25 lat temu debiutowała pierwsza sportowa luksusowa limuzyna w historii Audi, czyli S8.
W 1988 r. po kilku dekadach nieobecności Audi wróciło do segmentu samochodów luksusowych modelem V8. Przez sześć lat produkcji jego gama nie poszerzyła się jednak o sportową wersję. Miało to spotkać dopiero dużo bardziej zaawansowanego technicznie następcę...
W 1994 r. V8 zostało zastąpione przez A8. Nowość była pierwszym Audi bazującym na aluminiowej ramie przestrzennej, którą skonstruowano wspólnie z firmą ALCOA (Aluminium Company of America). Dzięki niej luksusowy samochód ważył nawet o 40% mniej, niż gdyby miał zostać skonstruowany w oparciu o stalową samonośną konstrukcję. Już choćby dlatego A8 stanowiło świetny punkt wyjścia dla sportowej wersji.
S8 zadebiutowało dwa lata później, w 1996 r. i było pierwszą sportową luksusową limuzyną w historii Audi. Miało silnik V8 o pojemności 4172 cm3 i mocy 340 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 410 Nm był rozwijany przy 3500 obr./min. Audi S8 przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,5 s.
Sportowa limuzyna mierzyła 503 cm długości, 188 cm szerokości i 142 cm wysokości. Tym samym była niższa o ponad 2 cm od bazowego A8. W S8 standardowo montowano 18-calowe obręcze kół.
Rozstaw osi liczył 288 cm, a bagażnik miał pojemność 525 l. S8 ważyło 1730 kg.
Już trzy lata później, czyli w 1999 r., Audi przedstawiło zmodernizowaną wersję S8. Kluczową zmianą była głowica silnika. Tym razem na cylinder przypadały nie cztery, ale aż pięć zaworów. Moc wzrosła do 360 KM, maksymalny moment obrotowy do 430 Nm. Na dodatek pojawiał się on wcześniej: już przy 3400 obr./min. Przyspieszenie 0-100 km/h poprawiło się o jedną dziesiątą sekundy i wynosiło 5,4 s. Auto można było wyposażyć w nawet 20-calowe obręcze kół.
Produkcja pierwszego S8 dobiegła końca w 2002 r. Pierwszego, bo każda kolejna generacja Audi A8 też miała w gamie taką odmianę. W latach 1996-2002 powstało 12 267 sztuk S8 pierwszej generacji. To dużo, zważywszy że stanowiło to aż 10,5% ogólnej produkcji ówczesnego wcielenia A8.