Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C4 X tył

Kompaktowy sedan Citroena w stylu crossovera – C4 X

Kompaktowy sedan Citroena w stylu crossovera – C4 X

Citroen C4 X to odmiana sedan kompaktowego hatchbacka C4, ale o nietuzinkowej stylizacji. Będzie dostępna z silnikami benzynowymi, Diesla i w wersji elektrycznej.

Kompaktowe sedany to gatunek samochodów, które kiedyś były popularne, a obecnie występują naprawdę rzadko. Citroen zdaje się jednak nie przejmować tymi trendami i zaprezentował C4 w wersji X, czyli właśnie z nadwoziem tego typu. Mimo wszystko jednak zaznacza, że liczy na to, iż nowa odmiana przyczyni się do wzrostu sprzedaży marki zwłaszcza na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

W porównaniu z hatchbackiem Citroen C4 X jest wyraźnie dłuższy, mierzy bowiem 460 cm, czyli przerasta odmianę pięciodrzwiową aż o 24 cm. Oba warianty korzystają oczywiście z tej samej płyty podłogowej (CMP) i mają taki sam, 267-centymetrowy, rozstaw osi. A to oznacza, że owe 24 cm przybyły tylko z tyłu. W efekcie pojemność bagażnika jest naprawdę duża i wynosi 510 litrów (w C4 5d jest to 380 l).

W przypadku C4 (tak zwykłego, jak i X) Citroen stawia na możliwie wysoki komfort jazdy. Ma się on przejawiać zarówno w tym, jak się w samochodzie siedzi (zastosowano w nim obszerne siedzenia ze specjalnie wzmocnioną, grubą pianką i wyposażono je w regulację lędźwiową), ale także jak radzi on sobie z pokonywaniem gorszej jakości dróg. C4 ma amortyzatory z tak zwanymi progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, które mają zapobiegać niepożądanym wstrząsom pod koniec skoku zawieszenia (zarówno w fazie kompresji, jak i odbicia).

Citroen przewidział dla C4 X ofertę składająca się z różnych wersji napędowych (dokładną gamę poznamy, kiedy ruszy sprzedaż, czyli pod koniec 2022 r.). Do wyboru będą zatem benzynowy silnik 1.2 R3  PureTech o mocy 110 KM (łączony z 6-biegową skrzynią manualną) lub 130 KM (współpracujący z 8-biegowym automatem) oraz znakomity diesel 1.5 R4 (130 KM; seryjnie automat 8 b.).

Pojawi się także odmiana e-C4 X, czyli w pełni elektryczna (na części europejskich rynków, jak Austria, Belgia, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, kraje skandynawskie i Wielka Brytania tylko ona będzie sprzedawana). Zastosowano w niej 136-konny silnik (rozwijający 260 Nm) i akumulator trakcyjny o pojemności 50 kWh (moc ładowania wynosi do 100 kW). Prędkość maksymalna to 150 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s. Zasięg e-C4 X ma sięgać 360 kilometrów.

citroen_c4_x_przod
Nietypowy wygląd C4 X zawdzięcza przede wszystkim zwiększonemu prześwitowi (wynosi on 15,6 cm) i elementom znanym z corssoverów, jak nakładki błotników czy progów.  
Citroen
citroen_c4_x_bok
C4 X ma taki sam rozstaw osi jak C4, a wydłużył się tylny zwis karoserii.
Citroen
citroen_c4_x_tyl_1
Choć C4 X wygląda jak liftback, tak naprawdę jest sedanem.
Citroen
citroen_c4_x_deska_rozdzielcza
Centralny ekran ma 10 cali. Płytkowy wyświetlacz head-up to budżetowe rozwiązanie. Pod panelem klimatyzacji umieszczono półkę na telefon z ładowarką indukcyjną. 
Citroen
citroen_c4_x_bagaznik
Bagażnik ma 510 litrów, a w oparciu kanapy przewidziano otwór do przewożenia długich przedmiotów. Zawiasy wnikają do środka.
Citroen
citroen_c4_tyl
W Europie odmiana C4 hatchback będzie nadal stanowiła gros sprzedaży.
Citroen

Czytaj także