Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Rivian R1T - kolizja

Ile może kosztować naprawa elektrycznego Riviana po takiej kolizji jak na zdjęciu? Nie zgadniecie!

Chris Apfelstadt / Facebook

Ile może kosztować naprawa elektrycznego Riviana po takiej kolizji jak na zdjęciu? Nie zgadniecie!

Naprawy samochodów elektrycznych do tanich nie należą. Dotyczy to nawet tak podstawowych elementów, jak tylny zderzak. Ile może kosztować naprawa Riviana R1T w autoryzowanym warsztacie? Tanio nie jest.

Wiadomo, że koszt naprawy samochodów elektrycznych bywa bardzo wysoki. Szczególnie jeśli obejmuje jego najdroższy element w postaci akumulatora trakcyjnego. Jako przykład należy tu wymienić pewnego Norwega, który 1 września 2022 roku swoim MG 5  podczas łagodnego skrętu w prawo uderzył w niezabezpieczoną, luźną pokrywę studzienki, która wpadła pod samochód. 

Lokalny warsztat Helgeland Bilskade ustalił, że obudowa akumulatora jest pęknięta i... zakazał jazdy samochodem. Sam, w imieniu właściciela auta skontaktował się ze sprzedawcą, który z kolei nadał bieg sprawie. Po miesiącu przyszła wycena, opiewająca na kwotę około 412 000 zł (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). 

Tylny zderzak to nie akumulator i teoretycznie jego naprawa powinna wyjść tanio. Ale w przypadku Riviana R1T tanio wcale nie jest. 

Drobna kolizja, ogromne pieniądze

W lutym bieżącego roku Chris Apfelstadt – właściciel Riviana R1T – podczas jazdy swoim samochodem został uderzony z tyłu przy niewielkiej prędkości. Jedynym widocznym uszkodzeniem jego auta był wyłącznie tylny zderzak. 

Rivian R1T kolizja_01
Ot, niewielkie uszkodzenie tylnego zderzaka. 
Chris Apfelstadt / Facebook

Po zabraniu elektrycznego pick-upa do autoryzowanego warsztatu Riviana jego właściciel usłyszał, że koszt naprawy to 42 000 dolarów (ok. 174 000 zł). Z kolei firma ubezpieczeniowa drugiego kierowcy oszacowała go na... 1600 dolarów (ok. 6600 zł). 

Jak donosi Apfelstadt, drugi kierowca tuż po stłuczce zapytał się, jaki to model samochodu. Odpowiedź brzmiała: „taki, który wkurzy twoją firmę ubezpieczeniową”. „Domyślałem się, że naprawa będzie kosztowna, ale nie miałem pojęcia, jak bardzo” – dodaje właściciel Riviana. 

2,5 miesiąca w serwisie

W celu usunięcia szkody zabrał on swój samochód do jednego z trzech autoryzowanych warsztatów Riviana w Stanie Ohio. Według słów Apfelstadta naprawa była niesamowicie drobiazgowa i skrupulatna, a każdy jej krok został udokumentowany za pomocą zdjęć. Co ciekawe, właściciel Riviana swoje auto otrzymał dopiero po 2,5 miesiąca. 

„Mechanicy wykonali niesamowitą pracę i mój R1T wygląda tak ładnie, jak w dniu odbioru. Ostateczny rachunek wyniósł ponad 42 000 dolarów! (…) Wiem tylko, że [Rivian] to bardzo drogi pojazd do naprawy. Razem z wynajmem drugiego samochodu, jej koszt zamknął się w kwocie blisko 50 000 dolarów (ok. 207 000 zł)” – mówi Apfelelstadt. 

Rivian R1T kolizja_02
Niemal zupełnie rozmontowana paka Riviana R1T. 
Chris Apfelstadt / Facebook

Jedno ze zdjęć, które Apfelstadt zamieścił na Facebooku, przedstawia całkowicie rozmontowaną pakę. Jego Rivian jest pozbawiony jakichkolwiek paneli nadwozia, a nawet tylnej szyby. „Panel tylnej ćwiartki został uszkodzony i ten element rozciąga się od tylnej klapy do przedniej szyby” – twierdzi Apfelstadt.

Przypadek innego Riviana R1T

Inny właściciel Riviana odniósł się w internecie do przypadku Apfelstadta. Jego R1T miał wgniecenie wielkości piłki do koszykówki tuż pod tylną lampą. W rezultacie, autoryzowany warsztat marki stwierdził, że cały panel nadwozia wymaga wymiany, a także niektóre elementy wewnątrz pokrywy paki.  W jego przypadku całkowity koszt naprawy zamknął się w kwocie 14 000 dolarów  (ok. 58 000 zł). 

„Najważniejsze w całej historii jest to, że to, co wydaje się być drobną szkodą, może być znacznie bardziej kosztowne w naprawie. Auto została zaprojektowana tak, aby absorbować uderzenie, ograniczając obrażenia kierowcy i pasażerów. Tak więc w przypadku kolizji serwis musi sprawdzić wiele części, aby upewnić się, że nie zostały uszkodzone” – powiedział Apfelstadt na łamach jednego z amerykańskich serwisów motoryzacyjnych. 

„Rozumiem, że całkowity koszt naprawy jest szokujący, ale warsztat postąpił zgodnie ze standardami Riviana!” – kończy Apfelstadt. 

Czytaj także