Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cupra Formentor przód i bok

Cupra Formentor – sport dla wszystkich

Cupra Formentor – sport dla wszystkich

Formentor to pierwszy model stworzony tylko dla marki Cupra. Łączy cechy SUV-a ze świetną dynamiką i oferuje bardzo szeroką gamę silników.

Cupra to emocje. Każdy samochód tej hiszpańskiej marki je wywołuje, ale szczególnie do tego predestynowany jest Formentor. To pierwszy model, który został stworzony specjalnie przez Cuprę i nie odnajdziemy go w gamie Seata.

Ten kompaktowy SUV urzeka nie tylko wysmakowaną i wyjątkowo dynamiczną sylwetką, ale z miejsca przekonuje także zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. Każda Cupra Formentor, bez względu na zastosowany silnik, ma znakomicie dopracowane podwozie, które gwarantuje z jednej strony bardzo pewne właściwości jezdne i dużą dozę przyjemności z prowadzenia, a z drugiej – komfort, jakiego można się spodziewać po SUV-ie.

Modele z jeszcze bardziej sportowej linii VZ (od veloz, co po hiszpańsku znaczy szybki) mają w standardzie zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami DCC, a do pozostałych wariantów to ze wszech miar godne polecenia rozwiązanie jest dostępne za dopłatą.

Cupra Formentor bok w ruchu

Formentor ma spory prześwit i duże koła, dzięki czemu śmiało można nim zjechać z asfaltu.

Siłą Formentora jest również, a może przede wszystkim, szeroka gama nowoczesnych silników benzynowych, także tych wykorzystanych w hybrydowym napędzie plug-in. Dzięki temu, że spektrum mocy rozciąga się od 150 KM w jednostce 1.5 (przy okazji to jedyna wersja, która może współpracować ze skrzynią manualną) aż do 390 KM w 2.5 R5, każdy będzie w stanie znaleźć najbardziej odpowiadającego mu Formentora.

Gama silników Cupry Formentor

  • 1.5 TSI 150 KM manualna
  • 1.5 TSI 150 KM DSG
  • 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive
  • 2.0 TSI 245 KM DSG 
  • 2.0 TSI 310 KM DSG 4Drive
  • 2.5 TSI 390 KM DSG 4Drive
  • 1.4 e-HYBRID 204 KM DSG
  • 1.4 e-HYBRID 245 KM DSG
Cupra Formentor bok i tył

Formentor ma spory prześwit i duże koła, dzięki czemu śmiało można nim zjechać z asfaltu.

Więcej szczegółowych informacji o modelu Cupra Formentor znajdziesz TUTAJ

Dwie wyjątkowe odmiany Formentora: e-HYBRID oraz VZ5

e-HYBRID – ekologiczna hybryda plug-in

Cupra Formentor przód podczas ładowania

Akumulator hybrydowego Formentora ma 12,8 kWh.

Formentor jest oferowany także w wariantach hybrydowych, w których wydajna jednostka 1.4 TSI współpracuje z elektryczną oraz przekładnią dwusprzęgłową. Do wyboru przewidziano odmianę 204-konną lub o mocy 245 KM (VZ). Obie wersje mogą poruszać się, wykorzystując jedynie energię elektryczną. Zasięg słabszej wynosi 55-59 km, a mocniejszej – 53-54 km.

VZ5 – 390 KM z 5 cylindrów

Cupra Formentor VZ5 przód i bok w ruchu

Formentor VZ5 jako jedyny w gamie ma do dyspozycji dodatkowy tryb jazdy: drift.

Pięciocylindrowy silnik 2.5 turbo to już jednostka „kultowa” wśród miłośników motoryzacji. Jest uwielbiana za dźwięk, moc i reakcję na gaz. Teraz ten znakomity silnik trafił do topowej odmiany Cupry Formentor – VZ5. Kierowca ma do dyspozycji aż 390 KM oraz 480 Nm (rozwijane w bardzo szerokim zakresie od 2250 do 5700 obr./min). Dzięki błyskawicznie zmieniającej przełożenia 7-biegowej przekładni DSG i napędowi na 4 koła, gwarantującemu nawet przy ostrym starcie maksimum trakcji, VZ5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,2 s. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Czytaj także