Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota salon

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce – dane za sierpień oraz osiem miesięcy 2023 roku

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce – dane za sierpień oraz osiem miesięcy 2023 roku

Zarówno w sierpniu, jak i w ciągu ośmiu miesięcy bieżącego roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce była wyższa niż w roku ubiegłym. Rynkowy lider umacnia pozycje i nie daje rywalom nawet najmniejszych szans.

Według najnowszych danych PZPM w sierpniu kupiono w Polsce 36 177 nowych samochodów osobowych. To wynik lepszy o 7,2% niż w sierpniu 2022 r. Jednocześnie sprzedaż w sierpniu br. była nieco słabsza niż w lipcu br., ale zaledwie o 0,6%.

Nie jest żadnym zaskoczeniem, że bestsellerami okazały się: wśród marek Toyota (8733 szt.), a wśród modeli – Corolla (3238 szt.). O dominacji Toyoty świadczy np. to, że sama wspomniana Corolla w sierpniu znalazła niemal tyle samo nabywców, co wszystkie auta marki Citroen w ciągu 8 miesięcy (3391 szt.).

Gdy weźmiemy pod uwagę skumulowane dane po ośmiu miesiącach, okazuje się, że wzrost rejestracji nadal utrzymuje się na dobrym poziomie. Od stycznia do sierpnia włącznie sprzedano bowiem w naszym kraju 311 239 szt. „osobówek”, podczas gdy w tym samym okresie 2022 r. było ich 280 861 szt. Oznacza to zatem, że wzrost wyniósł 10,8%.

Oczywiście na czele zestawienia marek znajduje się Toyota, która ma obecnie już 18,84% całego rynku. Do drugiej w zestawieniu Skody należy już tylko 10,66%. Czeska marka notuje jednak niemal dwukrotne większy niż Toyota wzrost sprzedaży (wyraźnie widoczne jest tu odbicie po ubiegłorocznej zapaści): 31,4 do 17,3.

Jeśli chodzi o markę w top 20, która jednak zyskuje najbardziej w porównaniu z 2022 r. to jest nią Cupra (+156,5%; miejsce 17. w zestawieniu). Kapitalnie radzi sobie także Lexus (+133,7%; miejsce 14.).

Wśród modeli Corolla deklasuje rywali (także wewnętrznych) i w zasadzie można chyba być pewnym, że tak już zostanie do końca roku. Ze sprzedażą 15 679 szt. wyprzedza  bowiem drugiego Yarisa o ponad 5 tys. szt. (i podobnie Skodę Octavię). Warto też zwrócić uwagę, że poza podium, pozostałe 7 modeli w top 10 w Polsce w tym roku to SUV-y i crossovery.

Top 10: najpopularniejsze marki aut osobowych w Polsce ((I-VIII 2023 r.; źródło: PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-VIII 2023 r. (szt.) Różnica do I-VIII 2022 r. (proc.)
1 Toyota 58 623 +17,3
2 Skoda 33 187 +31,4
3 Kia 24 761 +5,9
4 Volkswagen 23 021 +9,0
5 Hyundai 17 576 -9,0
6 Audi 16 877 +38,9
7 BMW 14 983 -6,9
8 Mercedes 12 911 -14,1
9 Dacia 12 229 -11,4
10 Renault 11 131 +26,3

Tak przedstawia się klasyfikacja sprzedaży nowych aut osobowych pod względem zastosowanego w nich rodzaju napędu (I-VIII 2023 r.; źródło: PZPM)

Rodzaj napędu Udział I-VII 2023 r. (proc.) Zmiana sprzedaży do I-VII 2022 r. (proc.)
Benzynowy 44,1 +0,9
Mikrohybrydowy 18,9 +21,2
Hybrydowy plug-in 18,3 +27,6
Wysokoprężny 9,9 +2,0
Elektryczny 3,5 +67,7
Hybrydowy plug-in 2,7 +25,0
LPG 2,6 -3,6

Oto podium oraz szczegółowe dane dla top 10 modeli w Polsce (I-VIII 2023 r.; źródło: PZPM)

1. Toyota Corolla (15 679 szt.)

toyota-corolla-przod
Toyota

2. Toyota Yaris (10 642 szt.)

toyota-yaris-przod
Toyota

3. Skoda Octavia (10 119 szt.)

skoda-octavia-przod
Skoda
Miejsce Marka/model Rejestracje I-VIII 2023 r. (szt.) Różnica do I-VIII 2022 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 15 679 +8,1
2 Toyota Yaris 10 642 +30,5
3 Skoda Octavia 10 119 +71,2
4 Toyota Yaris Cross 8922 +71,3
5 Kia Sportage 8255 +0,5
6 Hyundai Tucson 6698 -2,6
7 Dacia Duster 6383 -9,8
8 Toyota C-HR 6203 -10,8
9 Volkswagen T-Roc 5769 +3,4
10 Toyota RAV4 5118 -31,6

Czytaj także