Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
ford capri 2024 –z przodu i z boku

Oto nowy elektryczny Ford. Nazwę już kiedyś słyszeliśmy, więc dyskusja będzie gorąca

Ford

Oto nowy elektryczny Ford. Nazwę już kiedyś słyszeliśmy, więc dyskusja będzie gorąca

Ford znów to zrobił. Czyli wziął dobrze znaną nazwę, po czym przyczepił ją do auta elektrycznego, które ze swoim przodkiem za wiele wspólnego nie ma. Mustanga Mach-E już więc znamy, tak samo jak i elektrycznego Explorera – teraz natomiast na scenę wjeżdża nowe elektryczne Capri. W formie dość dużego SUV-a (crossovera), ma się rozumieć. No bo chyba nie sądziliście, że Ford zrobi z tego klasyczne coupe?

No i jakby tego było mało, nowe elektryczne Capri nie jest dziełem wyłącznie inżynierów Forda. Pod blachą tkwi bowiem technika zaczerpnięta od… Volkswagena. W tym wypadku chodzi o model ID. 5, ale i to specjalnie nie dziwi, bo także nowy Explorer (nota bene, techniczny kuzyn Capri) korzysta z rozwiązań opracowanych przez Grupę VAG – czyli np. z modułowej platformy MEB.

Zaskoczenie? Chyba jednak nie do końca, bo Ford i Volkswagen już od jakiegoś czasu ściśle ze sobą współpracują, a efektem tej kooperacji jest m.in. produkowany w Poznaniu Ford Tourneo Connect. Czyli w zasadzie brat bliźniak VW Caddy’ego.

ford capri 2024 przód na ulicy
Ford postanowił nazwać elektrycznego SUV-a „Capri” – dyskusje na pewno będą się toczyły na ten temat długo, ale może to o to właśnie w tym wszystkim chodzi? Nieważne jak mówią, ważne, by mówili!
Ford

Nowy Ford Capri: dwie wersje napędu, zasięg nawet ponad 600 km

Ale wróćmy do Capri. Jeśli chodzi o nazewnictwo, to część miłośników klasycznego Capri ta decyzja zapewne nieco zbulwersuje, natomiast nie da się ukryć, że Ford jest konsekwentny w ożywianiu starych nazw (czasem w nieco dziwny sposób…) i wcale nie ma zamiaru z tej ścieżki schodzić.

Do listy możemy też przecież dopisać na przykład Pumę, która kiedyś była małym coupe, a dziś czeka na kupujących w formie crossovera segmentu B. 

Nowe Capri to zdecydowanie większy kaliber – ma 4634 mm długości, 1872 mm szerokości i 1626 mm wysokości. Rozstaw osi – 2767 mm.

Ford Capri Mk III
Ford Capri Coupe produkowany był w latach 1968-1986. Powstały dwie generacje i trzy wersje (Mk I, Mk II, Mk III; na zdjęciu ta ostatnia).
Ford

– Celebrujemy naszą historię, odkrywając na nowo naszą przyszłość. Ten samochód (Capri – przyp. red.) mógł wyprodukować tylko Ford. Legenda powraca – wyjaśnia jednak Amko Leenarts, szef działu projektowego Forda. Wszystko jasne? Od siebie możemy natomiast dodać, że na papierze i na zdjęciach Capri wygląda ciekawie, ma więc szansę być ciekawe i praktyce (czekamy na pierwsze jazdy), ale ponieważ nazywa się tak jak się nazywa, to wiele dyskusji będzie na początek toczyć się właśnie o tym.

ford capri 2024 cantona
Ambasadorem nowego elektrycznego Forda Capri został słynny francuski piłkarz Eric Cantona.
Ford 

Nowy Ford Capri występuje w dwóch wariantach mocy/napędu, a oferta jest jasna i dość przejrzysta. I tak, w wersji z napędem na tylne koła akumulatory trakcyjne mają pojemność 77 kWh (netto). Silnik rozwija w tym wypadku 286 KM, a maksymalny moment obrotowy to 545 Nm. Dzięki temu Ford Capri RWD może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,4 s, natomiast prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h.

Zasięg? Tu się robi naprawdę dobrze, bo wersja z napędem na tył może przejechać nawet do 627 km. Ładowanie: prądem przemiennym (AC) o mocy 11 kW lub na stacji szybkiego ładowania – prądem stałym (DC) o mocy do 135 kW. Co ciekawe, w przypadku słupka DC wystarczy tylko 28 minut, by uzupełnić stan baterii trakcyjnych od 10 do 80 proc. Nieźle.

ford capri 2024 przód
Z przodu może i widać delikatne nawiązanie do legendarnego przodka. Jak się dobrze przypatrzeć...
Ford

Nowy Ford Capri AWD: pierwsza „setka” w mniej niż 5,5 sekundy

Jeszcze szybciej, bo w 26 minut, od 10 do 80 proc. ładuje się wersja z napędem na wszystkie koła: tu maksymalna moc ładowania wynosi aż 185 kW, natomiast akumulatory o pojemności 79 kWh zapewniają zasięg do 592 km.

