Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia Combi 2024 tył

Jeździliśmy zmodernizowaną Skodą Octavią – była dobra, jest… jeszcze lepsza

Jeździliśmy zmodernizowaną Skodą Octavią – była dobra, jest… jeszcze lepsza

Odświeżanie rynkowego hitu to zawsze ryzykowna operacja. Podczas jazd Octavią po liftingu sprawdziliśmy, jak Skoda poradziła sobie z tym niełatwym zadaniem. Wybraliśmy także naszym zdaniem optymalny wariant napędu dla przeboju Skody.

  • Poprawiony wygląd, nowe multimedia i oszczędne silniki 
  •  Odświeżona Octavia nadal jest dostępna jako liftback oraz kombi, ceny od 125 800 zł

Skoda Octavia obchodzi właśnie swoje 65-lecie – pierwszy samochód o tej nazwie, napędzany zaledwie 40-konny silnikiem o pojemności 1,1 litra, pojawił się na rynku wiosną 1959 roku. Szefowie czeskiej marki uznali więc, że to właściwy moment, aby odświeżyć ten bestsellerowy model.

Choć z generacji na generację rośnie popularność Octavii Combi (obecnie klienci wybierają ją dwa razy częściej niż liftbacka), to nie zdecydowano się jednak na podobny krok jak w przypadku Volkswagena Passata i w ofercie wciąż pozostają obie wersje nadwoziowe.

Nowa twarz...

Przebój Skody po liftingu jest nieco dłuższy (dokładnie o 9 mm), a najłatwiej rozpoznać go po przeprojektowanych reflektorach. Bardziej uważni obserwatorzy zauważą dodatkowo nieco zmienione zderzaki, osłonę chłodnicy i wypełnienie tylnych lamp, a także nowe oznaczenia marki i modelu oraz wzory felg.

Skoda Octavia Combi 2024 przód
Czeski przebój po liftingu najłatwiej rozpoznać po reflektorach o przeprojektowanym kształcie (seryjnie diodowych). Z kolei w nieco odmienionym zderzaku nie znajdziemy już świateł przeciwmgielnych.
Skoda

...i bogatsze wnętrze

Zmiany w kabinie również są dość skromne. Pojawiły się przede wszystkim nowe opcje wykończenia (w tym tapicerki wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu), a w wyższych wersjach wyposażeniowych za dopłatą jest dostępny większy niż dotychczas, 13-calowy ekran dotykowy (w standardzie ma 10 cali przekątnej).

System multimedialny, do którego obsługi służy centralny wyświetlacz, został wyraźnie poprawiony względem poprzedniej wersji. Jego interfejs jest teraz taki sam, jak w debiutującym Superbie czy nowym Kodiaqu, co oznacza, że stał się bardziej przyjazny i pozwala tworzyć skróty do najczęściej używanych funkcji.

Największych zmian nie widać

Kolejne nowości czekają pod maską, a najbardziej zadowoleni z nich powinni być przeciwnicy downsizingu. Z gamy odświeżonej Octavii zniknęła bowiem litrowa jednostka TSI o mocy 110 KM i została zastąpiona przez 115-konny motor o pojemności 1,5 litra. Silnik ten występuje z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegowym DSG, a w tym drugim przypadku dochodzi jeszcze układ mild hybrid 48 V.

Przy okazji zmodernizowano też jednostki 2.0 TSI. Słabsza ma teraz 204 KM (o 14 KM więcej) i jako jedyna z całej oferty standardowo łączy się z napędem 4x4 (trafi do sprzedaży dopiero w przyszłym roku), a mocniejsza rozwija 265 KM (o 20 KM więcej) i tak jak do tej pory jest zarezerwowana dla wersji RS (rynkowy debiut w najbliższych miesiącach).

Ponadto paleta jednostek napędowych obejmuje znany już silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM (do wyboru – ręczna skrzynia albo DSG z miękką hybrydą) oraz dwa turbodiesle – 115-konny z przekładnią manualną i 150-konny z dwusprzęgłową.

Skoda Octavia 2024 – silniki i ceny
 Dane techniczne 1.5 TSI 1.5 TSI mHEV DSG 1.5 TSI 1.5 TSI mHEV DSG 2.0 TDI 2.0 TDI DSG
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1498 cm3 1498 cm3 1498 cm3 1498 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 115 KM/5000 115 KM/5000 150 KM/5000 150 KM/5000 115 KM/2750 150 KM/3000
Maksymalny moment obrotowy 220 Nm/1500 220 Nm/1500 250 Nm/1500 250 Nm/1500 300 Nm/1600 360 Nm/1600
Osiągi
Prędkość maksymalna 203 km/h 203 km/h 229 km/h 229 km/h 214 km/h 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 10,6 s 8,5 s 8,5 s 10,0 s 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,2-5,7 l/100 km 4,9-5,4 l/100 km 5,3-5,8 l/100 km 4,9-5,3 l/100 km brak danych 4,5-4,8 l/100 km
CENA (wersja liftback) 125 800 zł 135 000 zł 134 500 zł 141 600 zł 141 200 zł 155 100 zł

Odświeżona Octavia - którą wersję wybrać?

Spośród wszystkich wyżej wymienionych optymalnym wyborem wydaje się mocniejszy wariant 1.5 TSI mHEV ze skrzynią DSG, który odznacza się dobrymi osiągami, rozsądnym spalaniem oraz wyraźnie niższą ceną od 2.0 TDI o tej samej mocy. Podczas spokojnej, przepisowej jazdy różnice w zużyciu paliwa między tymi dwiema wersjami są niewielkie, a benzynowa jednostka dodatkowo przekonuje do siebie nieco wyższą kulturą pracy oraz możliwością poruszania się z całkowicie wyłączonym silnikiem dzięki wsparciu układu mild hybrid.

Biorąc pod uwagę zachowanie na drodze, przestronność czy funkcjonalność, lifting w zasadzie niczego nie zmienił (doszło tylko kilka nowych rozwiązań Simply Clever, jak bardziej zaawansowany dostęp bezkluczykowy oraz wydajniejsza ładowarka indukcyjna), ale trudno uznać to za wadę. W końcu już wcześniej ciężko było zarzucić coś Octavii w tych aspektach. Poważniejsze zastrzeżenia budzi jedynie cennik – odświeżony model wyraźnie podrożał.

Skoda Octavia 2024 gama kolory
Klienci mają do wyboru w sumie 10 kolorów nadwozia, ale niektóre są dostępne tylko dla konkretnych wersji.
Skoda

Zmodernizowana Skoda Octavia – naszym zdaniem

Skoda Octavia 4. generacji to przemyślane auto, które po upływie 4 lat od premiery nie wymagało zbyt wielu poprawek. Czesi skupili się głównie na detalach, czyniąc ze swojego bestsellera jeszcze lepszy samochód.

ocena 4,5/5

Diabeł tkwi w szczegółach – zakres wprowadzonych w ramach liftingu zmian nie jest wcale taki skromny, jak mogłoby się wydawać.

Mateusz Łubiński, „Motor”

Skoda Octavia 2024 liftback tył
Klienci Skody dwa razy częściej wybierają Octavię w wariancie kombi niż liftbacka, ale ten ostatni (na fot.) nadal pozostaje w ofercie. 
Skoda

Czytaj także