W Europie w styczniu 2022 r. sprzedało się mniej nowych samochodów niż w styczniu 2021 r. Sprzedaż spadła także w Polsce.
Niestety sytuacja na rynku nowych samochodów osobowych w Europie po pierwszym miesiącu 2022 r. nie rysuje się w jasnych barwach. Problemy, z którymi borykała się branża w 2021 r., trwają i mają negatywny wpływ na sprzedaż.
W styczniu 2022 r. zarejestrowano w państwach Unii Europejskiej, EFTA oraz Wielkiej Brytanii 822 423 „osobówek” – to o 2,1% mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku (ponad 22 tys. pojazdów).
Spadki sprzedaży notowane są w 17 z 30 państw. Najbardziej dotkliwe straty miały miejsce w Grecji (-28,9%), Norwegii (-22,8%) oraz we Włoszech (-19,7%). Spośród 13 krajów, w których sprzedano w styczniu więcej aut niż przed rokiem znajdują się dwa wielkie rynki – niemiecki (+8,5%) oraz brytyjski (+27,5%), a rekordowy wzrost zanotowano na Słowacji (+72,6%).
Niestety wśród krajów, w których sytuacja jest gorsza niż w styczniu ubiegłego roku, znajduje się Polska. U nas sprzedaż rok do roku spadła o 10,2% i wyniosła 28 975 szt.
Volkswagen utrzymał miano najpopularniejszej europejskiej marki, ale zaliczył spadek popytu na swoje auta o 6,1%. Na drugie miejsce przesunęła się zaś Toyota (+14,3%), wyprzedzając Peugeota (-14,4%).
W Polsce najwięcej nowych samochodów w styczniu sprzedała Toyota – 5726 szt (-2,2%), następna w kolejności jest Kia (3246 szt.; +64,8 %), a ostatni stopień podium zajęła Skoda (2692 szt.; -34,6%). Bestsellerem wśród modeli pozostaje Toyota Corolla, druga jest Toyota RAV4, a trzeci – Volkswagen T-Roc. Więcej szczegółów – w linku poniżej.
Poniżej podajemy dane o sprzedaży nowych aut osobowych w styczniu 2022 r. na 10 największych rynkach Europy (dane: ACEA)
Miejsce | Państwo | rejestracje I 2022 r. (szt.) | zmiana do I 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 184 112 | +8,5 |
2 | Wielka Brytania | 115 087 | +27,5 |
3 | Włochy | 107 814 | -19,7 |
4 | Francja | 102 899 | -18,6 |
5 | Hiszpania | 42 377 | +1,0 |
6 | Belgia | 33 947 | -10,0 |
7 | Holandia | 30 984 | -11,3 |
8 | Polska | 28 975 | -10,2 |
9 | Irlandia | 25 043 | -0,4 |
10 | Szwecja | 19 893 | -3,3 |
A oto 10 najpopularniejszych marek Europy w styczniu 2022 r. (dane ACEA)
Miejsce | Marka | rejestracje I 2022 r. (szt.) | zmiana do I 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 85 933 | -6,1 |
2 | Toyota | 64 365 | +14,3 |
3 | Peugeot | 52 160 | -14,4 |
4 | Kia | 47 137 | +38,8 |
5 | BMW | 46 777 | -13,4 |
6 | Mercedes | 45 463 | -10,4 |
7 | Skoda | 44 173 | -5,5 |
8 | Audi | 43 638 | +8,8 |
9 | Renault | 42 219 | -13,1 |
10 | Ford | 38 180 | -16,9 |