Trzecia generacja Audi 80 pojawiła się w 1986 r. Miała bardzo aerodynamiczną i w całości ocynkowaną karoserię oraz odmianę premium z 5-cylindrowymi silnikami.
W 1978 r. Audi zakończyło produkcję miejskiego modelu 50, a pierwsze kompaktowe A3 debiutowało dopiero w 1996 r. Przez ten czas bazowymi modelami w gamie Audi były więc samochody klasy średniej, czyli ówczesne odpowiedniki dzisiejszych A4 i A5. Wśród nich znalazła się trzecia generacja Audi 80 nosząca kod fabryczny B3.
Samochód został przedstawiony w 1986 r. i należał do najlepiej wyglądających sedanów tamtej dekady. Sensację wzbudzał także bardzo dobry współczynnik oporu powietrza Cx (wynoszący tylko 0,29) i w całości ocynkowana karoseria. Audi zaczęło stosować tę chroniącą przed rdzą technologię zaledwie rok wcześniej, jesienią 1985 r., początkowo w topowych modelach 100 i 200 (odpowiedniki współczesnego A6). Dla nowej generacji 80 Audi specjalnie zbudowało lakiernię w fabryce w Ingolstadt.
Audi 80 mierzyło 439 cm długości, 170 cm szerokości i 140 cm wysokości. Rozstaw osi: 255 cm. W gamie znalazły się wyłącznie czterocylindrowe silniki o mocy od 54 do 137 KM. Jednostki napędowe montowano wzdłużnie.
W 1987 r. ofertę klasy średniej uzupełniło Audi 90, czyli wersja premium. Gamę modelu 90 zdominowały pięciocylindrowe konstrukcje, jedynie najsłabszy silnik w ofercie miał cztery cylindry. Spektrum mocy: 80-170 KM. Najmocniejsza wersja przyspieszała od 0 do 100 km/h w 8,4 s.
Zarówno Audi 80, jak i 90 były oferowane także w wersjach z napędem na cztery koła.
W 1988 r. zadebiutowało Audi Coupe, oparte właśnie na 80/90. Także w tym przypadku design był mocną stroną tego samochodu. Auto produkowano do 1995 r., a jego najbardziej spektakularną wersją było S2 (najpierw 220, później 230 KM). 230-konne S2 przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,9 s. Ogółem powstało około 68,4 tys. sztuk Coupe.
Audi 80/90 odniosło jeszcze większy sukces. Do 1991 r. wyprodukowano prawie 1,429 mln sztuk tej serii. Aż 90% sprzedaży stanowiła tańsza „osiemdziesiątka". Pod względem średniej rocznej produkcji trzecia generacja Audi 80 była o ponad półtora raza lepsza od drugiej i niemal dwa razy lepsza od pierwszej.
Czwarte wcielenie Audi 80 wyglądało z zewnątrz bardzo podobnie do trzeciego, ale miało większy rozstaw osi i kół oraz kompletnie inną tylną oś. W 1992 r. jego gamę uzupełnił Avant, czyli pierwsze kombi klasy średniej Audi po aż 20 latach przerwy.