Pierwszy raz w historii Multivan i Transporter będą osobnymi konstrukcjami. Poza tym nowy Multivan bazuje na platformie z osobowych Volkswagenów, a w środku nie ma żadnych kanap – wyłącznie osobne fotele.
Tutaj nie ma dobrego rozwiązania. Najnowszego Multivana można określić zarówno mianem siódmej, jak i piątej generacji, choć naszym zdaniem trafniejsze jest to drugie. Z jednej strony nowy Multivan zastąpi auto bazujące na szóstym wcieleniu Volkswagena Transportera. Z drugiej – pierwszy Multivan pojawił się dopiero za czasów trzeciej generacji Transportera, czyli w 1985 r.
Mimo wszystko nowy Volkswagen Multivan nie jest oparty na przyszłym siódmym wcieleniu Transportera, ponieważ pierwszy raz w historii oba auta będą osobnymi konstrukcjami. Nowy Multivan bazuje na platformie MQB, czyli architekturze stosowanej w różnych wersjach w większości osobowych Volkswagenów, jak np. Golf, Tiguan czy Passat. Planowana na 2024 r. następna generacja Transportera jest konstruowana wspólnie z Fordem.
Nowy Volkswagen Multivan jest o 7 cm dłuższy, o niecałe 4 cm szerszy, o prawie 7 cm niższy i ma o przeszło 12 cm większy rozstaw osi od wcześniejszej generacji w wersji Trendline. Tym samym mierzy 497 cm długości, 194 cm szerokości i 190 cm wysokości (rozstaw osi: 312 cm). Jest też przedłużona odmiana o długości 517 cm. W odróżnieniu od przedłużonej odmiany poprzednika ma ona ten sam rozstaw osi co standardowy Multivan. Wcześniejszy przedłużony Multivan mierzy 530 cm długości, a jego rozstaw osi to aż 340 cm.
Multivan ma trzy rzędy siedzeń. Wówczas pojemność bagażnika wynosi 469 l (lub 763 l w przedłużonej wersji). Przy dwóch rzędach siedzeń rośnie ona do 1844 l (2171 l), przy jednym do 3672 l (4005 l). Krawędź załadunku znajduje się 58 cm nad ziemią.
Nie wszystkie Multivany będą mieć trzy rzędy siedzeń. Nabywca może bowiem zrezygnować z drugiego rzędu i mieć pięciomiejscowy samochód.
Wcześniejsza generacja jest dostępna maksymalnie z 18-calowymi obręczami kół. W gamie nowego Multivana znajdą się m.in. 19-calowe obręcze.
Tym razem we wnętrzu Volkswagena Multivana znalazły się wyłącznie osobne fotele, zrezygnowano bowiem z kanapy w trzecim rzędzie. Fotele drugiego i trzeciego rzędu można wyjąć z samochodu, na dodatek są aż o 1/4 lżejsze niż we wcześniejszym Multivanie, ważąc od 23 do 29 kg.
Na szynach zamontowano konsolę ze schowkami i uchwytami na napoje, która może się znaleźć między fotelami pierwszego, drugiego lub trzeciego rzędu. Przy drugim i trzecim rzędzie można z niej rozłożyć dwublatowy stolik. Podłoga Multivana jest kompletnie płaska.
W nowym Multivanie standardem jest 10,25-calowy ekran zestawu wskaźników. Wyświetlacz w środkowej konsoli ma przekątną 10 cali.
W gamie nowego Volkswagena Multivana początkowo znajdą się trzy wersje silnikowe:
W 2022 r. do gamy dołączy jednostka TDI o mocy 150 KM.
W Polsce nowego Multivana będzie można już zamawiać od sierpnia 2021 r. Firma nie żegna się jeszcze z wcześniejszą generacją tego auta. Jej wersja 4Motion będzie do 2024 r. oferowana równolegle z nowym modelem.