Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
MG 5 - test zderzeniowy

Chińskie MG 5 na zero gwiazdek w teście zderzeniowym. Mahindra – również

Chińskie MG 5 na zero gwiazdek w teście zderzeniowym. Mahindra – również

MG, które właśnie wchodzi do Polski, zaliczyło fatalny wynik w teście zderzeniowym ANCAP. Jego model o nazwie 5 uzyskał 0 gwiazdek. Podobną wpadkę zaliczyła Mahindra Scorpio – to, odpowiednio, drugi i trzeci najgorszy wynik w historii tej organizacji. Nabywcy aut MG oferowanych na polskim rynku nie mają jednak powodów do niepokoju.

ANCAP, czyli Australoazjatyki Program Oceny Nowych Samochodów, istnieje od 1993 roku. Do tej pory jedynym samochodem, który uzyskał 0 gwiazdek (ocena od 0 do 5 gwiazdek) było Mitsubishi Express, będącego odpowiednikiem Renault Trafica. Miało to miejsce w 2021 roku. 

Mitsubishi Express_ANCAP
Mitsubishi Express to pierwsze auto ocenione na zero w historii ANCAP. 
ancap

Teraz do niego dołączyły MG 5 i Mahindra Scorpio. Pierwszy z nich to kompaktowy sedan, w aktualnym wcieleniu zaprezentowany w 2019 roku, a od czerwca tego roku – dostępny również w Australii. Mahindra Scorpio to z kolei średniej wielkości auto terenowe, wyróżniające się klasyczną konstrukcją ramową. Premiera drugiej generacji tego modelu miała miejsce w połowie 2022 roku. 

Mahindra: raz 5 gwiazdek, raz 0 

Co ciekawe, Mahindra w zeszłym roku została poddana testom zderzeniowym organizacji Global NCAP i uzyskała... 5 gwiazdek. Jak to możliwe, że ANCAP przyznał jej 0 gwiazdek? Wynika to z faktu, że w przypadku Global NCAP głównym kryterium mającym wpływ na ocenę jest poziom bezpieczeństwa w trakcie zderzenia. 

Australijczycy skupiają się zaś przede wszystkim na niedopuszczeniu do kolizji. Stąd priorytetowo traktują systemy bezpieczeństwa. Mahindra Scorpio pod tym względem uzyskała... 0%. Niewiele lepiej wypadła w temacie „ochrony” pieszych, zdobywając 23%. 

Najlepiej hinduskie auto chroni dzieci, co wyraża osiągnięty wynik 80%. Z kolei w przypadku dorosłych to 44%. Po zsumowaniu powyższych ocen cząstkowych ostateczny wynik Mahindry to... 0 gwiazdek. 

MG 5: gorsze niż Mahindra

MG 5 spisało się jeszcze gorzej. W przypadku ochrony zapewnianej dorosłym uzyskało 37%, natomiast dzieciom – 58%. Kolejne wyniki to 42% pod kątem „ochrony” pieszych oraz 13% w kategorii Safety Assist. 

MG 5_ANCAP
MG 5 nie zapewnia wystarczająco dobrej ochrony swoim pasażerom. W szczególności tym dorosłym. 
ancap

Dla porównania – dostępne w naszym kraju modele MG w testach Euro NCAP wypadły zdecydowanie lepiej. Elektryczne MG 4 otrzymało 5 gwiazdek (test przeprowadzono w 2022 r.). Na podobny wynik zapracowało MG HS (2019 r.). 

Na najniższą ocenę w Euro NCAP zasłużył podstawowy model ZS. W teście, przeprowadzonym w 2017 r., uzyskał on 3 gwiazdki. Dla porównania, jego elektryczny odpowiednik, zbadany rok później, ale nieoferowany na polskim rynku, otrzymał najwyższą ocenę 5 gwiazdek.

Czytaj także