Badanie „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzone na zlecenie Volkswagen Financial Services wskazuje m.in. na to, że gros ankietowanych chce w 2022 r. kupić samochód używany. Wzrośnie też popularność modeli elektrycznych.
To już druga edycja badania opinii publicznej przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services (przez ARC Rynek i Opinia). Przynosi ono wiele ciekawych informacji dotyczących tegorocznych planów i preferencji zakupowych odnośnie do samochodów. Oto najciekawsze wnioski z najnowszej ankiety.
Aż 57 proc. klientów prywatnych deklaruje chęć zakupu auta z drugiej ręki. Przeszło połowa z nich, czyli 53 proc., chce je nabyć jeszcze w pierwszym półroczu 2022 roku, zaś pozostałe 47 proc. – w okresie od lipca do grudnia br. Największą popularnością cieszyć się będą auta maksymalnie 5-letnie (48 proc.). Samochód z przedziału 5-10 lat wybierze kolejne 42 proc. badanych. Starszy pojazd kupi 10 proc., z czego jedynie 3 proc. zdecyduje się na auta powyżej 15 lat.
Co trzecie auto, które zmieni właściciela na rynku wtórnym, będzie należało do jednej z marek Grupy Volkswagen. Ankietowani najchętniej wskazywali na Audi (13 proc.). Kolejne wysokie pozycje zajęły Volkswagen (10 proc.) oraz Skoda (7 proc.).
Najważniejszym kryterium decydującym o wyborze auta używanego będzie jego cena. Drugi wyznacznik to „pewne źródło pochodzenia auta oraz jego historia”. Taką odpowiedź wskazało 15 proc. respondentów. Jednocześnie aż 56 proc. badanych deklaruje, że przed zakupem auta sprawdzi je w niezależnym warsztacie, a 35 proc. w Autoryzowanej Stacji Obsługi.
Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services podkreśla, jak ważne jest pochodzenie auta i jego kondycja:
Dane pokazują, że wciąż nie do końca ufamy sprzedającym, a na rynku wtórnym niestety można spotkać się z nieuczciwymi praktykami. Naszym celem jest edukacja i przekonanie klientów, że można inaczej. Właśnie dlatego uruchomiliśmy Autonomię, czyli ofertę finansową na pewne, zaufane auta używane marek Grupy Volkswagen. Wszystkie oferowane pojazdy są sprawdzone pod względem technicznym, z rzetelną historią, w tym serwisową w ASO, jak również z gwarantowanym przebiegiem. Auta w programie Autonomia są dostępne zarówno w sieci dealerskiej, jak również w salonie Store w Warszawie – pierwszym na świecie salonie Volkswagen Financial Services z samochodami używanymi. Duże zainteresowanie klientów takimi autami daje nadzieję, że rynek samochodów używanych w Polsce szybko zmierza w kierunku zachodnich standardów.
W badaniu „Portfele Polaków pod lupą” zapytano także o to, jaki rodzaj napędu w 2022 r. będzie mieć kupowane auto. Zdecydowanie najpopularniejszym wyborem pozostaną samochody z silnikiem benzynowym (54 proc. wskazań). Oznacza to 2-procentowy wzrost w stosunku do badania z 2020 roku. O tyle samo wzrosła popularność hybryd – z 19 do 21 proc. Największym przegranym okazał się diesel (spadek z 22 do 17 proc.). Duży wzrost widać w „elektrykach”: z 3 proc. w pierwszej edycji badania do 5 proc. w obecnej.
Jak zaznacza Dariusz Brodnicki z Volkswagen Financial Services:
Już w poprzednich badaniach zauważyliśmy, że Polacy przekonują się do „elektryków”. Mają na to wpływ dwa czynniki. Po pierwsze: coraz lepsza oferta, także z niskimi ratami, jak w Volkswagen Financial Services, w ramach której klient płaci jedynie miesięczną ratę za użytkowanie auta. Drugim jest program dopłat „Mój Elektryk”.
W badaniu zapytano też o to, jaką sumę klienci prywatni mogą przeznaczyć na zakup auta. W 2022 roku w przypadku samochodów używanych najchętniej sięgać będziemy po te z przedziału do 50 tys. zł (83 proc.). To spadek o 7 p.p. w stosunku do pierwszej edycji badania.
W przypadku nowych aut widać wzrost zainteresowania samochodami droższymi. Przykładowo w przedziale 100-150 tys. zł to wzrost z 25 do 28 proc. Podobna sytuacja ma miejsce w przedziale pow. 200 tys. zł (z 5 do 9 proc.). Z 56 do 48 proc. spadł natomiast odsetek osób szukających samochodów w przedziale 50-100 tys. zł.
Ankietowani udzielili też odpowiedzi, w jaki sposób zapłacą za kupno auta. Samochody używane będziemy kupować znacznie chętniej za gotówkę – wzrost rok do roku z 65 do 79 proc. Jednocześnie spadło zainteresowanie tradycyjnym kredytem (z 18 do 12 proc.).
Inaczej jest w przypadku nowych aut. Tu udział gotówki w transakcjach spada do 54 proc., zaś chętnych do kupna na kredyt jest 19 proc. Dużą popularnością cieszą się oferty z niskimi ratami. Aż 22 proc. deklaruje, że przy wymianie auta zdecyduje się na leasing konsumencki lub kredyt z niskimi ratami.
Przy finansowaniu z niskimi ratami spłacamy tylko część ceny odpowiadającej spodziewanej utracie wartości auta w okresie umowy trwającej 24, 36 lub 48 miesięcy. To produkt, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność.
– zauważa Dariusz Brodnicki z Volkswagen Financial Services.
Najwięcej respondentów deklaruje, że swojego nowego auta szuka poprzez portale internetowe z ogłoszeniami (71 proc.) oraz „osoby najbliższe lub zaprzyjaźnionego mechanika” (60 proc.). Aut szukamy także na stronach internetowych marek (43 proc.) oraz w salonach sprzedaży (37 proc.). Co piąty (21 proc.) szukający auta odwiedzi stronę internetową jednej z firm finansujących zakup samochodów.
Na pytanie „czy kupiłby Pan/Pani samochód w sklepie internetowym” pozytywnie odpowiedziało więcej osób niż w pierwszej edycji badania (wzrost z 24 do 29 proc.).
Dlaczego chcemy kupować samochody w ten sposób? Odpowiedzi to: wygoda (32 proc.) oraz oszczędność czasu (13 proc.). Jednocześnie dla 69 proc. taka forma zakupu auta jest nieatrakcyjna, gdyż chcą obejrzeć pojazd przed zakupem oraz odbyć jazdę próbną.