Renault 5 E-Tech 100% electric, bo tak brzmi pełna nazwa nowego modelu, będzie dostępne z akumulatorami o dwóch pojemnościach, silnikami o trzech poziomach mocy, zasięgiem nawet do 400 km i... uchwytem na bagietkę. W Polsce auto pojawi się jesienią bieżącego roku.
Renault 5 to jeden z najważniejszych modeli w historii tego francuskiego producenta, który zyskał ogromną popularność i zjednał dla Renault nowe grupy klientów (np. kobiety i młodzież). Pokazana w 1972 r. „piątka" przetrwała do lat 90., kiedy ostatecznie w gamie zastąpiło ją Clio.
Teraz czas na wielki powrót modelu 5, tyle że w zgodzie z aktualnymi trendami jako samochodu elektrycznego. A warto pamiętać, że Renault ma w zanadrzu kolejnego retro-elekryka, czyli model 4.
Trzeba przyznać, że projektanci w naprawdę udany sposób nawiązali do charakterystycznych cech oryginalnej „piątki”. Patrząc na nowy model, nie można nie zgadnąć, do jakiego auta nawiązuje, jednocześnie udało się zachować balans pomiędzy stylizacją retro a nowoczesnością.
Renault 5 E-Tech electric zostało jako pierwsze zbudowane na nowej platformie Ampere AmpR Small stworzonej tylko dla elektrycznych samochodów segmentu B. Dzięki jej zastosowaniu auto ma płaską podłogę, duży rozstaw osi (2,54 m), pojemny bagażnik (326 l) oraz relatywnie niedużą masę (od 1350 kg). Podstawowe wymiary nowego Renault 5 są następujące: długość 3,92 m, szerokość 1,77 m, wysokość 1,5 m.
Nie mniejsze wrażenie niż karoseria Renault 5 robi jego kabina. Także tutaj odnajdziemy elementy zaprojektowane w sposób ewidentnie nawiązujący do starszych generacji (m.in. przeszycia na desce). Oczywiście nie mogło zabraknąć typowo współczesnych rozwiązań, jak duże ekrany. Wskaźniki mają przekątną 7 lub 10,1 cala (w zależności od wersji) zaś centralny wyświetlacz 10 cali. System multimedialny openR link korzysta z rozwiązań Google. W zgodzie z obecnymi trendami w kabinie zastosowano sporo materiałów wykonanych z tworzyw pochodzących recyklingu.
Renault 5 będzie oferowane z silnikami elektrycznymi rozwijającymi: 95 KM/215 Nm, 120 KM/225 Nm oraz 150 KM/245 Nm. Na razie podano osiągi tej ostatniej wersji – przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynosić 8 s zaś prędkość maksymalna – 150 km/h.
Bazowy i środkowy wariant będzie miał akumulator trakcyjny o pojemności 40 kWh (moc ładowania AC to 11 kW, a DC 80 kW; zasięg do 300 km) natomiast topowy 52 kWh (moc ładowania AC to 11 kW, a DC 100 kW; zasięg do 400 km). Za pomocą specjalnego adaptera do instalacji auta da się podłączyć i ładować urządzenia zewnętrzne. Renault przekonuje, że „piątka” będzie wyjątkowo przyjemna w prowadzeniu, m.in. za sprawą układu kierowniczego o krótkim przełożeniu (średnica zawracania 10,3 m) czy wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu. Standardowo auto otrzymało aż 18-calowe felgi z oponami o rozmiarze 195/55.
Renault 5 zadebiutuje w Polsce jesienią, a dostawy rozpoczną się na początku przyszłego roku. Na razie nie są znane ceny, ale pojawiają się sugestie, że mogą rozpoczynać się z poziomu 25 tys. euro.