Czerwiec był kolejnym miesiącem znacznego wzrostu sprzedaży samochodów osobowych w Polsce. Pierwsze półrocze 2024 roku także zamknęło się wynikiem dużo lepszym niż przed rokiem.
Polski rynek nowych samochodów osobowych jest w dobrej kondycji. Dane PZPM za czerwiec pokazują, że zarejestrowano u nas 50 221 aut, a to niemal o 10 tys szt. (20,8%) więcej niż w czerwcu ubiegłego roku. Także dane za pierwsze półrocze napawają optymizmem, bo w ciągu sześciu miesięcy kupiono u nas 276 957 pojazdów osobowych, podczas gdy w analogicznym okresie 2023 r. było to 238 674 szt. (wzrost wyniósł zatem godne uwagi 16 procent).
Niezmiennie na pozycji lidera plasuje się w Polsce Toyota, która sprzedała już w tym roku (I-VI) 52 132 auta (więcej o 19% niż od stycznia do czerwca 2023 r.) i należy do niej obecnie 18,36% rynku. Na drugim miejscu znajduje się z kolei Skoda, która, przynajmniej na razie, nie ma szans na odzyskanie pierwszego miejsca, bo choć jej sprzedaż wzrosła rok do roku o 17,2%, to wyniosła 30,3 tys. szt. Jednocześnie nie grozi jej utrata pozycji, bo trzeci Volkswagen traci do niej ponad 12 tys. szt. (sprzedaż 17 681 szt.).
Jeśli chodzi o wzrost sprzedaży w pierwszym półroczu największy wśród marek z listy top 20 zanotowały Citroen (+ 61,6%), Nissan (+ 57,2%) oraz Mercedes (+ 48,0). W top 20 tylko cztery firmy zanotowały spadek popytu na swoje auta: Kia (– 13,3%), Dacia (– 7,8%), Ford (– 2,8%) i Peugeot (– 1,3%). Warto zaznaczyć, że coraz lepiej radzi sobie u nas marka MG – w sześć miesięcy sprzedała bowiem 3055 aut, co daje jej 21. miejsce w zestawieniu (za nią znajdują się w nim m.in. Tesla, Porsche, Seat, Fiat, Honda czy Jeep).
Wśród modeli nadal liderem pozostaje Toyota Corolla z wynikiem 13 969 szt., ale dawny numer 1, czyli Skoda Octavia, zmniejsza do niej dystans (11 315 szt.). Warto zauważyć, że w maju do zestawienia top 10 modeli weszła Cupra Formentor i po 6 miesiącach br. utrzymała 10. pozycję.
A auta z jakimi rodzajami napędu najchętniej są u nas wybierane? Dane za pół roku wskazują, że nadal na pierwszym miejscu są to modele z silnikami benzynowymi (36,2%; – 4,2% rok do roku), a na kolejnych pozycjach znajdują się miękkie hybrydy (24,5%; + 47,1%), hybrydy (21,9%; + 43,7%), diesle (8,7%; + 1,7%), auta elektryczne (3,2%; + 4,3%), zasilane LPG (2,7%; + 20,1%), a na końcu – hybrydy typu plug-in (2,6%; + 6,6%).
Top 10: najpopularniejsze marki w Polsce (dane PZPM, od stycznia do czerwca 2024 r. włącznie)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-VI 2024 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 52 132 | +19,0 |
2 | Skoda | 30 363 | +17,2 |
3 | Volkswagen | 17 681 | 0,0 |
4 | Kia | 16 161 | -13,3 |
5 | Hyundai | 15 267 | +20,1 |
6 | Mercedes | 14 022 | +48,0 |
7 | BMW | 13 687 | +17,3 |
8 | Audi | 13 261 | +3,8 |
9 | Renault | 10 542 | +18,5 |
10 | Volvo | 9 621 | +44,0 |
Top 10: najpopularniejsze modele aut osobowych w Polsce (dane PZPM, od stycznia do czerwca 2024 r. włącznie)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-VI 2024 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 13 969 | +32,6 |
2 | Skoda Octavia | 11 315 | +47,1 |
3 | Toyota Yaris Cross | 8038 | +10,8 |
4 | Toyota RAV4 | 7187 | +79,4 |
5 | Toyota Yaris | 6814 | -17,1 |
6 | Toyota C-HR | 6685 | +33,3 |
7 | Kia Sportage | 6583 | +6,7 |
8 | Hyundai Tucson | 6444 | +36,9 |
9 | Dacia Duster | 4700 | -9,2 |
10 | Cupra Formentor | 4075 | +31,8 |