Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
silnik TDI

Dieselgate: sąd uznał, że właściciele aut mają prawo do odszkodowania. W jakiej wysokości?

Dieselgate: sąd uznał, że właściciele aut mają prawo do odszkodowania. W jakiej wysokości?

Właściciele aut z jednostkami wysokoprężnymi, w których producenci stosowali oprogramowanie mające na celu obniżenie emisji spalin w trakcie badań homologacyjnych, mogą domagać się odszkodowania. W jakiej wysokości? 

Jak donosi Bloomberg, niemiecki sąd – odpowiednik polskiego Sądu Najwyższego – wydał wyrok nieprzychylny producentom samochodów. W rezultacie będą oni musieli wypłacić odszkodowanie właścicielom aut, w których zastosowano nielegalne oprogramowanie. 

Producenci mogą jednak uniknąć odpowiedzialności finansowej pod jednym warunkiem. Mianowicie, jeśli udowodnią, że nie wiedzieli, iż używane oprogramowanie jest nielegalne. 

„Właściciel samochodu, który ma »oszukujące« oprogramowanie, ponosi straty finansowe, ponieważ istnieje ryzyko, że samochód zostanie wycofany” – uzasadnia sąd w swoim wyroku. 

O co chodzi?

To pokłosie głośnej afery Dieselgate, w której ujawniono, że producent stosował specjalne oprogramowanie, aktywowane podczas testów. Pozwalało ono na manipulację wynikami pomiarów emisji z układu wydechowego. 

Choć w ten proceder był zamieszany przede wszystkim Volkswagen, odkryto, że również w jednostkach napędowych Mercedesa stosowano podobne oszustwo. 

W odpowiedzi na zarzuty przedstawiciele Mercedesa stwierdzili, że nadal nie jest jasne, czy taka technologia nie jest nielegalna. „Zezwalają na to władze homologujące samochód, aby nie powodować niepotrzebne zużycia silnika” – brzmi oświadczenie firmy. 

Silnik 1.6 TDI - Skoda Octavia
Afera Dieselgate wybuchła w 2015 roku. Rozpętała ją amerykańska Agencja Ochrony Środowiska. 
archiwum

Z kolei Volkswagen twierdzi, że podobna technologia była wcześniej uznawana za legalną. Poza tym wielu właścicieli kupiło nowe samochody już po ujawnieniu afery Dieselgate. W rezultacie decyzja zakupowa została przez nich podjęta świadomie. 

Choćby z tego względu niemiecki koncern spodziewa się unieważnienia żądań odszkodowania w przyszłych postępowaniach sądowych.

Ile wynosi odszkodowanie?

Zgodnie z orzeczeniem niemieckiego sądu właściciele mają prawo do odszkodowania w wysokości od 5 do 15% ceny samochodu. 

Przypomnijmy, że w marcu Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że właścicielom samochodów, w których wykryto specjalne oprogramowanie oszukujące, przysługuje odszkodowanie. 

Czytaj także