Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Xpeng P7 – przód

Chiński Xpeng wkracza do Polski. Jakie modele zaoferuje i ile za nie zapłacimy?

fot. Xpeng

Chiński Xpeng wkracza do Polski. Jakie modele zaoferuje i ile za nie zapłacimy?

Xpeng, czyli jedna z najszybciej rozwijających się chińskich marek, wchodzi na polski rynek. Sprzedaż rozpocznie się już w drugim kwartale tego roku, a w ofercie początkowo znajdą się trzy modele – dwa SUV-y i limuzyna. 

Xpeng został założony w 2014 roku. To chiński start-up, w którym pod koniec 2023 roku 4,99% udziałów nabył koncern Volkswagen. Do tej pory fabryki Xpenga opuściło ponad 0,5 mln samochodów, ale ambicje są znacznie większe.

Chińczycy do końca 2025 roku chcą sprzedawać swoje auta w 60 krajach świata. Jednym z nich jest Polska, gdzie dystrybucją ich modeli zajmie się Inchcape, który dysponuje m.in. siecią salonów BMW, Mini oraz BMW Motorrad.

Początkowo w polskiej ofercie Xpenga znajdą się trzy modele. Dwa z nich to spore SUV-y, a jeden – mocna limuzyna o aerodynamicznym kształcie. Wszystkie te auta objęte są 5-letnią gwarancją mechaniczną. 

Nowoczesne rozwiązania

Modele Xpenga, które będą dostępne w Polsce, powstały na platformie SEPA 2.0 i dysponują technologią Cell-To-Body. Oznacza to, że bateria trakcyjna stanowi integralną cześć nadwozia, co przyczynia się do zwiększenia jego sztywności. 

Poza tym auta tego chińskiego wytwórcy wyróżniają się również dobrej jakości materiałami w kabinach, a także nowoczesnymi systemami wsparcia i multimediami. Oparto je na wysokowydajnych procesorach NVIDIA Orin X. Standardem są także darmowe aktualizacje OTA. 

xpeng-P7-euro-ncap-2
Modele Xpenga, które trafią na nasz rynek, zapracowały na maksymalną notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
fot. Euro NCAP

Co istotne, modele Xpenga, które trafią do Polski, uzyskały maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP

Duże moce i zasięgi SUV-ów

W naszym kraju bilet wstępu do świata Xpenga będzie stanowił SUV o nazwie G6. To 4,7-metrowy model z nadwoziem w stylu coupe, grający w tej samej lidze, co Tesla Model Y czy Ford Mustang Mach-E i Skoda Enyaq.

Auto ma duży rozstaw osi, wynoszący niemal 2,9 m, co pozytywnie wpływa na przestronność jego kabiny. Bagażnik mierzy od 571 do 1374 l, a do napędu oferowanej w naszym kraju odmiany AWD Performance służą dwa silniki o mocy 476 KM. Zapewniają one przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,1 s. 

problemy volkswagena_współpraca xpeng
Xpeng G6 to najnowsze dziecko w gamie tej chińskiej marki. Na celownik bierze m.in. Skodę Enyaq. 
fot. Xpeng

Bateria trakcyjna Xpenga G6 ma pojemność użyteczną 87,5 kWh, co przekłada się na zasięg 550 km. Ładowanie odbywa się z mocą sięgającą 280 kW. W Niemczech odmiana AWD Performance kosztuje od 51 600 euro, czyli około 215 000 zł. Przy dopłacie z programu NaszEauto można liczyć na zniżkę sięgającą maksymalnie 40 tys. zł. 

Xpeng G9 mierzy 4,9 m długości, dysponuje akumulatorem trakcyjnym o pojemności 93,1 kWh (netto) i w wersji AWD Performance bez ładowania pokona 520 km  (według cyklu WLTP). Moc jego silników to 551 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa w 3,9 s. 

Bateria trakcyjna tego SUV-a ładuje się z maksymalną mocą 300 kW. W rezultacie nabicie jej w przedziale 20-80% zajmuje zaledwie 15 minut. Oczywiście, przy wystarczającą mocnej ładowarce. 

Xpeng G9
G9 ma klasyczne proporcje. To m.in. rywal dla BMW iX. 
fot. Xpeng

Xpeng G9 dysponuje dwukomorowym zawieszeniem pneumatycznym, obszernym i komfortowym wnętrzem, a także rozbudowanym zestawem audio. Składa się on z 22 głośników, zapewniając doznania dźwiękowe 5D. 

Cena? U naszych zachodnich sąsiadów to 71 600 euro, co daje około 299 000 zł. 

Xpeng P7 – nowoczesna limuzyna

Gamę modeli Xpenga w Polsce uzupełni limuzyna P7. To mierzące 4,88 m auto wyróżnia się atrakcyjną, aerodynamiczną sylwetką i ładnymi proporcjami. Rozstaw osi sięga niemal 3 m, ale bagażnik nie jest już tak obszerny jak w G6. Mierzy bowiem od 440 do 915 l. 

Xpeng P7
P7 ma sportowe proporcje i wymiary zbliżone m.in. do Skody Superb. 
fot. Xpeng

P7 w odmianie AWD Performance ze swoich dwóch silników wyciska 473 KM, co przekłada się na czas rozpędzania od 0 do 100 km/h w 4,1 s. Bateria trakcyjna o użytecznej pojemności 82,7 kWh zapewnia 505 km zasięgu i ładuje się z mocą 175 kW (10-80% w 29 minut). 

Co ciekawe, Xpeng P7 ma unoszone przednie drzwi w stylu modeli Lamborghini. W Niemczech wariant AWD Performance stanowi wydatek 58 600 euro, czyli około 244 000 zł. 

Dokładne ceny i informacje na temat modeli Xpenga poznamy bliżej ich rynkowego debiutu w Polsce, co nastąpi w drugim kwartale tego roku. 

Xpeng P7_kokpit
W kokpicie Xpenga P7 praktycznie nie ma fizycznych przycisków. 
fot. Xpeng

„Cieszymy się, że będziemy rozwijać tę markę w Polsce, oferując naszym klientom dostęp do zaawansowanych rozwiązań, które kreują przyszłość mobilności elektrycznej, oferując wyznaczające standardy na rynku pojazdy, poziom obsługi i relacji z klientami” – mówi Witold Wcisło, dyrektor generalny Inchcape Polska.

Czytaj także