Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Bentley wyprodukował dwustutysięczny samochód

Wyprodukowanie 200 tysięcy samochodów zajęło Bentleyowi 102 lata. Jubileuszowym egzemplarzem jest hybrydowa Bentayga.

Bentley został założony w 1919 r. i najpierw wytwarzał samochody w zakładzie w Cricklewood (część Londynu). W 1931 r. firmę kupił Rolls-Royce (produkcję przeniesiono do Derby), natomiast w 1998 r. Bentley trafił pod skrzydła koncernu Volkswagena. Od 1946 r. samochody Bentleya były produkowane w fabryce w Crewe (miasto w hrabstwie Cheshire, 250 km na północ od stolicy Wielkiej Brytanii), gdzie podczas II wojny światowej budowano słynne lotnicze silniki Rolls-Royce Merlin. Pierwszym modelem, który tu powstał, był Mark VI.

Po 102 latach od założenia firmy bramy fabryki w Crewe opuścił 200-tysięczny samochód Bentleya – niebieski SUV Bentayga z napędem hybrydowym (silniki benzynowy 3.0 V6 turbo i elektryczny rozwijające razem 449 KM i 700 Nm), który zostanie wyeksportowany do Chin.

Prawdziwym przełomem dla Bentleya był zaprezentowany w 2003 r. Continental GT (obecnie w sprzedaży jest jego trzecia generacja). Od tego momentu poziom produkcji zdecydowanie wzrósł. Dość powiedzieć, że z tych 200 000 aut, 155 582 powstały właśnie w okresie 2003-2021 (44 418 szt. od 1919 do 2003 r., z czego 38 933 w Crewe).

Dziś firmę opuszcza dziennie 85 pojazdów, czyli tyle, ile dwie dekady temu miesięcznie. Do chwili obecnej Bentley wyprodukował już m.in. 80 tys. Continentali GT, 40 tys. spokrewnionych z nim sedanów Flying Spur (od 2005 r.), a także 25 tys. SUV-ów Bentayga (od 2015 r.). Co ciekawe, jak pokazują dane – 84 procent Bentleyów, które sprzedano w Wielkiej Brytanii, nadal jest użytkowanych.

Nową strategię brytyjskiej marki określono pod koniec ubiegłego roku w planie o nazwie Beyond100. Nikogo chyba nie zdziwi fakt, że jej kluczowe założenia dotyczą przejścia na napęd elektryczny. Do 2026 r. wszystkie Bentleye mają być albo hybrydami plug-in, albo samochodami elektrycznymi, natomiast w 2030 r. – tylko tymi ostatnimi.

200k-4
Jubileuszowa Bentayga obok najstarszego zachowanego Bentleya – EXP 2 z 1920 r.
bentley
200k-10-3-LitreproductionCricklewood
Tak wytwarzano Bentleye 3 Litre w latach 20. XX w. zakładzie w Cricklewood.
Bentley
200k-11-ConstructionCrewe1937
Budowę fabryki w Crewe rozpoczęto w 1937 r. 
Bentley
200k-19-1940saerialCrewe
Fabryka w Crewe w latach 40. XX w.
Bentley
200k-21-2021aerialCrewe
A tak zakład w Crewe i jego otoczenie wyglądają obecnie.
Bentley
200k-3-1950sproduction
Produkcja w latach 50. XX w.
Bentley
200k-12-1950sEngineproduction
Budowa silników, także w latach 50.
Bentley
200k-13-1980sproduction
Wykańczanie nadwozia, lata 80.
Bentley
200k-14-1980spaintshop
Lakiernia, także w latach 80.
Bentley
200k-15-2000sproductionArnage
Linia produkcyjna w Crewe w pierwszej dekadzie XXI w.
Bentley
200k-16-2003productionContinentalGT
Od 2003 r. w Crewe powstają Continentale GT.
Bentley
200k-7-ContinentalGTcollection
Trzy generacje Continentala GT w wersjach seryjnych, prototypowych i wyścigowych przed bramą macierzystego zakładu Bentleya.
Bentley
200k-9-EXP2Cricklewood
Bentley EXP 2 – drugi egzemplarz samochodu tej marki wyprodukowany w historii, pierwszy, który zwyciężył w wyścigu (16 maja 1921 r. na torze Brooklands) i najstarszy zachowany. EXP to skrót od słowa experimental. Tak nazwano auta przedprodukcyjne (powstały trzy).
Bentley

Czytaj także