Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Bentley fabryka Crewe

Bentley wyprodukował dwustutysięczny samochód

Bentley wyprodukował dwustutysięczny samochód

Wyprodukowanie 200 tysięcy samochodów zajęło Bentleyowi 102 lata. Jubileuszowym egzemplarzem jest hybrydowa Bentayga.

Bentley został założony w 1919 r. i najpierw wytwarzał samochody w zakładzie w Cricklewood (część Londynu). W 1931 r. firmę kupił Rolls-Royce (produkcję przeniesiono do Derby), natomiast w 1998 r. Bentley trafił pod skrzydła koncernu Volkswagena. Od 1946 r. samochody Bentleya były produkowane w fabryce w Crewe (miasto w hrabstwie Cheshire, 250 km na północ od stolicy Wielkiej Brytanii), gdzie podczas II wojny światowej budowano słynne lotnicze silniki Rolls-Royce Merlin. Pierwszym modelem, który tu powstał, był Mark VI.

Po 102 latach od założenia firmy bramy fabryki w Crewe opuścił 200-tysięczny samochód Bentleya – niebieski SUV Bentayga z napędem hybrydowym (silniki benzynowy 3.0 V6 turbo i elektryczny rozwijające razem 449 KM i 700 Nm), który zostanie wyeksportowany do Chin.

Prawdziwym przełomem dla Bentleya był zaprezentowany w 2003 r. Continental GT (obecnie w sprzedaży jest jego trzecia generacja). Od tego momentu poziom produkcji zdecydowanie wzrósł. Dość powiedzieć, że z tych 200 000 aut, 155 582 powstały właśnie w okresie 2003-2021 (44 418 szt. od 1919 do 2003 r., z czego 38 933 w Crewe).

Dziś firmę opuszcza dziennie 85 pojazdów, czyli tyle, ile dwie dekady temu miesięcznie. Do chwili obecnej Bentley wyprodukował już m.in. 80 tys. Continentali GT, 40 tys. spokrewnionych z nim sedanów Flying Spur (od 2005 r.), a także 25 tys. SUV-ów Bentayga (od 2015 r.). Co ciekawe, jak pokazują dane – 84 procent Bentleyów, które sprzedano w Wielkiej Brytanii, nadal jest użytkowanych.

Nową strategię brytyjskiej marki określono pod koniec ubiegłego roku w planie o nazwie Beyond100. Nikogo chyba nie zdziwi fakt, że jej kluczowe założenia dotyczą przejścia na napęd elektryczny. Do 2026 r. wszystkie Bentleye mają być albo hybrydami plug-in, albo samochodami elektrycznymi, natomiast w 2030 r. – tylko tymi ostatnimi.

200k-4
Jubileuszowa Bentayga obok najstarszego zachowanego Bentleya – EXP 2 z 1920 r.
bentley
200k-10-3-LitreproductionCricklewood
Tak wytwarzano Bentleye 3 Litre w latach 20. XX w. zakładzie w Cricklewood.
Bentley
200k-11-ConstructionCrewe1937
Budowę fabryki w Crewe rozpoczęto w 1937 r. 
Bentley
200k-19-1940saerialCrewe
Fabryka w Crewe w latach 40. XX w.
Bentley
200k-21-2021aerialCrewe
A tak zakład w Crewe i jego otoczenie wyglądają obecnie.
Bentley
200k-3-1950sproduction
Produkcja w latach 50. XX w.
Bentley
200k-12-1950sEngineproduction
Budowa silników, także w latach 50.
Bentley
200k-13-1980sproduction
Wykańczanie nadwozia, lata 80.
Bentley
200k-14-1980spaintshop
Lakiernia, także w latach 80.
Bentley
200k-15-2000sproductionArnage
Linia produkcyjna w Crewe w pierwszej dekadzie XXI w.
Bentley
200k-16-2003productionContinentalGT
Od 2003 r. w Crewe powstają Continentale GT.
Bentley
200k-7-ContinentalGTcollection
Trzy generacje Continentala GT w wersjach seryjnych, prototypowych i wyścigowych przed bramą macierzystego zakładu Bentleya.
Bentley
200k-9-EXP2Cricklewood
Bentley EXP 2 – drugi egzemplarz samochodu tej marki wyprodukowany w historii, pierwszy, który zwyciężył w wyścigu (16 maja 1921 r. na torze Brooklands) i najstarszy zachowany. EXP to skrót od słowa experimental. Tak nazwano auta przedprodukcyjne (powstały trzy).
Bentley

Czytaj także