Elektryfikacja (ta w szerokim rozumieniu) nabiera w Unii Europejskiej rozpędu. W 2025 r. auta elektryczne wyraźnie zwiększają udział w rynku, hybrydy HEV i PHEV umacniają swoją pozycję, a klasyczne napędy spalinowe notują dwucyfrowe spadki. Dane ACEA pokazują, że struktura rynku zmienia się szybciej, niż zakładało wielu producentów.
Zgodnie z danymi Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), Unia Europejska w 2025 roku robi wyraźny krok w stronę elektromobilności. Otóż w okresie od stycznia do listopada auta na prąd odpowiadały już za 16,9% wszystkich rejestracji.
Oznacza to wyraźny wzrost wobec 13,4% w analogicznym okresie 2024 roku. W liczbach bezwzględnych zarejestrowano łącznie 1 662 399 nowych samochodów elektrycznych.
Odpowiadają za to przede wszystkim cztery kraje, które na terenie Unii Europejskiej mają dla siebie łącznie 62% rynku. To Niemcy (+41,3%), Belgia (+10,2%), Holandia (+8,8%) oraz Francja (+9,1%)
W samym listopadzie 2025 roku rejestracje samochodów na prąd okazały się aż o 44,1% wyższe rok do roku, co dodatkowo podbija tegoroczny wynik.
Największym segmentem w Unii Europejskiej pozostają samochody hybrydowe. Od stycznia do listopada 2025 roku zarejestrowano ich 3 408 907, co przekłada się na 34,6% udziału w rynku. To właśnie hybrydy – te „zwykłe”, bez ładowania z gniazdka – są najbardziej masowym wyborem klientów.
Wzrosty odnotowano we wszystkich kluczowych krajach. Najwięcej zyskał rynek w Hiszpanii (+26%), przed Francją (+24,2%), Niemcami (+8,7%) oraz Włochami (+7,9%).
W ujęciu rocznym sam listopad 2025 przyniósł wzrost rejestracji hybryd o 4,2% rok do roku.
Dynamicznie rośnie również segment hybryd plug-in (PHEV). W ciągu 11 miesięcy 2025 roku zarejestrowano 912 723 takich samochodów, co oznacza zwiększenie ich udziału rynkowego do 9,3%, wobec 7,1% rok wcześniej.
Największą dynamikę zanotowano na trzech dużych rynkach, i to w tempie, które trudno zignorować. To Hiszpania (+113%), Włochy (+80,6%) oraz Niemcy (+62,7%).
W samym listopadzie 2025 roku rejestracje PHEV-ów wzrosły o 38,4% rok do roku, co potwierdziło, że mocno odrabiają one dystans w strukturze napędów.
Na przeciwnym biegunie znajdują się samochody z tradycyjnymi napędami spalinowymi. Do końca listopada 2025 roku rejestracje aut benzynowych spadły o 18,6%, a ich udział w rynku obniżył się z 33,7% rok wcześniej do 27%.
Największy spadek zanotowała Francja (-32,1%). Następnie są Niemcy (-22,4%), Włochy (-17,4%) oraz Hiszpania (-14,6%).
Jeszcze silniejszy odwrót dotknął segment diesli. Rejestracje samochodów z silnikiem wysokoprężnym zmniejszyły się o 24,4%, a ich udział rynkowy spadł do 9%.
W ujęciu rok do roku sam listopad 2025 przyniósł dodatkowo spadek rejestracji aut benzynowych o 21,9% oraz diesli o 23,2%.