Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Superb Liftback – bok w ruchu

Nowa Skoda Superb – lepsza od Passata? | PIERWSZA JAZDA

Nowa Skoda Superb – lepsza od Passata? | PIERWSZA JAZDA

Skoda postanowiła udowodnić, że pogłoski o śmierci klasy średniej są przesadzone. Do tego – zawstydzając koncernowego rywala, czyli Volkswagena Passata – oferuje Superba w dwóch wersjach nadwoziowych. Po kombi przyszedł czas na jazdy liftbackiem.

  • Paletę wariantów flagowego modelu Skody uzupełniła wersja liftback
  • Nowy Superb jest bogato wyposażony, będzie dostępny z czterema silnikami

Dotychczasowy układ sił w świecie motoryzacji trzeszczy w posadach. Rozpychające się na rynku crossovery i SUV-y wypierają z niego kolejne modele. Świetnie widać to w klasie średniej – propozycje popularnych marek stają się w niej coraz rzadsze. Do tego na wielu rynkach spada zainteresowanie limuzynami – na tyle, że nowy Volkswagen Passat będzie dostępny wyłącznie w wersji kombi.

Skoda widzi w tym swoją szansę na sukces. Nie tylko nie zrezygnowała z opracowania kolejnej generacji Superba, ale równolegle z odmianą Combi oferuje już wariant Liftback, który jest od niej o 7000 zł tańszy, a jednocześnie o kilkanaście tysięcy droższy od poprzednika.

76_skoda superb liftback przod
Wielu producentów wycofało się z klasy średniej, ale Skoda ma inne plany. 
Skoda

Elegancko, nowocześnie i funkcjonalnie

Przy pierwszym kontakcie nowy Superb robi wrażenie eleganckim designem nadwozia – część znanych z poprzednika ostrych krawędzi zastąpiono miękkimi liniami, skomponowano sześć nowych lakierów, a możliwości oświetlenia opartego na diodach rozbudowano – w matrycowych reflektorach snop świata jest generowany przez 36 modułów.

Dużo zmian zaszło także w kabinie. Projektantom udało się znacząco podnieść estetykę materiałów wykończeniowych. Aby ułatwić odczytywanie informacji pojawiających się na centralnym ekranie, nie tylko go powiększono, ale także osadzono znacznie wyżej niż dotychczas – znajduje się na tym samym poziomie, co panel wskaźników. Kluczowe informacje może przekazywać opcjonalny wyświetlacz head-up, który na powierzchnię szyby rzuca obraz wysokiej jakości. 

W kabinie nie zabrakło pojemnych schowków – zaprojektowanie tych na tunelu środkowym ułatwiło wprowadzenie na listę wyposażenia standardowego dwusprzęgłowych skrzyń z selektorem kierunku jazdy znajdującym się za kierownicą.

skoda superb liftback tył 6
Projekt świateł jest inspirowany czeskimi kryształami. Wycieraczka to opcja wyceniona na 700 zł.
Skoda

Benzynowy faworyt

Paletę jednostek napędowych będą tworzyły benzynowe silniki 1.5 TSI (150 KM), 2.0 TSI (265 KM) oraz diesle 2.0 TDI (150 i 193 KM). Do pierwszych jazd Skoda udostępniła wszystkie jednostki.

Zaskakująco udaną propozycją okazał się 1.5 TSI z układem miękkiej hybrydy. Zarówno w trakcie spokojnej jazdy w mieście, jak i na trasie nie pali znacząco więcej od diesla, a ma wyższą kulturę pracy i kosztuje mniej. Kto nie jeździ regularnie po autostradach czy nie holuje ciężkich przyczep, może być usatysfakcjonowany bazowym źródłem mocy, a środki przeznaczyć na wyższą wersję wyposażeniową czy zakup opcji. 

Skoda Superb Liftback (2024) – silniki, dane techniczne, ceny
 Dane techniczne 1.5 TSI mHEV 2.0 TSI 4x4 2.0 TDI 2.0 TDI 4x4
Silnik  benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maksymalna moc 150 KM/5000 265 KM/5000 150 KM/3000 193 KM/3500
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500 400 Nm/1650 360 Nm/1600 400 Nm/1750
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./7-biegowa aut./7-biegowa aut./7-biegowa
Napęd przedni 4x4 przedni 4x4
Osiągi
Prędkość maksymalna 225 km/h 250 km/h 225 km/h 238 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 5,6 s 9,2 s 7,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,2-5,8 l/100 km 7,5-7,9 l/100 km 4,9-5,3 l/100 km 5,6-6,1 l/100 km
CENA od 149 900 zł od 201 900 zł od 166 950 zł od 183 950 zł

Dobrze się prowadzi

Superb nie przytłacza kierowcy swoimi rozmiarami (4,91 m długości, 2,84 m rozstawu osi). Wszystkie wersje prowadzą się precyzyjnie i neutralnie, a na liście wyposażenia standardowego nie brakuje systemów wsparcia.

W wariantach Selection oraz L&K nie trzeba dopłacać za dźwiękochłonne szyby w obu rzędach siedzeń, co wraz z przestronnością kabiny i wygodą foteli daje duży komfort nawet na długich trasach. Po stronie minusów można wpisać głucho postukujące na krótkich nierównościach zawieszenie adaptacyjne.

Skoda Superb Liftback – naszym zdaniem

Skoda jest niezwykle dumna z tego, że daje swoim klientom wybór – nie tylko, jeśli chodzi o rodzaje nadwozia – w palecie silników pozostały diesle i mocne jednostki benzynowe. Ale trzeba podkreślić, że zaskakująco udany jest bazowy wariant 1.5 TSI.

ocena 5/5

Bez względu na wersję silnikową i wyposażeniową nowy Superb okazuje się wygodną, elegancką oraz przyjemną w prowadzeniu limuzyną.

Łukasz Szewczyk, „Motor”

76_skoda superb liftback bok
Smukła linia nadwozia obniżyła współczynnik oporu aerodynamicznego do zaledwie 0,234-0,283, co przekłada się na ciszę w kabinie oraz rozsądne spalanie nawet przy jeździe z autostradowymi prędkościami.
Skoda

Czytaj także