Tam, gdzie w Qashqaiu umieszczono silnik, Ariya ma klimatyzację. Jej elektryczna jednostka znalazła się poniżej, a wraz z drugą generują wyższą moc od V6 Nissana 370Z Nismo.
Ta aria jest bezgłośna. Nissan Ariya ma napęd elektryczny więc poza wymaganym przepisami syntezatorem dźwięku nie emituje jakiś szczególnych tonów. Za to debiutowi auta towarzyszyły fanfary.
To kluczowy model tego japońskiego producenta. Opisywana jako „szczyt możliwości technicznych i stylistycznych Nissana” Ariya ma oddawać charakter marki – nowoczesnej, innowacyjnej i skupionej na kliencie. Do tego stopnia, że jako pierwsza otrzymuje zmodernizowane logo, którego nie zmieniano od 2001 r.
Ariya to pierwszy model aliansu Renault, Nissana i Mitsubishi oparty na nowej platformie zaprojektowanej wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Pozwala to znacznie powiększyć rozstaw osi i wnętrze. Moduł klimatyzacji przesunięto do przodu tak bardzo, że znalazł się pod maską. Zostało tam jeszcze miejsce na silnik, w końcu jednostka elektryczna jest dużo mniejsza od spalinowej.
W bazowej konfiguracji Ariya ma jeden silnik (z przodu) i przedni napęd. W rozbudowanej – drugą jednostkę (z tyłu), 4x4 i maksymalnie 394 KM. To o całe 50 KM więcej niż w spalinowym Nissanie 370Z Nismo. Choć topowa Ariya jest od niego o około pół tony cięższa, to i tak szybciej przyspiesza od 0 do 100 km/h (5,1 vs 5,2 s).
Ariya to kompakt, ale dzięki ponadprzeciętnie dużemu wnętrzu Nissan ma nadzieję zainteresować nią również osoby rozglądające się za SUV-em klasy średniej. Długością (460 cm) i wysokością (166 cm) nowość plasuje się między Qashqaiem i X-Trailem. Od pierwszego jest o 20 cm dłuższa i o 4 cm wyższa. Od X-Traila dzieli ją zaś 9 cm długości i 5 cm wysokości. Ariya przewyższa za to oba modele zarówno rozstawem osi (o 13 cm większym niż w Qashqaiu i o 7 cm niż w X-Trailu), jak i szerokością (odpowiednio +4 i +3 cm), co dużo mówi o przestronności wnętrza.
Niedawno Nissan ogłosił nową strategię. Jednym z jej elementów jest redukcja globalnej gamy aż o 20%. Od razu zaczęto spekulować, które modele znikną z Europy. Okazuje się, że żadne. Nasz kontynent ominą cięcia, przeciwnie – paleta aut ma wręcz rosnąć. Dowodem na to jest właśnie Ariya.
Nissan Ariya
Elektryczny kompaktowy SUV coupe, dłuższy od Qashqaia o 20 cm i z większym o 13 cm rozstawem osi. Bazowa 218-konna odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s, topowa potrzebuje na to 5,1 s, mniej niż Nissan 370Z Nismo. W Polsce samochód zadebiutuje w drugiej połowie przyszłego roku.
Dane techniczne Nissana Ariya (dane wstępne) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Wersja | liczba silników | napęd | moc | pojemność akumulatorów* | maksymalny zasięg* (WLTP) |
63 kWh 2WD | 1 | przedni | 218 KM | 63 kWh | 360 km |
87 kWh 2WD | 1 | przedni | 242 KM | 87 kWh | 500 km |
63 kWh e-4ORCE | 2 | 4x4 | 279 KM | 63 kWh | 340 km |
87 kWh e-4ORCE | 2 | 4x4 | 306 KM | 87 kWh | 460 km |
Performance | 2 | 4x4 | 394 KM | 87 kWh | 400 km |