Nowe Audi Q5 to sprawdzona przez lata koncepcja hojnie wzbogacona technologiami jutra.
Audi wyraźnie odmładza swoją gamę, wprowadzając do salonów liczne nowości. Po debiutach kolejnych wydań modeli A5 i A6 na drogi wyjeżdża właśnie następne Audi nowej generacji – Q5.
Dwie poprzednie odsłony tego SUV-a klasy średniej odniosły imponujący sukces rynkowy dzięki idealnemu połączeniu wszechstronności SUV-ów ze wszystkimi sztandarowymi atutami Audi, jak fantastyczna jakość wykonania, bogaty zestaw systemów wsparcia, wydajne silniki czy legendarny napęd quattro.
Debiutująca właśnie trzecia generacja Audi Q5 jest pierwszym SUV-em tej marki wykorzystującym nową architekturę PPC (Premium Platform Combustion), dzięki czemu dodaje do tego zestawu kolejne zalety, jak jeszcze bardziej zaawansowana technika czy najnowocześniejsze układy wspomagające kierowcę podczas jazdy.
Jak przystało na nowość Audi, Q5 wyznacza też standardy w klasie w dziedzinie oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego. To zasługa m.in. świateł dziennych o zmiennej sygnaturze, cyfrowych tylnych lamp OLED 2.0 z funkcją wykrywania zbliżeniowego i oświetlenia komunikacyjnego (ostrzegającego innych uczestników ruchu o awariach czy wypadkach) oraz podświetlenia Ambiente plus z dynamicznym światłem interakcyjnym w postaci pasa diodowego rozciągającego się u szczytu deski rozdzielczej.
O komfort podróżujących nowym Audi Q5 dba nie tylko przestronne, szlachetnie wykończone wnętrze z wygodnymi, ergonomicznie ukształtowanymi siedzeniami, ale także liczne schowki, nawiewy oraz wejścia USB do ładowania (z mocą nawet do 100 W) podręcznych urządzeń. Nie bez znaczenia jest też dopracowana aerodynamika, która w zestawie z akustycznymi szybami skutkuje kapitalnym wyciszeniem wnętrza.
Kluczowym elementem kokpitu jest „cyfrowa scena” – wysokiej jakości ekrany: zegarów 11,9'', centralny 14,5'' i, na życzenie, przed pasażerem 10,9'' (tryb prywatności czyni jego obraz niewidocznym dla kierowcy). Opcjonalny jest też wyświetlacz head-up. Asystent głosowy wykorzystuje sztuczną inteligencję. / fot. Audi
Już standardowe zawieszenie wielowahaczowe Q5 świetnie łączy komfort jazdy z zaskakującą w SUV-ie zwinnością, ale można je zamienić na sportowe podwozie z pasywnym systemem tłumienia FSD (seryjne w Audi SQ5) lub na układ pneumatyczny aktywnie dostosowujący siłę amortyzacji i prześwit do aktualnej sytuacji drogowej.
Wszystkie te atuty uzupełnia zdecydowanie unowocześnione nadwozie. W najnowszym wydaniu Audi Q5 wyróżnia się m.in. wygładzonym, jeszcze bardziej dynamicznym designem oraz wyborem 3 linii stylizacyjnych oraz 11 ciekawych kolorów lakieru (nie licząc dodatkowej palety barw Audi exclusive).
Najnowsze Audi Q5, tak samo jak poprzednik, jest oferowane także w dynamiczniej stylizowanym wariancie Q5 Sportback. To już druga generacja tego SUV-a o sportowej duszy. Mimo efektowniejszej stylizacji auto oferuje przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności 515 litrów z możliwości powiększenia do 1415 l (470-1388 l w SQ5 Sportback). W momencie wprowadzania na rynek nowe Audi Q5 Sportback ma taką samą gamę silnikową jak nowe Audi Q5.
Większa wszechstronność
Opcjonalne pneumatyczne zawieszenie to rzadkość w SUV-ach tej klasy. Automatycznie reguluje ono prześwit oraz stopień amortyzowania, błyskawicznie dostosowując je do warunków drogowych i stylu jazdy. Kierowca może też indywidualnie dobierać wysokość zawieszenia do chwilowych potrzeb – obniżyć o 1,5 cm lub podnieść o 4,5 cm (można też opuścić o 5 cm sam tył dla ułatwienia załadunku bagażnika).
Idealne przeniesienie napędu niezależnie od warunków
Lata temu Audi rozpowszechniło napęd na cztery koła w samochodach osobowych, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, dziś stosuje jego najnowsze wydanie, czyli quattro ultra. System ten zapewnia typową dla napędów quattro fantastyczną trakcję w każdych warunkach drogowych, ale pomaga też obniżyć zużycie paliwa dzięki funkcji napędu na jedną oś w określonych sytuacjach.
Benzynowe i wysokoprężne napędy MHEV
W chwili premiery nowe Audi Q5 jest dostępne z trzema silnikami z układem mild hybrid 48 V (zapewnia zastrzyk do 24 KM i pozwala poruszać się z małą prędkością „na prądzie”) i dwusprzęgłowym automatem. Do wyboru: benzynowa wersja TFSI (2.0, 204 KM, napęd przedni lub quattro), wysokoprężna TDI (również 2.0, 204 KM, quattro) oraz sportowa benzynowa SQ5 (3.0 V6, 367 KM, quattro).
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP: 5,9-8,8 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP: 148-200 g/km