Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota salon

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce w lipcu oraz w ciągu siedmiu miesięcy 2023 roku

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce w lipcu oraz w ciągu siedmiu miesięcy 2023 roku

W lipcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce tylko nieznacznie więcej nowych aut niż przed rokiem, ale ogólny pozytywny trend się utrzymuje i po siedmiu miesiącach br. wzrost sprzedaży nadal jest dwucyfrowy.

Aktualny raport o sprzedaży nowych samochodów osobowych przygotowany przez PZPM wskazuje, że wprawdzie w lipcu 2023 r. poziom rejestracji okazał się wyraźnie niższy niż w czerwcu br. (o 12,5%) i wyniósł 36 388 szt., ale jednocześnie był wyższy niż wynik z lipca 2022 r. (o 4,9%).

Bardziej istotny niż miesięczne wahania jest siedmiomiesięczny trend. A według danych za okres od stycznia do lipca włącznie polski rynek ma się całkiem dobrze. Do końca lipca zarejestrowano bowiem 275 062 egzemplarze nowych „osobówek” – więcej o 11,3 procent (+27 954 szt.) niż w okresie I-VII ubiegłego roku.

Cały czas hegemonem pozostaje Toyota, która z udziałem rynkowym wynoszącym 18,14% nie ma sobie równych. Straty odrabia jednak Skoda – wprawdzie nadal dzieli od japońskiej marki spory dystans, ale jej wzrost sprzedaży w 2023 r. przedstawia się bardzo znacząco – 37,1% (w top 10 lepszy rezultat notuje tylko Audi). Miejsce trzecie zajmuje Kia, ale plasującego się na pozycji czwartej Volkswagena wyprzedza o niecałe 1,4 tys. szt., można zatem oczekiwać, że walka o podium będzie zacięta i potrwa do końca roku.

 

Wśród modeli także widać wyraźnie powrót do przedpandemicznych trendów, bo Skoda Octavia sprzedała się w tym roku w liczbie 9143 egzemplarzy, a to oznacza wzrost w porównaniu z 2022 r. (I-VII) aż o 86,9% (rekord w top 10). Nie wystarczyło to na objęcie pozycji lidera (tę nadal zajmuje Corolla), ale niewykluczone, że czeski kompakt przeskoczy w końcu plasującą się na miejscu 2. Toyotę Yaris.

Zdecydowanie najwięcej kupowanych w naszym kraju samochodów jest obecnie wyposażonych w silniki benzynowe (44,5%). Tak naprawdę udział ten jest jednak znacznie większy, bo gros modeli z układami mikrohybrydowymi, a także hybryd i hybryd plug-in oraz wariantów z LPG też wyposażono w  „benzyniaki”. Diesel ma już obecnie tylko 10,1% rynku. To jednak wciąż o 6,6% więcej niż samochody elektryczne, ale ich sprzedaż dynamicznie rośnie.

Top 10 marek aut osobowych w Polsce w okresie I-VII 2023 r. (dane: PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-VII 2023 r. (szt.) Różnica do I-VII 2022 r. (proc.)
1 Toyota 49 890 +13,9
2 Skoda 30 093 +37,1
3 Kia 21 965 +6,4
4 Volkswagen 20 585 +10,1
5 Hyundai 15 139 -11,2
6 Audi 15 037 +38,4
7 BMW 13 162 -6,4
8 Mercedes 11 295 -14,9
9 Dacia 10 959 -8,0
10 Renault 10 139 +26,3

Tak przedstawia się najnowsze zestawienie sprzedaży aut pod względem rodzaju silnika, jaki w nich zastosowano (I-VII 2023 r.; dane: PZPM)

Rodzaj napędu Udział I-VII 2023 r. (proc.) Zmiana sprzedaży do I-VII 2022 r. (proc.)
Benzynowy 44,5 +3,2
Mikrohybrydowy 18,9 +22,0
Hybrydowy 17,5 +20,2
Wysokoprężny 10,1 +3,4
Elektryczny 3,5 +71,4
Hybrydowy plug-in 2,8 +28,3
Gazowy (LPG) 2,6 -1,4

Po siedmiu miesiącach br. podium w klasyfikacji modeli należy do Toyoty i Skody:

1. Toyota Corolla (12 441 szt.)

toyota-corolla-przod

2. Toyota Yaris (9351 szt.)

toyota-yaris-przod

3. Skoda Octavia (9143 szt.)

skoda-octavia-przod

A oto pełne dane dla 10 najpopularniejszych modeli w Polsce w okresie I-VII 2023 r. (dane: PZPM)

Miejsce Marka/model Rejestracje I-VII 2023 r. (szt.) Różnica do I-VII 2022 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 12 441 -0,9
2 Toyota Yaris 9351 +33,2
3 Skoda Octavia 9143 +86,9
4 Toyota Yaris Cross 8017 +84,1
5 Kia Sportage 7293 +1,5
6 Hyundai Tucson 5758 -7,0
7 Dacia Duster 5655 -3,1
8 Toyota C-HR 5349 -16,6
9 Volkswagen T-Roc 4991 +2,7
10 Toyota RAV4 4445 -34,7

Czytaj także