Audi zamierza wystawić na Rajdzie Dakar w 2022 r. samochód z innowacyjnym napędem elektrycznym – RS Q e-tron.
Rajd Dakar to jeden z najtrudniejszych, jeśli nie najtrudniejszy rajd terenowy. Z odcinakami specjalnymi sięgającymi 800 km, piekielnymi temperaturami i trasą najeżoną przeszkodami. Z takimi warunkami radzą sobie tylko najlepsi kierowcy i najbardziej dopracowane samochody.
I właśnie na ten rajd wybiera się Audi i to nie ze zwykłym samochodem przystosowanym do sportowych zmagań, ale pojazdem opracowanym od podstaw. Postanowiono, że będzie to auto elektryczne. Na razie jednak technologia nie pozwala na pokonanie etapów Dakaru bez ładowania, a na pustyni raczej dość trudno o dostęp energii elektrycznej. Dlatego RS Q e-tron będzie korzystał z silnika benzynowego, który w trakcie jazdy ma ładować baterie.
Układ napędowy zaprojektowano następująco: benzynowa jednostka 2.0 turbo pochodzi z samochodu wyścigowego z serii DTM (RS 5) i jest częścią konwertera energii, który podczas jazdy odpowiada za ładowanie akumulatorów (rekuperacja następuje także podczas hamowania). Silnik o mocy zredukowanej z 612 do 272 KM pracuje w optymalnym dla siebie przedziale obrotów 4000-6000, a mniej niż 200 gramów paliwa wystarcza na odzyskanie 1 kWh energii. Zbiornik benzyny ma pojemność 295 litrów, natomiast akumulator trakcyjny 52 kWh (waży ok. 370 kg).
Za bezpośredni napęd odpowiadają dwa zespoły silnik-generator umieszczone przy każdej z osi (trzeci jest elementem konwertera energii). Są to lekko zmodyfikowane jednostki pochodzące z bolidów Fomuły E. Maksymalna moc układu wynosi 500 kW (680 KM), ale na razie nie wiadomo, jaką jej cześć będzie można wykorzystać, bo odpowiednie przepisy regulaminowe rajdu są jeszcze tworzone. Typowo dla aut elektrycznych osie nie mają ze sobą mechanicznego połączenia. Za odpowiedni rozdział momentu obrotowego odpowiada tutaj wyłącznie elektronika.
Audi RS Q e-tron zostało zbudowane w oparciu o stalową ramę przestrzenną, a elementy nadwozia wykonano m.in. z włókien węglowych. Auto ma 4,5 m długości, 2,3 m szerokości i 1,95 m wysokości. Jego minimalna masa wynosi dwie tony. Przednie i tylne zawieszenie są niezależne, dwuwahaczowe, z regulowanymi gazowymi amortyzatorami, a układ kierowniczy ma elektryczno-hydrauliczne wspomaganie. Osiągi auta są następujące: prędkość maksymalna ograniczona do 170 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h na luźnej nawierzchni w około 4,5 s.
Audi wystawi w Rajdzie Dakar 2022 trzy załogi. Będą one miały następujący skład: Mattias Ekström/Emil Bergkvist (Szwecja), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger (Francja) oraz Carlos Sainz/Lucas Cruz (Hiszpania). Zespołem, który wraz z Audi przygotowuje RS Q e-trona i weźmie udział w rajdzie, jest Q Motorsport. Sven Quandt, szef tego teamu, porównał projekt Audi Dakar do pierwszego lądowania na księżycu:
Wtedy inżynierowie tak naprawdę nie wiedzieli, co ich czeka. Z nami jest podobnie. Jeśli skończymy nasz pierwszy Dakar, już samo to będzie można uznać za sukces.