Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
ciężarówka laweta z jednym samochodem na przyczepie

Import używanych aut w pierwszej połowie 2023 r. – prawie same złe wiadomości

Import używanych aut w pierwszej połowie 2023 r. – prawie same złe wiadomości

Tempo importu używanych aut do Polski systematycznie maleje, a ich wiek rośnie. Niezmienne pozostają natomiast najpopularniejsze marki i modele. Czy są jakieś dobre wiadomości? Znajdą je zainteresowani zakupem diesla z Zachodu.

  • W pierwszym półroczu 2023 roku w Polsce zarejestrowano 385 392 sprowadzone używane auta
  • Tempo importu wciąż spada

Głównym źródłem pochodzenia samochodów jeżdżących po polskich drogach jest ich import – w zdecydowanej większości z zachodu Europy.Niestety pandemia oraz spowolnienie gospodarcze sprawiły, że źródło zaczyna wysychać.

Samar podał, że w pierwszym półroczu bieżącego roku sprowadzono i zarejestrowano 385 392 auta osobowe i lekkie dostawcze (DMC do 3,5 t). To 4,4% mniej niż pierwszym półroczu rok wcześniej.

W przypadku aut osobowych analitycy Samaru odnotowali spadek o 4,1%, a dostawczych – aż o 8,0%. W samym czerwcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 67 035 sprowadzonych pojazdów osobowych i lekkich dostawczych. To o 1,7% mniej niż rok temu i jednocześnie najmniej od 9 lat. Towarzyszy temu wzrost wieku aut.

Kraje pochodzenia używanych aut

Kraj Liczba rejestracji Zmiana
1. Niemcy 202 116 -8,00%
2. Francja 47 143 -8,80%
3. Belgia 26 789 3,30%
4. Holandia 21 316 6,30%
5. Stany Zjednoczone  19 670 7,10%
6. Szwecja 11 593 29,30%
7. Włochy 10 807 -8,20%
8. Dania 9730 7,30%
9. Austria 9520 -11,10%
10. Szwajcaria 9418 -6,30%
11. Norwegia 2902 32,10%
12. Kanada 2322 -12,20%
13. Czechy 2088 20,50%
14. Wielka Brytania 1769 -14,00%
15. Finlandia 1586 19,50%
16. Luksemburg 1382 -5,70%
17. Hiszpania 1049 -12,40%
18. Litwa 708 40,20%
19. Japonia 687 -0,60%
20. Słowacja 466 11,50%

Niemcy, z udziałem 52,4% w całości importu, pozostają głównym źródłem używanych aut dla nabywców z Polski. Wyraźnie jednak widać, że importerzy poszukują nowych rynków. Samar zauważa, że wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się Holandia (+6,3%) oraz kraje skandynawskie – Szwecja (+29,3%) i Norwegia (+32,1%).

Rejestracje sprowadzonych aut w 2022 i 2023 roku

auta-z-importu-liczba-rejestracji-2022-2023-I-VI
źródło: Samar

Z danych Samaru wynika, że spadki w kolejnych miesiącach 2022 i 2023 r. nie są drastyczne. Widać jednak, że sprowadzamy coraz mniej samochodów, co powoduje kurczenie się krajowego rynku wtórnego.

Top 15 importowanych marek i modeli samochodów

Top 15 importowanych marek
Marka Liczba rejestracji
Volkswagen 35 729
Ford 34 430
Opel 33 431
Audi 29 925
BMW 22 194
Renault 18 598
Peugeot 17 991
Mercedes 15 103
Citroen 14 375
Hyundai 13 072
Toyota 12 978
Volvo 11 539
Kia 10 090
Skoda 9808
Nissan 9672

Preferencje zakupowe Polaków nie ulegają istotnym zmianom. Od lat na liście najczęściej wybieranych modeli nie brakuje propozycji z półki premium, które po kilkunastu latach eksploatacji tracą na tyle na wartości, że zaczynają znajdować się w finansowym zasięgu wielu nabywców. Warto zwrócić uwagę na obecność Skody na liście najczęściej importowanych marek. Długi czas była na niej nieobecna – zapotrzebowanie pokrywały samochody z polskich salonów.

Top 15 importowanych modeli
Model Liczba rejestracji
Audi A4 10 191
Opel Astra 9862
Volkswagen Golf 9845
BMW serii 3 7655
Ford Focus 7096
Audi A3 6675
Opel Corsa 6125
Ford Fiesta 5741
Volkswagen Passat 5643
Volkswagen Polo 5170
Ford Mondeo 4957
Audi A6 4953
Nissan Qashqai 4765
BMW serii 5 4583
Opel Insignia 4178

W rankingu modeli w podsumowaniu pierwszego półrocza pozycję lidera znowu objęło Audi A4, które zeszły rok zakończyło – z minimalną stratą – z drugą lokatą, za Oplem Astrą (obecnie na drugim miejscu). Trzecie miejsce – w obu zestawieniach – niezmiennie należy do Volkswagena Golfa.

Sprowadzane auta – rodzaje napędu 

sprowadzane-auta-rodzaje-napedow
źródło: Samar

Na zachodzie trwa odwrót od silników Diesla, co tworzy dobre warunki do ich kupowania – łatwiej negocjować ceny. Dodatkowym asumptem do zakupu używanych diesli może być korekta cen oleju napędowego na polskich stacjach paliw. Diesel znów pozwala sporo zaoszczędzić.

Średni wiek sprowadzanych aut

sredni-wiek-sprowadzanych-aut-z-podzialem-na-napedy
źródło: Samar

Analitycy Samaru zauważają, że co prawda wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie jak rok wcześniej. W tym roku średni wiek sprowadzonych aut wynosi dokładnie 13 lat. Statystycznie rzecz biorąc, wynik „ciągną w górę” zwłaszcza auta osobowe (13,08 roku) oraz pojazdy z silnikami benzynowymi (13,93 roku).

 

Czytaj także