Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy C – przód

Mercedes ucina spekulacje. Co zamiast silników BMW?

fot. Mercedes

Mercedes ucina spekulacje. Co zamiast silników BMW?

Mercedes ucina spekulacje na temat możliwości stosowania silników BMW w swoich samochodach. Plan tej niemieckiej marki jest zupełnie inny. 

W sierpniu pojawiły się doniesienia, według których Mercedes miał rozważać zakup 4-cylindrowych silników od BMW. Informacje, opublikowane przez niemiecki Manager Magazin, szybko rozgrzały branżowe dyskusje. 

Jednak teraz nadszedł jednoznaczny komentarz ze strony Stuttgartu. „Nie byłem autorem tej plotki. Całkowicie przeprojektowaliśmy nasze portfolio silników 4- i 6-cylindrowych” – mówi Markus Schaefer, dyrektor ds. technologii i członek zarządu Mercedesa. 

W ten sposób raz na zawsze uciął wszelkie spekulacje o możliwej współpracy z konkurentem z Monachium.

Pomysł wcale nie był głupi

Plotki, opublikowane w niemieckim Manager Magazine, sugerowały, że stuttgarcki producent może rozważyć przejęcie silników od BMW, m.in. w celu sprostania wymogom przyszłorocznej normy Euro 7. Poza tym ten ruch miał pomóc ograniczyć koszty, co ma teraz szczególne znaczenie.

Otóż producenci muszą się jednocześnie skupiać na rozwoju elektromobilności i odpierać ataki ze strony Chin. Do tego dochodzą jeszcze cła nałożone na import samochodów z Unii Europejskiej do USA. 

Nowa rodzina silników Mercedesa o nazwie FAME zawiera modułowe jednostki o 4, 6, lub 8 cylindrach. Spełniają one nie tylko rygorystyczne wymagania normy Euro 7, ale również są zgodne z regulacjami obowiązującymi w Chinach i USA.

Silnik FAME Mercedes-01
Rodzina FAME ma obejmować jednostki 4-, 6- i 8-cylindrowe. 
fot. Mercedes

Takie podejście do projektowania napędów pozwala Mercedesowi zachować pełną kontrolę nad technologią i swoją tożsamością. Modularność konstrukcji umożliwia dostosowanie jednostek do różnych modeli aut z różnych rewirów rynku. Poza tym zwiększa elastyczność produkcji, jednocześnie optymalizując jej koszty.

V12 pozostanie, będzie nowe V8

Mercedes nie ograniczył się do silników dla popularnych modeli. Ten niemiecki producent zapowiedział również premierę nowego V8 o wysokich osiągach, przeznaczonego dla najbardziej prestiżowych i sportowych aut. Czyli z rodziny AMG. 

Jednocześnie Mercedes utrzyma w ofercie jednostkę V12, skierowaną do klientów, dla których tradycja i prestiż liczą się równie mocno co nowoczesność. Tym samym marka wysyła jasny sygnał: nawet w epoce elektryfikacji nie rezygnuje z pielęgnowania swojego DNA.

Czytaj także