Najnowsze badanie przeprowadzone na zlecenie Volkswagen Financial Services wskazuje, że aż 20% Polaków chce w najbliższym kwartale kupić samochód. Jedna czwarta z nich rozważa wybór auta elektrycznego.
Badanie „Indeks rynku moto VWFS”, przeprowadzone na zlecenie Volkswagen Financial Services na reprezentatywnej grupie Polaków w październiku br., daje obraz planów zakupowych w najbliższych miesiącach. Co piąty ankietowany zadeklarował, że chce kupić auto w ostatnim kwartale 2021 roku. Możliwość skorzystania z programu dofinansowania „Mój elektryk” sprawia, że 1/4 z nich bierze pod uwagę samochód z napędem elektrycznym.
Z badanej grupy aż 61% wskazuje, że zamierza nabyć pojazd z drugiej ręki (o 6 punktów procentowych więcej niż było to w miesiącach letnich). Nowe auto chce wybrać 39% potencjalnych klientów. To najniższy wynik od początku bieżącego roku.
Na decyzję o wyborze „elektryka” przez wspomnianą wyżej grupę wpływ miało kilka czynników. Dla niemal połowy (49%) ankietowanych kluczowa jest możliwość skorzystania z dofinansowania i ulg przy zakupie, a także niższe koszty eksploatacji e-samochodu (31%). Co dziesiąta osoba wskazała na dbałość o ekologię, a najmniej motywujące do takiego zakupu (7%) są przywileje dla użytkowników e-aut (bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami).
Ciekawie przedstawia się sytuacja, jeśli chodzi o planowane kwoty, które nabywcy chcą wydać na samochód (a trzeba zauważyć, że zarówno nowe, jak i używane pojazdy wyraźnie drożeją). Badanie wskazało, że budżet przeznaczony na auto w porównaniu do poprzednich okresów jest... coraz niższy. Obecnie samochodem w cenie do 50 tys. zł zainteresowanych jest aż 60% badanych (wiosną br. do grupy o najniższych możliwościach finansowych należało 55%). Pojazdu wartego od 50 tys. do 100 tys. zł będzie szukało 30%, również więcej niż dotychczas (28%). Powyżej 100 tys. zdecyduje się zapłacić za auto zaledwie co dziesiąty ankietowany (pół roku wcześniej było to 17%).
Jeśli chodzi o wiek używanych samochodów, które Polacy planują kupić, to badanie dało następujące wyniki: na samochód do 5 lat wskazało 42% ankietowanych (o 6 punktów procentowych mniej niż w wiosennej edycji badania VWFS), rocznego auta szuka 3%, dwuletniego – 3%, trzyletniego – 4%, czteroletniego – 5%, a pięcioletniego – 27%. Na 10-letni pojazd zdecydowałoby się 30% badanych, a na 20-letni – 7%.
Wybór używanego i niezbyt drogiego pojazdu przekłada się na preferencje odnośnie sposobu finansowania zakupu. Gotówka wydaje się klientom najłatwiejszą do zarządzania i utrzymania kontroli metodą finansowania. Wydawanie własnych, nierozłożonych na raty środków jest jednak bardziej odczuwalne, stąd tendencja do obniżania kwoty przygotowanej na zakup auta. Aż 76% badanych deklaruje, że za transakcję zapłaci gotówką (+14% w ciągu pół roku), a 23% wybierze różne formy kredytów lub leasingu konsumenckiego (wiosną było to 35%). Zapowiedzi wzrostu stóp procentowych oraz rekordowa inflacja wpływają na większą ostrożność kupujących w zaciąganiu kredytów.
Badanie „Indeks rynku moto VWFS” tak podsumowuje Daria Zielaskiewicz, Dyrektor Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services Polska.
Indeks rynku moto VWFS wskazuje na zmieniające się proporcje między nowymi a używanymi pojazdami: rośnie liczba osób nastawionych na kilkuletnie samochody. Przyczyną tego stanu, obok zawirowań na rynku nowych aut, jest oferta doskonałych samochodów używanych – sprawdzonych, na gwarancji, z pewną historią i potwierdzonym przebiegiem oraz znanym stanem technicznym. W naszym salonie i sklepie online VWFS Store takie samochody są dostępne od ręki i w korzystnych ratach kredytu lub leasingu. Nasze badania potwierdzają też, że program „Mój elektryk” spowodował wzrost zainteresowania zakupem eko-samochodów wśród prywatnych nabywców. Przygotowujemy się więc do uruchomienie produktów leasingowych wykorzystujących dofinansowania dla firm, zapowiadanych w ramach tego programu.