Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW serii 7 E32

BMW serii 7 sprzed 35 lat odmieniło wizerunek firmy z Monachium

Przedstawiona 35 lat temu druga generacja serii 7 wzniosła BMW na wyżyny prestiżu. W jej gamie znalazło się V12. Tego nie miał nawet ówczesny Mercedes klasy S.

  • Pierwsze seryjne BMW oferowane z V12
  • Pierwsze BMW z tylnymi światłami w kształcie litery L
  • Dostępne z telefonem komórkowym i dwustrefową klimatyzacją

Prestiż BMW znacznie urósł w latach 70. XX wieku. To zasługa pierwszych generacji serii 3, 5, 6 i 7, które robiły wrażenie designem, elegancją, jakością, techniką i dynamicznym charakterem. Mimo to BMW potrzebowało jakiegoś mocnego akcentu, żeby ostatecznie przypieczętować swój status premium. Udało się to dzięki drugiej generacji serii 7, przedstawionej 35 lat temu, w 1986 r.

Samochód wprowadził design BMW na nowe tory. Po nieco zachowawczych drugich generacjach serii 3 i 5 luksusowy sedan był dużym krokiem naprzód. Miał perfekcyjne proporcje i mnóstwo szyku. Pierwszy raz w historii BMW tylne światła przybrały kształt liter L. Z czasem to rozwiązanie stało się symbolem BMW na równi z charakterystycznym grillem i „podcięciem" dolnych krawędzi tylnych bocznych szyb. Ten zabieg wzorniczy stosowany jest także w obecnych BMW.

Druga generacja serii 7 otrzymała kod fabryczny E32. Jej karoseria miała 491 cm długości w standardowej i 502 cm w przedłużonej wersji. Szerokość i wysokość wynosiły odpowiednio 185 i 141 cm.

Początkowo samochód oferowano z silnikami R6 o mocach od 188 do 211 KM. Nie było w tym nic nadzwyczajnego. Przeciwnie, wręcz raził brak większej, ośmiocylindrowej jednostki. Rewolucja nadeszła rok później, w marcu 1987 r. podczas salonu samochodowego w Genewie.

To właśnie tam gama serii 7 poszerzyła się o wersję 750i, czyli pierwsze seryjne BMW z silnikiem V12. Mercedes nie oferował wówczas 12-cylindrowej konstrukcji, BMW odniosło więc ogromny marketingowy triumf. Pierwsze V12 trafiło do seryjnego osobowego Mercedesa dopiero w 1991 r., stając się topową odmianą nowej klasy S serii W 140.

Przełomowy silnik BMW miał pięć litrów pojemności i rozwijał 300 KM. Wyposażona w niego wersja 750i przyspieszała od 0 do 100 km/h w 7,4 s. 12-cylindrowe BMW pełne było supernowoczesnej wówczas techniki. Można je było wyposażyć np. w aktywne zawieszenie (działało w dwóch trybach: komfortowym i sportowym), telefon komórkowydwustrefową klimatyzację. Z czasem listę opcji uzupełniły także reflektory ksenonowe.

V12 w 750i było kompletnie nową konstrukcją, ale wcale nie pierwszą tego typu w historii BMW. To było bowiem już trzecie podejście tego producenta do V12, ale pierwsze, które zakończyło się seryjną produkcją. Pierwsze V12 BMW powstało już w 1974 r. Też miało pięć litrów pojemności i 300 KM, ale ważyło aż 315 kg i firma uznała, że jest za ciężkie jak na jej standardy. Trzy lata później gotowe były kolejne V12, w dwóch wersjach pojemności: 3.6 i 4.5. Większa rozwijała „tylko” 275 KM, ale była za to o 40 kg lżejsza od jednostki z 1974 r. Tym razem mogło się udać, ale na świecie właśnie nagle wzrosły ceny paliw, popyt na duże samochody spadł i BMW wycofało się z tego przedsięwzięcia.

Drugą generację serii 7 produkowano do 1994 r. Ogółem powstało około 311 tys. sztuk tego modelu, co można uznać za sukces. Druga generacja zanotowała bowiem wyższą średnią roczną produkcję niż pierwsza, choć następca, czyli seria 7 E38, sprzedawała się jeszcze lepiej. Oczywiście też miała w gamie wersję z V12. Tym razem już 5,4-litrowym o mocy 326 KM.

BMW serii 7 E32
Seria 7 E32 stanowiła przełom w designie BMW.
BMW
BMW serii 7 E32
BMW serii 7 E32 to pierwszy samochód tej firmy z tylnymi światłami w kształcie litery L. Takie rozwiązanie BMW stosuje do dziś.
BMW
BMW serii 7 E32
BMW serii 7 E32 było dostępne także w przedłużonej o 11 cm wersji L, mierzącej 502 cm długości (na fot.).
BMW
BMW serii 7 E32
Choć seria 7 E32 była topowym BMW, to początkowo rozczarowywała gamą silnikową, w której znalazły się tylko 6-cylindrowe konstrukcje. Sytuację zmieniła wersja 750i z V12.
BMW
BMW V12
Zastosowane w BMW 750i V12 miało pięć litrów pojemności i 300 KM.
BMW
BMW serii 7 E32
Tablica rozdzielcza najbardziej luksusowej wersji BMW serii 7 E32, czyli 750iL.
BMW
BMW serii 7 E32
BMW serii 7 E32 można było wyposażyć w takie sensacje techniczne lat 80., jak telefon komórkowy i dwustrefową klimatyzację.
BMW
BMW serii 7 E32
W BMW 750iL E32 skórzana tapicerka była standardem.
BMW

Czytaj także