Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Singer ACS

Prawdziwe arcydzieło – Singer All-Terrain Competition Study

Singer Vehicle Design

Prawdziwe arcydzieło – Singer All-Terrain Competition Study

Firma Singer Vehicle Design, specjalista od odrestaurowywania i modyfikacji Porsche 911, stworzyła wyjątkowy samochód do rajdów terenowych.

Założona w 2009 r. amerykańska firma Singer zasłynęła niezwykle pieczołowicie odrestaurowywanymi i modyfikowanymi z dbałością o najdrobniejsze szczegóły egzemplarzami Porsche 911 (tzw. restomod).

Tym razem zaprezentowała jednak zupełnie inaczej przygotowany pojazd. Na zamówienie stałego klienta, wraz z brytyjską firmą Richarda Tuthilla (fachowca światowego formatu zajmującego się m.in. przebudowywaniem klasycznych i współczesnych modeli 911 do rajdów i wyścigów) stworzyła All-terrain Competition Study (ACS) – samochód nawiązujący do rajdowych modeli Porsche 911 SC/RS i 959 z lat 80. ubiegłego wieku. W zasadzie zostaną zbudowane dwa egzemplarze – biały i czerwony, różniące się specyfikacją. Co ciekawe, zamawiający ACS-a zgodził się, by opracowane rozwiązania trafiły do oferty Singera, zatem inni klienci także będą mogli zamówić konwersję swojego Porsche (będzie dokonywana w Wielkiej Brytanii) na podobną maszynę.

ACS nie powstał po to, by tylko spektakularnie wyglądać – jego właściciel chce go wykorzystywać zgodnie z przeznaczeniem, czyli m.in. w rajdach terenowych. Bazą dla ACS-a jest Porsche 911 serii 964 z 1990 r. Karoseria została wzmocniona, m.in. poprzez zastosowanie zgodnej z wymogami FIA klatki bezpieczeństwa, a zaprojektowane od podstaw panele karoserii wykonano z włókien węglowych. Auto ma stały napęd na cztery koła z trzema – przednim, centralnym i tylnym – mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu wewnętrznym. Silnik to sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem boxer o pojemności 3,6 l. Został wyposażony w dwie turbosprężarki, dwa intercoolery i elektronicznie sterowane przepustnice. W bazowej specyfikacji rozwija 450 KM i 570 Nm, ale parametry te mogą ulec zmianie w zależności od wymagań klienta lub specyfiki danego rajdu. Jednostkę połączono z 5-biegową przekładnią sekwencyjną, w której przełożenia można zmieniać łopatkami pod kierownicą lub dźwignią.

W układzie jezdnym zastosowano specjalne zawieszenie o długim skoku z podwójnymi amortyzatorami o pięciostopniowej regulacji. Na aluminiowe felgi o rozmiarze 9x16 cali założono terenowe opony BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 (225/75 R16). Hamulce mają czterotłoczkowe zaciski i stalowe tarcze, a „ręczny” jest hydrauliczny.

ACS Beach_008
Singer ACS łączy klasyczną sylwetkę 911 z serii 964 z najnowocześniejszymi rozwiązaniami jak panele karoserii z karbonu.
ACS Beach_002
ACS nie jest autem pokazowym, tylko rajdówką z krwi i kości.
ACS Beach_007
Felgi mają tylko 16 cali, ale opony są potężne: 225/75.
ACS Exterior_018
Tak podnoszone, zintegrowane z błotnikami maski znacznie ułatwiają serwisowanie, zapewniając doskonały dostęp do mechanizmów auta. W zawieszeniu zastosowano łącznie osiem amortyzatorów.
ACS Exterior_008
Silnik 3.6 biturbo, tak jak całe auto, prezentuje się spektakularnie. Jest chłodzony powietrzem i rozwija 450 KM.
ACS Exterior_015
Z przodu zamontowano duży zbiornik paliwa i jedno z dwóch kół zapasowych.
ACS Interior_004

Kubełkowe siedzenia mają, tak jak klatka, homologację FIA. Pilot dysponuje rajdową nawigacją.

ACS Desert_006
Drugi, czerwony egzemplarz ACS-a będzie przeznaczony m.in. do rajdów asfaltowych.

Zdjęcia: Singer Vehicle Design

Czytaj także