Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Explorer

Ford wskrzesi Capri, ale teraz będzie to już auto z zupełnie innej bajki

archiwum

Ford wskrzesi Capri, ale teraz będzie to już auto z zupełnie innej bajki

Szykuje się kolejny powrót samochodu o klasycznej nazwie. Po modelach, jak Mitsubishi Eclipse czy ostatnio – Opel Frontera – teraz Ford wskrzesi Capri. Będzie to już jednak zupełnie inne auto niż dawniej. 

Ford Capri po raz pierwszy publicznie pojawił się w 1969 roku. Powstał na kanwie sukcesu Mustanga za Oceanem Atlantyckim. Oczywiście, ze względu na specyfikę europejskich dróg, był znacznie bardziej kompaktowym coupe – od zderzaka do zderzaka mierzył zaledwie 426 cm. 

1968_Capri
Produkcję Forda Capri rozpoczęto w listopadzie 1968 roku, ale debiut nastąpił dopiero w styczniu 1969 roku. 
FORD

Amerykanie opracowali trzy generacje tego auta. W 1986 roku z fabryki w niemieckiej Kolonii wyjechała ostatnia generacja Capri. W ciągu 18 lat na rynku ten niewielki fastback znalazł niemal 1,9 mln klientów, dlatego dla Forda był ogromnym sukcesem.

Nowe, zupełnie inne Capri

Teraz wszystkie znaki na ziemi i niebie wskazują, że Capri powróci zza światów. Będzie jednak już zupełnie innym samochodem, choć zachowa ściętą linię dachu. Powstanie na bazie nowego, elektrycznego Explorera, który to z kolei oparty jest na volkswagenowskiej platformie MEB. 

Na rynek trafi jeszcze w tym roku, a jego produkcja ma powrócić tam, gdzie rozpoczęła się lata temu. Czyli do fabryki w Kolonii. Amerykanie poczynili w niej ostatnio ogromne inwestycje – zastosowali m.in. sztuczną inteligencję sterującą pracą ponad 600 robotów. 

ford-explorer-bok
Ford Explorer dopiero niedawno trafił do sprzedaży na polskim rynku. Obecnie można go kupić w promocyjnej cenie od 179 520 zł (z dopłatą w programie „Mój Elektryk").
ford

Nowy Ford Capri z zewnątrz ma odróżniać się od Explorera nie tylko linią dachu. Inne mają być m.in. reflektory, nawiązujące do klasycznego wcielenia tego auta. 

Pod względem technicznym nowy model Amerykanów będzie garściami czerpał z Explorera. Oznacza to silniki o mocy od 168 do 335 KM oraz akumulator trakcyjny o dwóch pojemnościach do wyboru. Mniejsza będzie miała 52 kWh, natomiast większa – 77 kWh. 

W efekcie zasięg Capri ma sięgać 600 km. Maksymalna moc ładowania wyniesie 170 kW.

Opóźniony debiut nowego Forda Capri

Ford Capri miał pojawić się około pół roku po Explorerze, którego pokazano w marcu 2023 roku. Jego produkcję jednak opóźniono m.in. ze względu na nowe przepisy dotyczące akumulatorów i mające wejść w życie w przyszłym roku. 

ford-explorer-deska-rozdzielcza
Kokpit Forda Capri ma być praktycznie identyczny jak ten w Explorerze. 
ford

Ford, podobnie jak inni wytwórcy, odkurza nazwy z przeszłości. W 2019 wskrzesił Pumę, w klasycznym wydaniu będącą malutkim, usportowionym coupe, bazującym na Fieście. Teraz ma powrócić z Capri, które w przeciwieństwie do Pumy, nadal ma wierne grono fanów zrzeszonych w licznych klubach.

Już wcześniej – przy okazji premiery elektrycznego Mustanga Macha-E– Amerykanie spotkali się z dużą krytyką. Owszem, nadanie mu takiej nazwy z jednej strony było świetnym chwytem marketingowym, ale z drugiej – powodem do licznych złośliwości i żartów. 

Czytaj także