Na początku przyszłego roku w salonach Skody pojawi się zupełnie nowy model. Co poza praktycznością i wygodą może zaoferować Elroq? Sprawdziliśmy, testując zamaskowany prototyp.
Ofensywa modelowa Skody trwa. Po odświeżeniu Scali, Kamiqa i Octavii, premierze nowych generacji Kodiaqa i Superba przyszedł czas na „elektryka”.
W blokach startowych czeka Elroq – kamuflaż zakrywający nadwozie kompaktowego SUV-a ma spaść pod koniec bieżącego roku i odsłonić wszystkie detale nowej koncepcji stylistycznej Modern Solid. Sprzedaż auta ruszy na początku 2025 r.
Elroq bazuje na platformie MEB. Przesunięty w czasie debiut względem innych modeli koncernu Volkswagen tylko wyszedł Skodzie... na dobre. Od momentu wejścia na rynek Elroq ma mieć funkcję ręcznego lub automatycznego sterowania podgrzewaniem akumulatora, która zapewni ładowanie możliwie wysokimi mocami (także one będą wyższe niż w pierwszych modelach na płycie MEB).
Skoda położyła nacisk na dopracowanie aerodynamiki. Składowych świetnego współczynnika 0,26 jest wiele – to nie tylko kształt nadwozia, ale i detale pokroju otworów w zderzaku czy zmniejszonych przestrzeni między oponą a krawędzią błotnika.
Auto skutecznie rozcinające słup powietrza zapewnia ciszę w kabinie nawet przy prędkościach autostradowych, a do tego nie staje się zachłanne na energię – prototypowe egzemplarze dobrze wypadły w obu kategoriach. Koła w pokaźnym rozmiarze (19-21 cali) nie przeszkodziły w cichym i miękkim wygaszaniu nierówności.
Dane techniczne | Elroq 50 | Elroq 60 | Elroq 85 | Elroq 85x |
---|---|---|---|---|
Silnik | elektryczny | elektryczny | elektryczny | elektryczny x 2 |
Maksymalna moc | 170 KM | 204 KM | 286 KM | 299 KM |
Napęd | na tył | na tył | na tył | na obie osie |
Poj. akumulatora (brutto/netto) | 55/52 kWh | 63/59 kWh | 82/77 kWh | 82/77 kWh |
Czas ładowania (10-80%, DC) | poniżej 0:28 | poniżej 0:28 | poniżej 0:25 | poniżej 0:25 |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Maksymalna moc ładowania | b.d. | b.d. | do 175 kW | do 175 kW |
Zasięg | b.d. | b.d. | do 560 km | do 560 km |
ceny nie zostały jeszcze ustalone |
Ciężki akumulator osadzono nisko i między osiami. Dzięki temu Skoda Elroq jest dobrze wyważona, co przekłada się na niezłe właściwości jezdne. Bardzo dobre wrażenie robią też dynamika i reakcja na gaz. W trakcie jazdy zatłoczonymi ulicami komputer informował o zużyciu energii na poziomie niecałych 16 kWh/100 km.
Miejsca w kabinie jest pod dostatkiem. Pojemny bagażnik ma duży otwór załadunkowy. Na wyposażeniu nie brakuje dopracowanych asystentów kierowcy. Przewidziano też lampy LED Matrix.
Przemyślana i dopracowana konstrukcja, ergonomiczne wnętrze, wysoki komfort jazdy, dobre właściwości jezdne i więcej niż wystarczające osiągi to tylko część z długiej listy zalet Skody Elroq.
Dynamika sprzedaży może okazać się w dużej mierze uzależniona od ceny – segment kompaktowych SUV-ów systematycznie się nasyca.
Łukasz Szewczyk, „Motor”