Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID. 4

Pierwszy raz w Europie kupiono więcej „elektryków” i hybryd niż aut z dieslem

VW

Pierwszy raz w Europie kupiono więcej „elektryków” i hybryd niż aut z dieslem

To musiało się stać: w sierpniu 2021 r. w Europie zarejestrowano więcej nowych samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym plug-in niż aut z silnikiem Diesla.

  • Co piąte nowe auto kupione w Europie to „elektryk” lub hybryda plug-in
  • Udział samochodów z silnikiem Diesla spadł z prawie 50% w styczniu 2017 r. do 20% w sierpniu 2021 r.
  • Najlepiej sprzedającym się modelem elektrycznym był Volkswagen ID.3

Sensacyjne wieści z europejskiego rynku samochodów. W sierpniu 2021 r. pierwszy raz na naszym kontynencie zarejestrowano więcej nowych samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in niż aut z silnikiem Diesla.

Sprzedaż aut elektrycznych

Z danych opublikowanych przez firmę analityczną JATO Dynamics wynika, że w sierpniu aż co piąty nowo rejestrowany samochód w Europie (dane pochodzą z 26 państw tego kontynentu) był albo „elektrykiem, albo hybrydą plug-in. Łącznie sprzedano 151 737 sztuk takich aut, o 61% więcej niż w sierpniu 2020 r. i jednocześnie o 10 100 samochodów więcej od modeli z silnikiem Diesla.

Diesle w ogóle mają się coraz gorzej. Ich udział w europejskim rynku nowych aut drastycznie spada: z blisko 50% w styczniu 2017 r. do 20% w sierpniu 2021 r. Jeszcze w sierpniu 2020 r. diesle miały aż 29-procentowy udział. Z kolei łączny udział samochodów elektrycznych i hybryd plug-in wzrósł z 3% w sierpniu 2019 r. do 11% w sierpniu 2020 r. i 21% w sierpniu 2021 r.

Popyt na zelektryfikowane auta rośnie przede wszystkim z trzech powodów. Oto one:

  • dopłaty do zakupu zelektryfikowanych samochodów w wielu krajach Europy
  • coraz większa liczba nowych modeli i szerszy wybór
  • zmiana nastawienia konsumentów

Pierwsza piątka najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie w sierpniu 2021 r. wyglądała następująco:

  1. Volkswagen ID.3 ( 7904 sztuki)
  2. Tesla Model 3 (7824 sztuki)
  3. Volkswagen ID.4 (4624 sztuki)
  4. Renault Zoe (4032 sztuki)
  5. Ford Mustang Mach-E (3621 sztuk)

Dacia Sandero numerem 1

W ogólnym rankingu wszystkich nowych aut sprzedawanych w Europie w sierpniu 2021 r. triumfowała Dacia Sandero. W pierwszej piątce najchętniej kupowanych samochodów znalazły się aż dwie Dacie, ponieważ Duster został najpopularniejszym SUV-em naszego kontynentu. Oto jak wygląda to zestawienie:

  1. Dacia Sandero (14 961 sztuk)
  2. Volkswagen Golf (13 664 sztuki)
  3. Toyota Yaris (12 594 sztuki)
  4. Dacia Duster (11 327 sztuk)
  5. Volkswagen T-Roc (11 179 sztuk)

Mimo wszystko łączna sprzedaż nowych aut spadła w porównaniu z sierpniem 2020 r. aż o 18% do 713 714 sztuk. To najgorszy sierpień od 2014 r. Wynika to głównie z mniejszej podaży wywołanej brakami w dostawach mikroprocesorów niezbędnych do produkcji samochodów.

Za to sprzedaż nowych aut w Europie w okresie styczeń-sierpień 2021 r. jest wyższa niż przed rokiem (8,095 mln sztuk vs. 7,193 mln).

Dacia Sandero Stepway - przód
Dacia Sandero była najchętniej kupowanym nowym autem w sierpniu 2021 r. w Europie.
Renault
VW ID.3 - przód
Najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w tym czasie był Volkswagen ID.3.
VW
VW ID.4 - profil, bok
VW ID.4 to największy hit wśród elektrycznych SUV-ów.
VW

Czytaj także