: silniki

uzywane audi 80 b3_silnik 1_8
Polecamy poszukiwanie silników z wtryskiem. Gaźnikowe są bardziej problematyczne.
fot. archiwum

Standardowej „osiemdziesiątce” musiały wystarczyć silniki 4-cylindrowe. Jeśli ktoś szukał wariantu 5-cylindrowego, musiał kupić droższy i nieco inaczej stylizowany model 90. Wszystkie silniki zawieszono wzdłużnie przed przednią osią, co powiększa zwis. Najlepsze jednostki napędowe do B3 to 1.8 E i 2.0 E – pierwsza z nich to właściwie obrócony o 90 stopni silnik z Golfa II GTI, ma więc choć odrobinę sportowego charakteru, którego brakuje wersji 2.0.

Diesle są klekoczące i powolne, a przy tym najczęściej wyeksploatowane do granic możliwości. Odradzamy szczególnie auta oferowane przy wschodniej granicy, które z dużym prawdopodobieństwem jeździły na „importowanym” paliwie o gorszej jakości. Naszym zdaniem B3 z dieslem o wiele później zyska charakter youngtimera, ponadto jego naprawy mogą już okazać się drogie. 

Używane Audi 80 B3: awarie

uzywane audi 80 b3_awaria zamka drzwi
Pneumatycnie sterowany centralny zamek raczej powoduje problemy niż zwiększa wygodę
fot. archiwum

Podczas jazdy próbnej radzimy zwrócić uwagę na wskazówkę temperatury i załączanie się wentylatora chłodnicy, bo szwankuje jego włącznik. Psuje się także pneumatycznie sterowany centralny zamek i urywa linka od otwierania maski, ale to wszystko drobiazgi – pod warunkiem regularnej wymiany oleju i paska rozrządu, Audi 80 B3 jest niemal zawsze gotowe do jazdy

Używane Audi 80 B3: sytuacja rynkowa

Ten samochód nigdy nie będzie już tańszy. Można kupić jeżdżący egzemplarz za 2000 zł – oczywiście daleki od ideału, ale nadal sprawny. Jednak przy nastawieniu na youngtimera trzeba już podnieść budżet do 6-8 tys. zł – tyle kosztują atrakcyjnie wyglądające egzemplarze sedanów z silnikami benzynowymi. Najdroższe egzemplarze kosztują 25 tys. zł - i są to popularne wersje, takie jak 1.8 czy 2.0. Co ciekawe, zakres cen pięć lat temu był podobny, ale teraz na rynku obecnych jest o wiele mniej egzemplarzy. Z drugiej strony, oferta jest całkiem dobrej jakości - najgorsze pojazdy zostały już wycofane z eksploatacji.

Model 90 jest dzisiaj białym krukiem, trudno mówić o cenach rynkowych, za mało aut pojawia się w obrocie. Wersje quattro występują sporadycznie. Bardzo rzadko spotyka się też coupe w nadwoziu B3 . 

Używane Audi 80 B3: historia modelu

  • 1986: premiera rynkowa
  • 1988: wersja coupe
  • 1990: zmiany w gamie silników, wzmocnione wersje 1.6 i 2.0 z wtryskiem paliwa
  • 1991: duży lifting i zmiana nazwy na B4, przekonstruowane nadwozie
uzywane audi 80 b3_nastepca b4
Audi 80 B4
fot. Audi

Używane Audi 80 B3: wersje nadwoziowe

uzywane audi 80 b3_sedan
Sedan
fot. Audi
uzywane audi 80 b3_coupe
Coupe
fot. Audi

Używane Audi 80 B3: dane techniczne

Dane techniczne wybranych wersji
Audi 80 B3 1.8 1.8 S 2.0 E 2.3 (Audi 90) 1.6 Diesel 1.6 TD
Silnik: benzynowy, 1781 cm3, R4 benzynowy, 1781 cm3, R4 benzynowy, 1984 cm3, R4 benzynowy, 2309 cm3, R5 diesel, 1588 cm3, R4 turbodiesel, 1588 cm3, R4
Moc: 75 KM 90 KM 113 KM 170 KM 54 KM 80 KM
Maks. moment obr.: 140 Nm 140 Nm 170 Nm 220 Nm 100 Nm 155 Nm
0-100 km/h: 13,7 s 12,2 s 10,9 s 8,4 s 22,0 s 14,0 s
Prędkość maks.: 167 km/h 182 km/h 196 km/h 218 km/h 153 km/h 172 km/h
Zużycie paliwa: 7,9 l/100 km 8,2 l/100 km 7,5 l/100 km 10,0 l/100 km 5,9 l/100 km 5,6 l/100 km
Naszym zdaniem Gaźnikowy 1.8 ma naprawdę niewiele mocy z litra. 1.8 w wersji wtryskowej – można go polecić. Niezniszczalny silnik z wtryskiem paliwa. Nasz typ do 80 B3. Wersja z 20-zaworową głowicą to prawdziwy rarytas. Diesel dla cierpliwych. Nie ma się tu co zepsuć. Znaczna różnica w osiągach. To był szybki diesel lat 80.
  • Długość/szerokość/wysokość: 439/169/140 cm
  • Rozstaw osi: 255 cm
  • Pojemność bagażnika: 401 l

Używane Audi 80 B3: typowe usterki

  • Zużyta pompa wtryskowa w 1.6 D.
  • Przegrzewanie się silnika – niedziałający wentylator.
  • Urwana linka otwierania maski.
  • Wilgoć zbierająca się w bagażniku, mimo ocynku korozja i tak potrafi przeżreć podłogę. 
  • Uszkodzenia pneumatycznie sterowanego zamka centralnego.

Używane Audi 80 B3: wersja specjalna

uzywane audi 80 b3_audi 90
fot. audi

Model 90 stanowił „propozycję premium” w gamie Audi 80. O ile w standardowej „osiemdziesiątce” stosowano tylko silniki 4-cylindrowe, o tyle w „dziewięćdziesiątce” można było zamówić wariant pięciocylindrowy o pojemności 2,0 lub 2,3 litra, a w topowej wersji – 2.3 20V 170 KM, który rozpędzał to auto do 100 km/h w 8,4 s. 

Do dużej rzadkości należy już model Coupe na bazie B3, w którym montowano silnik 2.3 Turbo rozwijający moc 220 KM.

Używane Audi 80 B3: podsumowanie

uzywane audi 80 b3_tyl
fot. archiwum

Audi 80 B3 jest może trochę ciasne, może trochę nudne, ale za to wspaniale wykonany samochód i z potencjałem na wzrost cen – pod warunkiem, że chodzi o ciekawą, mocną wersję w dobrym stanie.

Czytaj także