Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat Dino Spider

Fiat Dino Spider z silnikiem Ferrari kończy 55 lat

Stellantis

Fiat Dino Spider z silnikiem Ferrari kończy 55 lat

55 lat temu debiutował Fiat z silnikiem Ferrari – i to nie standardowym, ale przeznaczonym do wyścigów Formuły 2.

  • Jedyny Fiat produkowany w Maranello
  • Design elity włoskich stylistów
  • Początek ścisłych związków z Ferrari

Nowy regulamin Formuły 2 na sezon 1967 musiał bardzo rozczarować Ferrari. W zawodach mogły wystartować wyłącznie bolidy, których silnik w ciągu 12 miesięcy trafił do 500 wyprodukowanych drogowych samochodów. Wprawdzie w 1963 r. Ferrari pierwszy raz zbudowało w ciągu roku przeszło pół tysiąca aut, a rok później wolumen sięgnął już 654 sztuk, to aby spełnić wymogi Formuły 2, producent albo musiałby zaprzestać wytwarzania dotychczasowej gamy, albo dwukrotnie zwiększyć moce produkcyjne. Taki ruch dla jednorazowego przedsięwzięcia nie miał biznesowego sensu. Ferrari zaczęło więc szukać kooperanta.

Fiat z silnikiem Ferrari

Ferrari porozumiało się z gigantem włoskiej motoryzacji, czyli z Fiatem. 500 wyścigowych V-szóstek miało trafić do kompletnie nowego modelu Fiata, którego debiut zaplanowano na 1966 r.

W sumie powstały nawet dwie wersje.

55 lat temu debiutował Dino Spider, w 1967 r. pojawił się Dino Coupe. Nadwozia obu modeli projektowały największe sławy włoskiego designu. Pełne ekspresji linie Spidera były dziełem Pininfariny, a znacznie bardziej stonowane Coupe firmowało Bertone. Spider miał też krótszy rozstaw osi, nie 255, ale 228 cm.

Do Spidera i Coupe trafiła oczywiście jednostka Ferrari. Było nią V6 o pojemności 1987 cm3 z czterema wałkami rozrządu, cylindrami rozchylonymi pod kątem 65 stopni i aluminiowym blokiem. Silnik rozwijał 160 KM i pozwalał Spiderowi osiągnąć maksymalnie 200 km/h. Przednie zawieszenie Spidera wywodziło się z Fiata 125 (nie mylić z Polskim Fiatem 125p).

W 1969 r. oba modele otrzymały nową jednostkę V6 Ferrari. Pojemność wzrosła do 2418 cm3, moc do 180 KM, a prędkość maksymalna Spidera do 210 km/h. Tym razem zastosowano blok z żelaza. Auto wyposażono ponadto w niezależne zawieszenie tylnych kół.

Fiat kupuje Ferrari

W tym samym 1969 r. doszło jeszcze do dwóch symbolicznych wydarzeń. Produkcję Dino Spidera i Dino Coupe przeniesiono z fabryki Fiata do zakładów Ferrari w Maranello. Tym samym był to jedyny Fiat w historii wytwarzany w fabryce Ferrari.

Na dodatek firma Ferrari została przejęta przez koncern Fiata, co z pewnością ułatwiły wspólne prace nad Dino Spiderem i Coupe.

Wytwarzanie obu modeli zakończono w 1972 r. Oto jak wyglądała skala ich produkcji:

  1. Dino Spider – ogółem 1588 sztuk (1168 aut z silnikiem 2.0; 420 samochodów z 2.4)
  2. Dino Coupe – ogółem 6068 sztuk (3670 samochodów z 2.0; 2398 aut z 2.4).
Fiat Dino Spider, Fiat Dino Coupe
Dwie wersje modelu Dino: po lewej Coupe, po prawej Spider.
Stellantis
Fiat Dino Spider - przód
Nadwozie Dino Spidera zaprojektowała Pininfarina.
Stellantis
Fiat Dino Spider - przód
W 1969 r. moc Dino Spidera wzrosła ze 160 do 180 KM, a produkcję przeniesiono do fabryki Ferrari.
Stellantis
Fiat Dino Coupe - bok, profil
Odmiana Coupe miała większy rozstaw osi (255 cm) i mierzyła 451 cm długości.
Stellantis
Fiat Dino Coupe - przód
Odmiana Coupe sprzedawała się prawie cztery razy lepiej od Spidera.
Stellantis

Czytaj także