W pierwszym półroczu br. sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce okazała się wyraźnie lepsza niż w okresie I-VI 2022 r. Lider wśród marek i w rankingu modeli? Wciąż ten sam.
Najnowsze dane PZPM jednoznacznie wskazują na poprawę sytuacji rynkowej w naszym kraju. W czerwcu nabywców znalazło 41 581 nowych pojazdów osobowych i był to pięcioprocentowy wzrost w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku (a także wynik o 7,8% lepszy niż w maju br.).
Jeszcze lepiej sytuacja wygląda, gdy weźmiemy pod uwagę całe pierwsze półrocze 2023 r. W tym czasie zarejestrowano u nas 238 672 „osobówki”, podczas gdy w tym samym okresie 2022 r. było to 212 405 szt. Wzrost wyniósł zatem 12,4% (+26 267 szt.).
Nadal bezapelacyjnie na pierwszym miejscu najchętniej kupowanych marek aut znajduje się Toyota, która sprzedała 43 824 samochody (+15,53% więcej niż w okresie I-VI 2022 r).
Skoda odrabia jednak straty, bo w jej przypadku wzrost popytu wyniósł aż 41,23% (sprzedaż niemal 26 tys. aut).
Nie wszystkie marki mogą jednak uznać pierwsze półrocze za udane. Wśród 20 najpopularniejszych siedem sprzedało mniej aut niż przed rokiem. Najdotkliwszy spadek, bo aż 30-procentowy jest udziałem Forda (który znajduje się na pozycji 11. w zestawieniu marek).
Jeśli chodzi o modele na pierwszym miejscu nie nastąpiła zmiana, bo bestsellerem pozostaje Corolla, ze sporą przewagą nad Yarisem. Na podium awansowała jednak Skoda Octavia, wypychając z niego Yarisa Crossa (jeszcze w maju kolejność była odwrotna).
W pierwszej dwudziestce najchętniej kupowanych modeli znajduje się dwanaście SUV-ów i crossoverów. Najchętniej kupowanymi są: Toyota Yaris Cross, Kia Sportage oraz Dacia Duster.
Jeśli chodzi o samochody marek premium, to najpopularniejszym z nich jest Volvo XC60 (ogólnie zajmuje 15. pozycję).
Bestsellerem wśród pojazdów elektrycznych jest u nas Tesla Model Y (1270 szt.), wyprzedzająca Teslę Model 3 (837 szt.) i Kię EV6 (440 szt.).
Pod względem popularności poszczególnych typów silników na pierwszym miejscu plasują się auta wyposażone w jednostki benzynowe (44,5%), a na następnych miejscach znajdują się mikrohybrydy (18,6%) i hybrydy (17,7%). Diesle wybiera 10,1% nabywców, auta elektryczne 3,6%, zaś hybrydy plugin – 2,8%. Pojazdy z silnikami zasilanymi LPG kupiło 2,6% nabywców.
Oto 10 najpopularniejszych marek nowych samochodów osobowych w Polsce w okresie I-VI 2023 r. (dane PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-VI 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 43 824 | +15,53 |
2 | Skoda | 25 910 | +41,28 |
3 | Kia | 18 649 | +2,91 |
4 | Volkswagen | 17 675 | +15,97 |
5 | Audi | 12 778 | +36,34 |
6 | Hyundai | 12 711 | -12,90 |
7 | BMW | 11 668 | -5,67 |
8 | Dacia | 9891 | +0,10 |
9 | Mercedes | 9473 | -17,27 |
10 | Renault | 8894 | +23,77 |
A tak prezentuje się zestawienie bestsellerów wśród modeli za pierwsze pół roku 2023 (dane PZPM):
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VI 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 10 536 | -3,3 |
2 | Toyota Yaris | 8224 | +32,2 |
3 | Skoda Octavia | 7694 | +94,6 |
4 | Toyota Yaris Cross | 7256 | +110,3 |
5 | Kia Sportage | 6170 | 0,0 |
6 | Dacia Duster | 5174 | +11,6 |
7 | Toyota C-HR | 5016 | -9,5 |
8 | Hyundai Tucson | 4707 | -12,9 |
9 | Volkswagen T-Roc | 4168 | +2,5 |
10 | Toyota RAV4 | 4006 | -35,0 |