Capri AWD ma za to już nie jeden, a dwa silniki trakcyjne – ten na przedniej osi generuje dodatkowe 134 Nm. Maksymalna moc systemowa to w tym wypadku 340 KM, co z kolei pozwala osiągnąć pierwsze 100 km/h po 5,3 s. Wersja z napędem na wszystkie koła również ma prędkość maksymalną ograniczoną do 180 km/h.

ford capri 2024 tył
Nowy Ford Capri dostępny jest z dwoma typami napędu (RWD, AWD) i w dwóch wersjach wyposażenia (standard, Premium).
Ford

Nowy Ford Capri:  wnętrze – ascetyczne, ale praktyczne

Ford chwali się ponadto, że wnętrze nowego Capri zostało zredukowane jedynie do niezbędnych elementów. Centrum dowodzenia stanowi więc system Ford Sync Move z ekranem o przekątnej 14,6 cala. Co ciekawe, niejako pod wyświetlaczem znajduje się schowek na drobiazgi o nazwie „My Private Locker”, ale dużo miejsca do przechowywania wygospodarowano także w umieszczonym w konsoli środkowej schowku MegaConsole (17 l).

ford capri 2024 deska rozdzielcza
Centralny ekran ma przekątną 14,6 cala.
Ford
ford capri 2024 schowek
Schowek w podłokietniku ma bardzo solidną pojemność – 17 l.
Ford

Fotel kierowcy może być regulowany elektrycznie w dwunastu kierunkach, jest wyposażony w funkcję pamięci ustawień i standardowo dostał funkcję masażu. Kierownica i przednie siedzenia są podgrzewane.

Nowy Ford Capri: bogate wyposażenie seryjne. Jaki bagażnik?

Bezprzewodowa łączność Apple CarPlay i Android Auto to kwestia raczej w dzisiejszych czasach oczywista, tak samo jak i indukcyjna ładowarka. Podstawowy system audio to siedem głośników (w tym – soundbar), z kolei Ford Capri w wersji Premium oferuje system audio B&O z dziesięcioma głośnikami (w tym soundbar i subwoofer).

 Jeśli chodzi o systemy wspomagające, to nowy Ford Capri oferuje m.in. system Cross-Traffic Alert z aktywnym hamowaniem, inteligentny adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, asystenta omijania przeszkód, asystenta pasa ruchu, system Lane Keeping oraz system Pre-Collision Assist.

Dzięki opcjonalnemu pakietowi asystentów kierowcy dostępne są też m.in.: asystent parkowania, wyświetlacz head-up oraz kamera 360 stopni. W bazowej wersji Capri korzysta z reflektorów Full LED, natomiast w Premium Ford zastosował reflektory Matrix LED.

Klapa bagażnika może być sterowana elektrycznie, natomiast pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi od 570 do 1510 l.

ford capri 2024 bagażnik
W opcji Capri może mieć klapę bagażnika otwieraną gestem (ruch nogi).
Ford
ford-capri 2024 lampa
W standardzie dostajemy lampy LED, wersja Premium otrzymała reflektory matrycowe.
Ford
ford capri 2024 bok
Nowy Ford Capri wyjeżdża z fabryki na kołach 19- lub 20-calowych.
Ford

Nowy Ford Capri: ile kosztuje? 

Ceny? Ford Capri w wersji RWD (286 KM, 77 kWh) rusza od 226 770 zł. Wariant AWD (340 KM, 79 kWh) kosztuje od 246 770 złotych wzwyż.

Na koniec jeszcze mała dygresja, bo o ile są marki, które ze swoimi legendarnymi nazwami obchodzą się tak jak Ford, o tyle są i tacy, którzy starają się to zrobić nieco inaczej. Weźmy na przykład elektrycznego Fiata 500, w którym nawet osoba o kiepskim wzroku dostrzeże podobieństwo do legendarnej „pięćsetki” sprzed lat.

Idźmy dalej, na przykład do Francji: oto Renault pokazało niedawno nową „piątkę”, która bardzo mocno przypomina swój pierwowzór sprzed lat.

I która na dodatek dostała uroczy uchwyt na… bagietki. Ford ma, jak widać, odmienne zdanie i na razie wydaje się na tym wychodzić na dobre. Czy na dłuższą metę też tak będzie? Dopiero się przekonamy. 

fiat 500e bok
Fiat...
Newspress
renault 5 2024 przód
…i Renault pokazały, że można zrobić elektryka ze znaną nazwą, który na dodatek nieco bardziej przypomina wyglądem swój pierwowzór.
Newspress

Czytaj także