Mercedes modelem AMG One poprawił (i to jak!) rekord północnej pętli Nürburgringu dla aut z homologacją drogową. Dodajmy – poprzedni także należał właśnie do niego. Z kolei Porsche ustanowiło przy pomocy prototypowego elektrycznego GT4 ePerformance oficjalny rekord okrążenia toru Silesia Ring w Kamieniu Śląskim.
Rekordy torów mają to do siebie, że z reguły nie utrzymują się zbyt długo. W przypadku wyników, jakie osiągnięto w ostatnich tygodniach na Nürburgringu i Silesia Ringu wcale tak być jednak nie musi.
Mercedes do boju wystawił bowiem swój najbardziej zaawansowany pojazd z homologacją drogową, czyli AMG One, do którego zresztą należał już poprzedni rekord. Niełatwo będzie znaleźć samochód, który może się poruszać po drogach publicznych i dysponuje jednocześnie tak ogromnym potencjałem, by poprawić czas okrążenia ustanowiony przez bardzo doświadczonego kierowcę, jakim jest Maro Engel.
W przypadku toru Silesia Ring sytuacja jest o tyle podobna, że tutaj z kolei za rekordowe okrążenie (rekordu nie pobito, a ustanowiono) odpowiadają także świetny zawodnik (Austriak Klaus Bachler) i wyjątkowe, koncepcyjne elektryczne Porsche GT4 ePerformance. Ciekawe, kto podejmie rękawicę i będzie pierwszym, który pobije czas Bachlera na śląskim obiekcie.
Mercedes-AMG One prowadzony przez Maro Engela pokonał północną pętlę Nurburgringu w najlepszym czasie ze wszystkich samochodów z homologacją drogową. Jego wynik na liczącym 20.832 kilometra okrążeniu to niesamowite 6:29,090 minuty (uzyskał go 23 września o 18:56, na trzecim pomiarowym okrążeniu). Co więcej, do tej pory żadne inne auto drogowe nie uzyskało czasu poniżej 6 minut i 30 sekund.
Warto przy okazji zaznaczyć, że rekord, który pobił Engel, także należał do niego i takiego samego samochodu. W 2022 r. za „sterami” AMG One przejechał przez Zielone Piekło (jak często jest nazywana ta część toru Nurburgring) w czasie 6:35,183 min. Dwa lata temu warunki na torze nie były jednak optymalne (miejscami wilgotna nawierzchnia), dlatego teraz udało się tak znacznie poprawić poprzednie osiągnięcie.
Mercedes-AMG One, który ustanowił rekord, to tak prawdziwie supersportowy samochód (lub tzw. hypercar), wyposażony w silniki spalinowy 1.6 turbo (konstrukcyjnie bliski jednostce w bolidach F1) i cztery elektryczne, które łącznie rozwijają 1063 KM. Prędkość maksymalna wynosi 352 km/h.
Silesia Ring to tor wyścigowy położony na Dolnym Śląsku, niedaleko Kamienia Śląskiego. Jego pełna nitka liczy 3,6 kilometra. Wcześniej nie ustanowiono rekordu okrążenia zgodnego z zasadami motorsportu, czyli w ramach wyznaczonego limitu toru.
Tego zadania podjęła się ekipa Porsche, która przywiozła do Polski zupełnie wyjątkowy pojazd, czyli w pełni elektryczny model GT4 ePerformance, bazujący na spalinowym 718 Caymanie. Za kierownicą zasiadł austriacki fabryczny kierowca Porsche Klaus Bachler (obecnie jest liderem FIA WEC w kategorii LMGT3, a na koncie ma m.in. 2. miejsce w klasie w 24h Le Mans).
Warunki na torze nie były idealne – próba odbywała się w piątek 27 września o godzinie 13:30, zaś poprzedniej nocy padało i asfalt nie był wszędzie idealnie suchy. Mimo to Bachler na swoim pierwszym z trzech pomiarowych okrążeń uzyskał najlepszy czas 1:33,319 min, który od teraz jest oficjalnym rekordem toru Silesia Ring.
Samochód, który prowadził Austriak, to koncepcyjny wyczynowy elektryk, w zasadzie tylko z wyglądu przypominający normalnego Caymana GT4. Jest napędzany przez dwa silniki elektryczne (przedni i tylny). W trybie kwalifikacyjnym rozwijają one 1088 KM (w trybie wyścigowym to 612 KM utrzymywane przez 30 mint). Pod względem prędkości maksymalnej i czasów okrążeń auto odpowiada aktualnemu 911 GT3 Cup typ 992.