W lipcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce tylko nieznacznie więcej nowych aut niż przed rokiem, ale ogólny pozytywny trend się utrzymuje i po siedmiu miesiącach br. wzrost sprzedaży nadal jest dwucyfrowy.
Aktualny raport o sprzedaży nowych samochodów osobowych przygotowany przez PZPM wskazuje, że wprawdzie w lipcu 2023 r. poziom rejestracji okazał się wyraźnie niższy niż w czerwcu br. (o 12,5%) i wyniósł 36 388 szt., ale jednocześnie był wyższy niż wynik z lipca 2022 r. (o 4,9%).
Bardziej istotny niż miesięczne wahania jest siedmiomiesięczny trend. A według danych za okres od stycznia do lipca włącznie polski rynek ma się całkiem dobrze. Do końca lipca zarejestrowano bowiem 275 062 egzemplarze nowych „osobówek” – więcej o 11,3 procent (+27 954 szt.) niż w okresie I-VII ubiegłego roku.
Cały czas hegemonem pozostaje Toyota, która z udziałem rynkowym wynoszącym 18,14% nie ma sobie równych. Straty odrabia jednak Skoda – wprawdzie nadal dzieli od japońskiej marki spory dystans, ale jej wzrost sprzedaży w 2023 r. przedstawia się bardzo znacząco – 37,1% (w top 10 lepszy rezultat notuje tylko Audi). Miejsce trzecie zajmuje Kia, ale plasującego się na pozycji czwartej Volkswagena wyprzedza o niecałe 1,4 tys. szt., można zatem oczekiwać, że walka o podium będzie zacięta i potrwa do końca roku.
Wśród modeli także widać wyraźnie powrót do przedpandemicznych trendów, bo Skoda Octavia sprzedała się w tym roku w liczbie 9143 egzemplarzy, a to oznacza wzrost w porównaniu z 2022 r. (I-VII) aż o 86,9% (rekord w top 10). Nie wystarczyło to na objęcie pozycji lidera (tę nadal zajmuje Corolla), ale niewykluczone, że czeski kompakt przeskoczy w końcu plasującą się na miejscu 2. Toyotę Yaris.
Zdecydowanie najwięcej kupowanych w naszym kraju samochodów jest obecnie wyposażonych w silniki benzynowe (44,5%). Tak naprawdę udział ten jest jednak znacznie większy, bo gros modeli z układami mikrohybrydowymi, a także hybryd i hybryd plug-in oraz wariantów z LPG też wyposażono w „benzyniaki”. Diesel ma już obecnie tylko 10,1% rynku. To jednak wciąż o 6,6% więcej niż samochody elektryczne, ale ich sprzedaż dynamicznie rośnie.
Top 10 marek aut osobowych w Polsce w okresie I-VII 2023 r. (dane: PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-VII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 49 890 | +13,9 |
2 | Skoda | 30 093 | +37,1 |
3 | Kia | 21 965 | +6,4 |
4 | Volkswagen | 20 585 | +10,1 |
5 | Hyundai | 15 139 | -11,2 |
6 | Audi | 15 037 | +38,4 |
7 | BMW | 13 162 | -6,4 |
8 | Mercedes | 11 295 | -14,9 |
9 | Dacia | 10 959 | -8,0 |
10 | Renault | 10 139 | +26,3 |
Tak przedstawia się najnowsze zestawienie sprzedaży aut pod względem rodzaju silnika, jaki w nich zastosowano (I-VII 2023 r.; dane: PZPM)
Rodzaj napędu | Udział I-VII 2023 r. (proc.) | Zmiana sprzedaży do I-VII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|
Benzynowy | 44,5 | +3,2 |
Mikrohybrydowy | 18,9 | +22,0 |
Hybrydowy | 17,5 | +20,2 |
Wysokoprężny | 10,1 | +3,4 |
Elektryczny | 3,5 | +71,4 |
Hybrydowy plug-in | 2,8 | +28,3 |
Gazowy (LPG) | 2,6 | -1,4 |
Po siedmiu miesiącach br. podium w klasyfikacji modeli należy do Toyoty i Skody:
A oto pełne dane dla 10 najpopularniejszych modeli w Polsce w okresie I-VII 2023 r. (dane: PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 12 441 | -0,9 |
2 | Toyota Yaris | 9351 | +33,2 |
3 | Skoda Octavia | 9143 | +86,9 |
4 | Toyota Yaris Cross | 8017 | +84,1 |
5 | Kia Sportage | 7293 | +1,5 |
6 | Hyundai Tucson | 5758 | -7,0 |
7 | Dacia Duster | 5655 | -3,1 |
8 | Toyota C-HR | 5349 | -16,6 |
9 | Volkswagen T-Roc | 4991 | +2,7 |
10 | Toyota RAV4 | 4445 | -34,7 |