Po raz pierwszy w historii Transporter nie jest autorskim dziełem samego Volkswagena. Nowa generacja, Transporter T7/Caravelle, to model, który odpowiada Transitowi/Tourneo Custom w gamie Forda i właśnie we współpracy z nim został przygotowany. W ofercie znajdą się turbodiesle, hybryda plug-in oraz wersje elektryczne.
Volkswagen i Ford prowadzą szeroko zakrojoną współpracę, obejmującą zarówno samochody użytkowe (modele Caddy/Transit-Tourneo Connect, Amarok/Ranger), jak i elektryczne (np. najnowsze modele Forda Explorera i Capri korzystają m.in. z rozwiązań napędowych VW).
Do tej pierwszej grupy dołącza właśnie kolejny model będący owocem współdziałania koncernów – VW Transporter T7/Caravelle (w gamie Forda jego odpowiednikiem jest Transit/Tourneo Custom).
Transporter T7/Caravelle z zewnątrz dość wyraźnie odróżnia się od fordowskiego odpowiednika – ma inaczej stylizowane m.in. przedni zderzak, grill, błotniki, przednie drzwi, a także oświetlenie – reflektory i tylne lampy.
Auto będzie oferowane w wersjach typowo dostawczej, dostawczo-osobowej (z drugim rzędem siedzeń), kombi (osobowej, dostępnej także jako Caravelle z dziewięcioma miejscami) oraz z podwójną kabiną i platformą. Interesująca jest wersja PanAmericana (ma być oferowana jako odmiana dostawcza i Caravelle) wyróżniająca się stylizacją nawiązującą do aut uterenowionych, wyposażona seryjnie m.in. w 19-calowe felgi (Caravelle; opcja w Transporterze).
Transporter/Caravelle w podstawowej odmianie ma 505 cm długości (+14,6 cm w stosunku do poprzednika T6.1) i rozstaw osi wynoszący 310 cm (+9,7 cm). Druga wersja ma rozstaw osi wydłużony do 350 cm. Szerokość auta to zaś 203,2cm (+12,8 cm). Maksymalny rozmiar pomiędzy nadkolami w przestrzeni ładunkowej zwiększono do 139,2 cm (+14,8 cm), zaś długość „paki” wynosi 260,2 cm (300,2 cm w odmianie LWB). Przestrzeń ładunkowa ma kubaturę od 5,8 do 9 m3 (ta druga wartość dla wariantów z długim rozstawem osi i podniesionym dachem), ładowność osiąga do 1,33 t, zaś maksymalna masa przyczepy – 2,8 t (w zależności od wersji auta).
W standardowym wyposażeniu każdego auta mają się znaleźć m.in.: diodowe reflektory i tylne lampy, elektrycznie sterowany hamulec postojowy, 12-calowy cyfrowy kokpit i 13-calowy ekran systemu multimedialnego (obsługuje Android Auto i Apple CarPlay), wielofunkcyjna kierownica, bezkluczykowy zapłon, a także systemy wsparcia kierowcy, takie jak asystenci pasa ruchu i znaków czy układ automatycznego hamowania w razie ryzyka kolizji.
Transporter/Caravelle będą oferowane z silnikami wysokoprężnymi o mocy 110 (skrzynia manualna), 150 (przekładnia manualna lub opcjonalnie automatyczna) oraz 170 KM (seryjnie 8-biegowy automat) i jako 232-konna hybryda plug-in (wszystkie standardowo z przednim napędem).
Ponadto można wybrać tylnonapędowe odmiany elektryczne z jednostkami 136, 218 lub 286 KM i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 64 kWh (potem pojawią się jeszcze słabsza wersja z mniejszą baterią, przeznaczona do zastosowań typowo miejskich oraz najmocniejsza odmiana z układem 4x4).
Volkswageny Transporter/Caravelle będzie można także zamówić z układem napędu na cztery koła 4Motion – dostępnym w autach z dieslami o mocy od 150 KM.