Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW iX M60 przód

Najmocniejszy elektryczny SUV BMW – iX M60

BMW

Najmocniejszy elektryczny SUV BMW – iX M60

Flagowy elektryczny SUV BMW doczekał się odmiany M z silnikami o mocy 619 KM.

BMW iX nie kojarzy się ze sportowymi doznaniami, a raczej z komfortem i luksusem. Teraz BMW stworzyło wersję, która powinna przekonać miłośników bardziej zdecydowanych wrażeń z jazdy. To iX M60 – najmocniejszy i najszybszy elektryczny samochód stworzony przez BMW.

Jego dwa elektryczne silniki (tylny jest specyficzny tylko dla tej odmiany) rozwijają razem 619 KM i gigantyczny moment obrotowy o wartości aż 1015 Nm (przy wykorzystaniu procedury startowej do dyspozycji jest nawet 1100 Nm).

Mimo że iX M60 jest samochodem wielkim i ciężkim, jego osiągi są iście sportowe. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h (to o 50 km/h więcej niż w dotąd topowym wariancie iX xDrive50).

SUV otrzymał bardzo pojemną baterię (111,5 kWh), by nie tylko osiągi, ale także zasięg był ponadprzeciętny. Wynosi on maksymalnie 566 kilometrów, wg cyklu pomiarowego WLTP. Akumulator trakcyjny może być ładowany z maksymalną mocą 200 kW, dzięki czemu uzupełnienie energii od 10 do 80% zajmie 35 minut.

Układ napędowy nie jest jedynym, który poddano modyfikacjom w stosunku do pozostałych wersji iX-a. M60 otrzymało inaczej zestrojone zawieszenie (standardowo jest to układ pneumatyczny z adaptacyjnymi amortyzatorami i samopoziomowaniem), przeprojektowany tylny stabilizator oraz Integral Active Steering obejmujący układ tylnych kół skrętnych (zmieniają one położenie w tym samym lub przeciwnym kierunku do przednich, w zależności od prędkości).

Seryjne są także wzmocnione hamulce z niebieskimi zaciskami oraz 21-calowe aluminiowe obręcze (o rozmiar większe są wyposażeniem opcjonalnym).

BMW iX M60 ma napęd na cztery koła, z systemem ograniczającym uślizg kół podczas dynamicznego startu przy wykorzystaniu procedury Launch Control. W sytuacjach, które nie wymagają zwiększonej przyczepności, moment obrotowy trafia jednak tylko na tylne koła, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia prądu i zwiększenia zasięgu.

Topowa wersja BMW iX M60 trafi do salonów w czerwcu 2022 roku.

BMW iX M60 przód
Wizualnie wersja M różni się w niewielkim stopniu od pozostałych. Zastosowano m.in. inne felgi i pakiet wykończenia w kolorze Titanium Bronze.   
BMW
BMW iX M60 bok
BMW iX M60 ma specyficzne dla tej wersji zestrojenie układu jezdnego.
BMW
BMW iX M60 tył
Standardem są 21-calowe felgi. 22-calowe to opcja.
BMW
BMW iX M60 wnętrze
Wariant M wyróżnia się detalami, m.in. ciemną podsufitką. Standardem jest m.in. system nagłośnienia marki Bowers&Wilkins. Sztucznie generowany dźwięk pracy silników (skomponowany przez Hansa Zimmera) jest inny niż w słabszych wersjach. 
BMW

Czytaj także