Zarówno w sierpniu, jak i w ciągu ośmiu miesięcy bieżącego roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce była wyższa niż w roku ubiegłym. Rynkowy lider umacnia pozycje i nie daje rywalom nawet najmniejszych szans.
Według najnowszych danych PZPM w sierpniu kupiono w Polsce 36 177 nowych samochodów osobowych. To wynik lepszy o 7,2% niż w sierpniu 2022 r. Jednocześnie sprzedaż w sierpniu br. była nieco słabsza niż w lipcu br., ale zaledwie o 0,6%.
Nie jest żadnym zaskoczeniem, że bestsellerami okazały się: wśród marek Toyota (8733 szt.), a wśród modeli – Corolla (3238 szt.). O dominacji Toyoty świadczy np. to, że sama wspomniana Corolla w sierpniu znalazła niemal tyle samo nabywców, co wszystkie auta marki Citroen w ciągu 8 miesięcy (3391 szt.).
Gdy weźmiemy pod uwagę skumulowane dane po ośmiu miesiącach, okazuje się, że wzrost rejestracji nadal utrzymuje się na dobrym poziomie. Od stycznia do sierpnia włącznie sprzedano bowiem w naszym kraju 311 239 szt. „osobówek”, podczas gdy w tym samym okresie 2022 r. było ich 280 861 szt. Oznacza to zatem, że wzrost wyniósł 10,8%.
Oczywiście na czele zestawienia marek znajduje się Toyota, która ma obecnie już 18,84% całego rynku. Do drugiej w zestawieniu Skody należy już tylko 10,66%. Czeska marka notuje jednak niemal dwukrotne większy niż Toyota wzrost sprzedaży (wyraźnie widoczne jest tu odbicie po ubiegłorocznej zapaści): 31,4 do 17,3.
Jeśli chodzi o markę w top 20, która jednak zyskuje najbardziej w porównaniu z 2022 r. to jest nią Cupra (+156,5%; miejsce 17. w zestawieniu). Kapitalnie radzi sobie także Lexus (+133,7%; miejsce 14.).
Wśród modeli Corolla deklasuje rywali (także wewnętrznych) i w zasadzie można chyba być pewnym, że tak już zostanie do końca roku. Ze sprzedażą 15 679 szt. wyprzedza bowiem drugiego Yarisa o ponad 5 tys. szt. (i podobnie Skodę Octavię). Warto też zwrócić uwagę, że poza podium, pozostałe 7 modeli w top 10 w Polsce w tym roku to SUV-y i crossovery.
Top 10: najpopularniejsze marki aut osobowych w Polsce ((I-VIII 2023 r.; źródło: PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-VIII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VIII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 58 623 | +17,3 |
2 | Skoda | 33 187 | +31,4 |
3 | Kia | 24 761 | +5,9 |
4 | Volkswagen | 23 021 | +9,0 |
5 | Hyundai | 17 576 | -9,0 |
6 | Audi | 16 877 | +38,9 |
7 | BMW | 14 983 | -6,9 |
8 | Mercedes | 12 911 | -14,1 |
9 | Dacia | 12 229 | -11,4 |
10 | Renault | 11 131 | +26,3 |
Tak przedstawia się klasyfikacja sprzedaży nowych aut osobowych pod względem zastosowanego w nich rodzaju napędu (I-VIII 2023 r.; źródło: PZPM)
Rodzaj napędu | Udział I-VII 2023 r. (proc.) | Zmiana sprzedaży do I-VII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|
Benzynowy | 44,1 | +0,9 |
Mikrohybrydowy | 18,9 | +21,2 |
Hybrydowy plug-in | 18,3 | +27,6 |
Wysokoprężny | 9,9 | +2,0 |
Elektryczny | 3,5 | +67,7 |
Hybrydowy plug-in | 2,7 | +25,0 |
LPG | 2,6 | -3,6 |
Oto podium oraz szczegółowe dane dla top 10 modeli w Polsce (I-VIII 2023 r.; źródło: PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VIII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VIII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 15 679 | +8,1 |
2 | Toyota Yaris | 10 642 | +30,5 |
3 | Skoda Octavia | 10 119 | +71,2 |
4 | Toyota Yaris Cross | 8922 | +71,3 |
5 | Kia Sportage | 8255 | +0,5 |
6 | Hyundai Tucson | 6698 | -2,6 |
7 | Dacia Duster | 6383 | -9,8 |
8 | Toyota C-HR | 6203 | -10,8 |
9 | Volkswagen T-Roc | 5769 | +3,4 |
10 | Toyota RAV4 | 5118 | -31,6 |