Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Volkswagen Multivan

Największa zmiana w historii modelu – VW Multivan

Pierwszy raz w historii Multivan i Transporter będą osobnymi konstrukcjami. Poza tym nowy Multivan bazuje na platformie z osobowych Volkswagenów, a w środku nie ma żadnych kanap – wyłącznie osobne fotele.

  • Nowa generacja Multivana
  • Maksymalna pojemność bagażnika: nawet 4005 l
  • W gamie także wersja hybrydowa

Tutaj nie ma dobrego rozwiązania. Najnowszego Multivana można określić zarówno mianem siódmej, jak i piątej generacji, choć naszym zdaniem trafniejsze jest to drugie. Z jednej strony nowy Multivan zastąpi auto bazujące na szóstym wcieleniu Volkswagena Transportera. Z drugiej – pierwszy Multivan pojawił się dopiero za czasów trzeciej generacji Transportera, czyli w 1985 r.

Mimo wszystko nowy Volkswagen Multivan nie jest oparty na przyszłym siódmym wcieleniu Transportera, ponieważ pierwszy raz w historii oba auta będą osobnymi konstrukcjami. Nowy Multivan bazuje na platformie MQB, czyli architekturze stosowanej w różnych wersjach w większości osobowych Volkswagenów, jak np. Golf, Tiguan czy Passat. Planowana na 2024 r. następna generacja Transportera jest konstruowana wspólnie z Fordem.

Wymiary i bagażnik

Nowy Volkswagen Multivan jest o 7 cm dłuższy, o niecałe 4 cm szerszy, o prawie 7 cm niższy i ma o przeszło 12 cm większy rozstaw osi od wcześniejszej generacji w wersji Trendline. Tym samym mierzy 497 cm długości, 194 cm szerokości i 190 cm wysokości (rozstaw osi: 312 cm). Jest też przedłużona odmiana o długości 517 cm. W odróżnieniu od przedłużonej odmiany poprzednika ma ona ten sam rozstaw osi co standardowy Multivan. Wcześniejszy przedłużony Multivan mierzy 530 cm długości, a jego rozstaw osi to aż 340 cm.

Multivan ma trzy rzędy siedzeń. Wówczas pojemność bagażnika wynosi 469 l (lub 763 l w przedłużonej wersji). Przy dwóch rzędach siedzeń rośnie ona do 1844 l (2171 l), przy jednym do 3672 l (4005 l). Krawędź załadunku znajduje się 58 cm nad ziemią.

Nie wszystkie Multivany będą mieć trzy rzędy siedzeń. Nabywca może bowiem zrezygnować z drugiego rzędu i mieć pięciomiejscowy samochód.

Wcześniejsza generacja jest dostępna maksymalnie z 18-calowymi obręczami kół. W gamie nowego Multivana znajdą się m.in. 19-calowe obręcze.

Konfiguracje wnętrza

Tym razem we wnętrzu Volkswagena Multivana znalazły się wyłącznie osobne fotele, zrezygnowano bowiem z kanapy w trzecim rzędzie. Fotele drugiego i trzeciego rzędu można wyjąć z samochodu, na dodatek są aż o 1/4 lżejsze niż we wcześniejszym Multivanie, ważąc od 23 do 29 kg.

Na szynach zamontowano konsolę ze schowkami i uchwytami na napoje, która może się znaleźć między fotelami pierwszego, drugiego lub trzeciego rzędu. Przy drugim i trzecim rzędzie można z niej rozłożyć dwublatowy stolik. Podłoga Multivana jest kompletnie płaska.

W nowym Multivanie standardem jest 10,25-calowy ekran zestawu wskaźników. Wyświetlacz w środkowej konsoli ma przekątną 10 cali.

Wersje silnikowe

W gamie nowego Volkswagena Multivana początkowo znajdą się trzy wersje silnikowe:

  1. 1.5 TSI (136 KM)
  2. 2.0 TSI (204 KM)
  3. odmiana z napędem hybrydowym (1.4 TSI i silnik elektryczny; 218 KM)

W 2022 r. do gamy dołączy jednostka TDI o mocy 150 KM.

W Polsce nowego Multivana będzie można już zamawiać od sierpnia 2021 r. Firma nie żegna się jeszcze z wcześniejszą generacją tego auta. Jej wersja 4Motion będzie do 2024 r. oferowana równolegle z nowym modelem.

Volkswagen Multivan
Volkswagen Multivan pierwszy raz od 2003 r. ma nową platformę. To MQB, którego różne warianty stosowane są np. w VW Golfie, Tiguanie i Passacie.
Volkswagen
Volkswagen Multivan
Jak na tego typu auto, nowy Volkswagen Multivan jest wyjątkowo aerodynamiczny. Jego współczynnik Cx wynosi tylko 0,30.
Volkswagen
Volkswagen Multivan
Nowego Volkswagena Multivana optycznie poszerzają cienkie tylne światła.
Volkswagen
Volkswagen Multivan
10,25-calowy ekran zestawu wskaźników to standard.
Volkswagen
Volkswagen Multivan
W drugim i trzecim rzędzie siedzeń z przesuwanej konsoli można rozłożyć dwa blaty stolika.
Volkswagen

Czytaj także