Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Duster: test losia

Dacia Duster nie przekonuje w teście łosia. Ma kilka istotnych wad

Dacia Duster nie przekonuje w teście łosia. Ma kilka istotnych wad

Popularny u nas rumuński samochód uterenowiony został poddany testowi łosia przez Hiszpanów z km77.com. Niestety, Dacia Duster nie wypadła dobrze, a jej największą bolączką jest „podskakujące” zawieszenie. 

Obecnie testy łosia przeprowadzają przede wszystkim Szwedzi z Teknikens Varld oraz Hiszpanie z km77.com. Pierwsi zasłynęli, gdy sprawdzianowi lata temu poddali Mercedesa klasy A. Miało to miejsce w 1997 roku. Wtedy niemiecki model przewrócił się na bok, oblewając próbę. 

Mercedes zdał egzamin dopiero po tym, gdy w jego układzie jezdnym wprowadzono sporo zmian. Jedną z nich było zastosowanie układu ESP – był to pierwszy samochód z tym rozwiązaniem. 

Dacia-Duster-TCe-150-EDC-tyl-w-ruchu
Najtańszy wariant Dacii Duster kosztuje obecnie od 79 900 zł. Pod maską takiego auta pracuje 1-litrowy silnik o mocy 90 KM.
archiwum

O ile Szwedzi za zdany uznają test łosia pokonany z prędkością 70 km/h, o tyle Hiszpanie mają wyższe wymagania. W ich przypadku auto zalicza próbę, jeśli przejedzie ją z prędkością 77 km/h. Polega ona na ominięciu przeszkody i powrocie na poprzedni tor jazdy. Trasę testu wyznaczają pachołki.

Dacia Duster już raz była testowana przez km77.com

Dacia Duster aktualnej generacji już raz była poddawana testowi łosia przez km77.com. Miało to miejsce niedługo po jej premierze. Wówczas stanął do niego pojazd z 1,5-litrowym turbodieslem o mocy 110 KM i przekładnią automatyczną. 

Werdykt? Kierowcy testowi narzekali na zbyt radykalne interwencje układu ESP oraz miękkie, „podskakujące zawieszenie”. W międzyczasie Rumuni odświeżyli swoje auto, a Hiszpanie ponownie poddali je próbie.

Tym razem stanął do niej egzemplarz po modernizacji przeprowadzonej latem 2021 r., zaopatrzony w 1,3-litrowy silnik o mocy 150 KM. Do współpracy miał on przekładnię automatyczną. Duster poruszał się na 17-calowych kołach z oponami Continental EcoContact 6 w rozmiarze 215/60. 

Te same problemy

Testowa Dacia Duster ostatecznie pokonała próbę z prędkością 71 km/h. Absolutnie nie jest to imponujące osiągnięcie. Podczas przejazdów rumuński model miał te same problemy, co auto sprzed modernizacji. 

Było to przede wszystkim „podskakujące”, zbyt miękkie zawieszenie oraz bardzo duża podsterowność. W efekcie Duster wjechał w próbę z prędkością 71 km/h, w jej środkowej części poruszał się 55 km/h, a w końcowej – jedyne 26 km/h. 

Również układ ESP Dacii Duster wykazuje się zbyt gwałtownymi interwencjami. Jak donoszą Hiszpanie, w ten sposób ESP prawdopodobnie próbuje zapobiec wywrotce tego auta. 

Czytaj także