Tempo importu używanych aut do Polski systematycznie maleje, a ich wiek rośnie. Niezmienne pozostają natomiast najpopularniejsze marki i modele. Czy są jakieś dobre wiadomości? Znajdą je zainteresowani zakupem diesla z Zachodu.
Głównym źródłem pochodzenia samochodów jeżdżących po polskich drogach jest ich import – w zdecydowanej większości z zachodu Europy.Niestety pandemia oraz spowolnienie gospodarcze sprawiły, że źródło zaczyna wysychać.
Samar podał, że w pierwszym półroczu bieżącego roku sprowadzono i zarejestrowano 385 392 auta osobowe i lekkie dostawcze (DMC do 3,5 t). To 4,4% mniej niż pierwszym półroczu rok wcześniej.
W przypadku aut osobowych analitycy Samaru odnotowali spadek o 4,1%, a dostawczych – aż o 8,0%. W samym czerwcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 67 035 sprowadzonych pojazdów osobowych i lekkich dostawczych. To o 1,7% mniej niż rok temu i jednocześnie najmniej od 9 lat. Towarzyszy temu wzrost wieku aut.
Kraj | Liczba rejestracji | Zmiana |
---|---|---|
1. Niemcy | 202 116 | -8,00% |
2. Francja | 47 143 | -8,80% |
3. Belgia | 26 789 | 3,30% |
4. Holandia | 21 316 | 6,30% |
5. Stany Zjednoczone | 19 670 | 7,10% |
6. Szwecja | 11 593 | 29,30% |
7. Włochy | 10 807 | -8,20% |
8. Dania | 9730 | 7,30% |
9. Austria | 9520 | -11,10% |
10. Szwajcaria | 9418 | -6,30% |
11. Norwegia | 2902 | 32,10% |
12. Kanada | 2322 | -12,20% |
13. Czechy | 2088 | 20,50% |
14. Wielka Brytania | 1769 | -14,00% |
15. Finlandia | 1586 | 19,50% |
16. Luksemburg | 1382 | -5,70% |
17. Hiszpania | 1049 | -12,40% |
18. Litwa | 708 | 40,20% |
19. Japonia | 687 | -0,60% |
20. Słowacja | 466 | 11,50% |
Niemcy, z udziałem 52,4% w całości importu, pozostają głównym źródłem używanych aut dla nabywców z Polski. Wyraźnie jednak widać, że importerzy poszukują nowych rynków. Samar zauważa, że wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się Holandia (+6,3%) oraz kraje skandynawskie – Szwecja (+29,3%) i Norwegia (+32,1%).
Z danych Samaru wynika, że spadki w kolejnych miesiącach 2022 i 2023 r. nie są drastyczne. Widać jednak, że sprowadzamy coraz mniej samochodów, co powoduje kurczenie się krajowego rynku wtórnego.
Top 15 importowanych marek | |
---|---|
Marka | Liczba rejestracji |
Volkswagen | 35 729 |
Ford | 34 430 |
Opel | 33 431 |
Audi | 29 925 |
BMW | 22 194 |
Renault | 18 598 |
Peugeot | 17 991 |
Mercedes | 15 103 |
Citroen | 14 375 |
Hyundai | 13 072 |
Toyota | 12 978 |
Volvo | 11 539 |
Kia | 10 090 |
Skoda | 9808 |
Nissan | 9672 |
Preferencje zakupowe Polaków nie ulegają istotnym zmianom. Od lat na liście najczęściej wybieranych modeli nie brakuje propozycji z półki premium, które po kilkunastu latach eksploatacji tracą na tyle na wartości, że zaczynają znajdować się w finansowym zasięgu wielu nabywców. Warto zwrócić uwagę na obecność Skody na liście najczęściej importowanych marek. Długi czas była na niej nieobecna – zapotrzebowanie pokrywały samochody z polskich salonów.
Top 15 importowanych modeli | |
---|---|
Model | Liczba rejestracji |
Audi A4 | 10 191 |
Opel Astra | 9862 |
Volkswagen Golf | 9845 |
BMW serii 3 | 7655 |
Ford Focus | 7096 |
Audi A3 | 6675 |
Opel Corsa | 6125 |
Ford Fiesta | 5741 |
Volkswagen Passat | 5643 |
Volkswagen Polo | 5170 |
Ford Mondeo | 4957 |
Audi A6 | 4953 |
Nissan Qashqai | 4765 |
BMW serii 5 | 4583 |
Opel Insignia | 4178 |
W rankingu modeli w podsumowaniu pierwszego półrocza pozycję lidera znowu objęło Audi A4, które zeszły rok zakończyło – z minimalną stratą – z drugą lokatą, za Oplem Astrą (obecnie na drugim miejscu). Trzecie miejsce – w obu zestawieniach – niezmiennie należy do Volkswagena Golfa.
Na zachodzie trwa odwrót od silników Diesla, co tworzy dobre warunki do ich kupowania – łatwiej negocjować ceny. Dodatkowym asumptem do zakupu używanych diesli może być korekta cen oleju napędowego na polskich stacjach paliw. Diesel znów pozwala sporo zaoszczędzić.
Analitycy Samaru zauważają, że co prawda wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie jak rok wcześniej. W tym roku średni wiek sprowadzonych aut wynosi dokładnie 13 lat. Statystycznie rzecz biorąc, wynik „ciągną w górę” zwłaszcza auta osobowe (13,08 roku) oraz pojazdy z silnikami benzynowymi (13,93 roku).