W 2020 r. Solaris sprzedał 1560 autobusów i uzyskał wzrost przychodów o 18,5%.
Solaris to producent autobusów, który rozpoczął działalność w 1996 r. W 2018 r. firma z wielkopolskiego Bolechowa została kupiona przez hiszpańską Grupę CAF. Ze względu na pandemię koronawirusa COVID-19 ubiegły rok był w branży motoryzacyjnej bardzo ciężki i najpewniej większość firm wolałoby o nim zapomnieć. Na pewno nie należy do nich jednak Solaris.
W 2020 r. firma sprzedała 1560 autobusów (+5% w stosunku do 2019 r.) – najwięcej w swojej liczącej ćwierć wieku historii. Gros autobusów i trolejbusów dostarczono do przewoźników w Polsce, Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelu oraz Hiszpanii. Dla porównania – w 2019 r. sprzedanych zostało 1487 szt., w 2018 r. 1226 szt., a w 2017 r. 1397 szt. Znacząco wzrosły także przychody – o 18,5% co przekłada się na 3,2 mld zł.
Z ubiegłorocznych osiągnięć Solarisa chyba najbardziej spektakularne jest to, że był on największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych (udział na poziomie 20%). Do klientów trafiło łącznie 457 12- i 18-metrowych „elektryków”. To niemal trzy razy więcej niż w 2019 r. Spośród tych 457 autobusów aż 130 zasiliło tabor Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Co ciekawe, znalazł się wśród nich jubileuszowy, 20-tysięczny egzemplarz wyprodukowany przez wielkopolską firmę. W 2021 r. autobusy „na prąd” zostaną dostarczone do Krakowa (50 szt.) oraz Poznania (37 szt.). W tym roku elektryczne Solarisy trafią także m.in. na drogi Francji, Hiszpanii, Holandii, Łotwy, Włoch i Szwajcarii.
Solaris po raz osiemnasty z rzędu zakończył rok jako lider rynku niskopodłogowych autobusów miejskich w Polsce. Jego udział wynosi aż 53%, natomiast znajdujący się na drugim miejscu Mercedes ma 19%, a trzeci MAN – 9%. Spośród 365 autobusów sprzedanych w 2020 r. w Polsce 194 egzemplarze (czyli 53,1%) miały napęd elektryczny. Flota Urbino electric w naszym kraju liczy już obecnie ponad 320 pojazdów, czyli 90% wszystkich z tego rodzaju napędem (poruszają się po ulicach 27 miast).
Warto też odnotować rosnący udział pojazdów z napędami alternatywnymi w sprzedaży – autobusy elektryczne, hybrydowe, trolejbusy i zasilane CNG stanowiły 44% całości, podczas gdy w 2019 r. było to 40%, a w 2018 r. zaledwie 29%.