Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Rekordy torów Nürburgring i Silesia Ring

Nowe rekordy torów – Nürburgringu ustanowiony przez Mercedesa-AMG i Silesia Ringu przez Porsche

fot. Mercedes/Porsche

Nowe rekordy torów – Nürburgringu ustanowiony przez Mercedesa-AMG i Silesia Ringu przez Porsche

Mercedes modelem AMG One poprawił (i to jak!) rekord północnej pętli Nürburgringu dla aut z homologacją drogową. Dodajmy – poprzedni także należał właśnie do niego. Z kolei Porsche ustanowiło przy pomocy prototypowego elektrycznego GT4 ePerformance oficjalny rekord okrążenia toru Silesia Ring w Kamieniu Śląskim. 

Rekordy torów mają to do siebie, że z reguły nie utrzymują się zbyt długo. W przypadku wyników, jakie osiągnięto w ostatnich tygodniach na Nürburgringu i Silesia Ringu wcale tak być jednak nie musi.

Mercedes do boju wystawił bowiem swój najbardziej zaawansowany pojazd z homologacją drogową, czyli AMG One, do którego zresztą należał już poprzedni rekord. Niełatwo będzie znaleźć samochód, który może się poruszać po drogach publicznych i dysponuje jednocześnie tak ogromnym potencjałem, by poprawić czas okrążenia ustanowiony przez bardzo doświadczonego kierowcę, jakim jest Maro Engel.

W przypadku toru Silesia Ring sytuacja jest o tyle podobna, że tutaj z kolei za rekordowe okrążenie (rekordu nie pobito, a ustanowiono) odpowiadają także świetny zawodnik (Austriak Klaus Bachler) i wyjątkowe, koncepcyjne elektryczne Porsche GT4 ePerformance. Ciekawe, kto podejmie rękawicę i będzie pierwszym, który pobije czas Bachlera na śląskim obiekcie.

Rekord Nürburgringu

Mercedes-AMG One prowadzony przez Maro Engela pokonał północną pętlę Nurburgringu w najlepszym czasie ze wszystkich samochodów z homologacją drogową. Jego wynik na liczącym 20.832 kilometra okrążeniu to niesamowite 6:29,090 minuty (uzyskał go 23 września o 18:56, na trzecim pomiarowym okrążeniu). Co więcej, do tej pory żadne inne auto drogowe nie uzyskało czasu poniżej 6 minut i 30 sekund.

Warto przy okazji zaznaczyć, że rekord, który pobił Engel, także należał do niego i takiego samego samochodu. W 2022 r. za „sterami” AMG One przejechał przez Zielone Piekło (jak często jest nazywana ta część toru Nurburgring) w czasie 6:35,183 min. Dwa lata temu warunki na torze nie były jednak optymalne (miejscami wilgotna nawierzchnia), dlatego teraz udało się tak znacznie poprawić poprzednie osiągnięcie.

Mercedes-AMG One, który ustanowił rekord, to tak prawdziwie supersportowy samochód (lub tzw. hypercar), wyposażony w silniki spalinowy 1.6 turbo (konstrukcyjnie bliski jednostce w bolidach F1) i cztery elektryczne, które łącznie rozwijają 1063 KM. Prędkość maksymalna wynosi 352 km/h.

rekord-toru-nurburgring-mercedes-amg
Struktura i panele karoserii hybrydowego AMG One są karbonowe. Auto korzysta z aktywnych elementów aerodynamicznych.
fot. Mercedes
rekord-toru-nurburgring-mercedes-amg-1
Podczas rekordowej próby warunki były idealne – temperatura powietrza wynosiła 15 stopni, a suchej nawierzchni toru – 20 stopni.
fot. Mercedes
rekord-toru-nurburgring-mercedes-amg-2
Maro Engel to niemiecki kierowca wyścigowy, który ustanowił nowy rekord Nurburgringu dla samochodów z homologacją drogową.
fot. Mercedes

Rekord Silesia Ringu

Silesia Ring to tor wyścigowy położony na Dolnym Śląsku, niedaleko Kamienia Śląskiego. Jego pełna nitka liczy 3,6 kilometra. Wcześniej nie ustanowiono rekordu okrążenia zgodnego z zasadami motorsportu, czyli w ramach wyznaczonego limitu toru.

Tego zadania podjęła się ekipa Porsche, która przywiozła do Polski zupełnie wyjątkowy pojazd, czyli w pełni elektryczny model GT4 ePerformance, bazujący na spalinowym 718 Caymanie. Za kierownicą zasiadł austriacki fabryczny kierowca Porsche Klaus Bachler (obecnie jest liderem FIA WEC w kategorii LMGT3, a na koncie ma m.in. 2. miejsce w klasie w 24h Le Mans).

Warunki na torze nie były idealne – próba odbywała się w piątek 27 września o godzinie 13:30, zaś poprzedniej nocy padało i asfalt nie był wszędzie idealnie suchy. Mimo to Bachler na swoim pierwszym z trzech pomiarowych okrążeń uzyskał najlepszy czas 1:33,319 min, który od teraz jest oficjalnym rekordem toru Silesia Ring.

Samochód, który prowadził Austriak, to koncepcyjny wyczynowy elektryk, w zasadzie tylko z wyglądu przypominający normalnego Caymana GT4. Jest napędzany przez dwa silniki elektryczne (przedni i tylny). W trybie kwalifikacyjnym rozwijają one 1088 KM (w trybie wyścigowym to 612 KM utrzymywane przez 30 mint). Pod względem prędkości maksymalnej i czasów okrążeń auto odpowiada aktualnemu 911 GT3 Cup typ 992.

rekord-toru-silesiaring-porsche-2
Mieliśmy okazję obserwować ustanawianie rekordu na Silesia Ringu. GT4 ePerformance podczas ostrej jazdy wyczynowej robi niesamowite wrażenie tak dynamiką, jak i dźwiękiem przypominającym startujący odrzutowiec.
fot. Porsche
rekord-toru-silesiaring-porsche-1
Podczas ustanawiania rekordu toru prędkość Porsche GT4 ePerformance dochodziła do 280 km/h.
fot. Porsche
rekord-toru-silesiaring-porsche
Klaus Bachler jest pierwszym oficjalnym rekordzistą toru Silesia Ring.
fot. Porsche

Czytaj także