Preferencje dotyczące marki, modelu, typu nadwozia, rodzaju silnika czy skrzyni biegów samochodu zauważalnie zmieniają się wraz z wiekiem jego użytkownika. Czym jest „srebrne tsunami” i czy widać je także w samochodowych zakupach? Ciekawego materiału do analizy dostarczają umowy leasingowe.
Statystyki nie pozostawiają złudzeń. Polskie społeczeństwo się starzeje. Według danych GUS już co piąty mieszkaniec naszego kraju ma ponad 65 lat.
Osoby w tzw. wieku poprodukcyjnym lub takie, które niebawem go osiągną, stają się coraz bardziej istotną grupą zakupową – mając uregulowane inne zobowiązania, np. spłacony kredyt na mieszkanie czy brak dzieci na utrzymaniu, mogą sobie pozwolić na inne wydatki, choćby dotyczące samochodu.
Na rynku konsumenckim coraz więcej i częściej mówi się o zjawisku „srebrnego tsunami”, czyli o rosnącej populacji osób w wieku co najmniej 55 lat i tym, że jej potrzeby i przyzwyczajenia redefiniują wiele biznesów. Eksperci prognozują, że z czasem pozycja tej grupy na rynku konsumenckim będzie coraz mocniejsza.
Już teraz zakończenie aktywności zawodowej nie musi oznaczać problemów z dostępnością narzędzi finansowych. – Przychód w postaci emerytury traktujemy w dokładnie taki sam sposób jak dochody z umowy o pracę – informuje Tomasz Otto, który odpowiada za rozwój Automarket.pl, należącej do PKO platformy leasingu nowych i używanych samochodów.
Otwarcie się na taką grupę klientów miało biznesowy sens. Najstarszy kierowca, który zdecydował się na finansowanie na platformie Automarket.pl miał 77 lat. Podpisując umowę na 36-miesięczny leasing Hyundaia i20, w pełni skorzystał z limitu wieku klienta na zakończenie umowy finansowania pojazdu, wynoszącego obecnie 80 lat.
Coraz ważniejszą rolę gospodarczą odgrywa też pokolenie Z, czyli osoby do 25. roku życia, które w pełni wychowało się w erze cyfryzacji i powszechnego dostępu do internetu.
Czy motoryzacyjne potrzeby i preferencje obu grup okazują się zbieżne? Prezentowane dane wykazują istotne różnice, dotyczące nie tylko marek i modeli, ale również segmentów, typów nadwozia i napędu, co może wynikać z możliwości kredytowych.
Profil osób decydujących się na finansowanie samochodu zależy od wielu czynników – w tym dostępności danego narzędzia finansowego dla klientów prywatnych czy prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, rodzajów objętych nim samochodów (np. nowe i używane), limitów wieku, obostrzeń dotyczących użytkowania pojazdu oraz oczywiście warunków finansowych.
W przypadku platformy Automarket.pl aż 81% umów finansowania zostało podpisanych przez osoby w wieku w wieku od 26 do 54 lat.
Warto zwrócić uwagę na grupę 55+. Reprezentanci tzw. srebrnego tsunami są nie tylko coraz bardziej liczni. W ramach Automarket.pl decydowali się na najdroższe samochody – kosztujące średnio o 13% więcej niż wybierane przez najmłodszych klientów, należących do tzw. generacji Z, którzy także najrzadziej decydowali się na zaciąganie zobowiązań finansowych.
Preferencje Polaków w zakresie aut da się określać na kilka sposobów. Pogląd na sytuację dają dane Automarket.pl – na ich podstawie można dowiedzieć się, jak z wiekiem, a więc także i zasobnością portfela, zmieniają się wybory osób decydujących się na finansowanie pojazdu.
Można spotkać się z opiniami, że młode osoby często i do tego niepotrzebnie dają się porwać emocjom, zamiast kierować zdrowym rozsądkiem.
Najwyraźniej nie dotyczy to jednak ich motoryzacyjnych wyborów. Większość młodych kierowców zdecydowała się na finansowanie auta kompaktowego, czyli o najlepszej relacji ceny do funkcjonalności.
Osoby w wieku do 25 lat | |
---|---|
Udział | |
Najchętniej wybierane marki | |
Opel | 24% |
Hyundai | 16% |
Skoda | 15% |
Ford | 10% |
Fiat | 6% |
Kia | 6% |
BMW | 3% |
Volkswagen | 3% |
Toyota | 3% |
Audi | 3% |
Najchętniej wybierane modele | |
Opel Astra | 18% |
Hyundai i30 | 10% |
Skoda Fabia | 8% |
Ford Focus | 8% |
Fiat Tipo | 5% |
Opel Insignia | 5% |
Skoda Rapid | 5% |
Seat Leon | 3% |
Hyundai Kona | 3% |
Kia Ceed | 3% |
Najchętniej wybierane segmenty | |
Kompakty | 60% |
Auta miejskie | 16% |
Klasa średnia | 13% |
SUV-y | 10% |
Auta małe | 2% |
Najchętniej wybierane typy nadwozia | |
Hatchback | 66% |
Kombi/van | 13% |
Sedan | 11% |
SUV | 10% |
Najchętniej wybierane rodzaje zasilania | |
Pb | 74% |
ON | 24% |
Hybryda | 2% |
Preferencje dotyczące rodzajów skrzyń biegów | |
Automatyczna | 24% |
Ręczna | 76% |
Grupa wiekowa 26-54 lat jest szeroka. Może być więc traktowana jako probierz typowych potrzeb kierowców z Polski. Okazują się one... bardzo zróżnicowane. Wyraźnie widać to chociażby po typach nadwozia. Mimo trwającej mody na SUV-y wiele osób wybiera tańsze w zakupie i utrzymaniu kompakty czy auta miejskie.
Osoby w wieku 26-54 lat | |
---|---|
Udział | |
Najchętniej wybierane marki | |
Hyundai | 19% |
Opel | 14% |
Skoda | 10% |
Fiat | 6% |
Kia | 6% |
Toyota | 6% |
Nissan | 6% |
Ford | 5% |
BMW | 4% |
Suzuki | 4% |
Najchętniej wybierane modele | |
Hyundai i30 | 9% |
Opel Astra | 8% |
Skoda Fabia | 5% |
Nissan Qashqai | 4% |
Hyundai Tucson | 3% |
Fiat 500 | 3% |
Ford Focus | 3% |
Opel Insignia | 3% |
Hyundai i20 | 3% |
Kia Ceed | 2% |
Najchętniej wybierane segmenty | |
Kompakty | 39% |
SUV-y | 21% |
Auta miejskie | 19% |
Klasa średnia | 15% |
Auta małe | 4% |
Klasa wyższa | 2% |
Najchętniej wybierane rodzaje nadwozia | |
Hatchback | 49% |
Kombi/van | 24% |
Sedan | 9% |
SUV | 18% |
Najchętniej wybierane rodzaje zasilania | |
Pb | 73% |
ON | 20% |
Hybryda | 6% |
LPG | 1% |
Preferencje dotyczące rodzajów skrzyń biegów | |
Automatyczna | 30% |
Ręczna | 70% |
Statystycznie rzecz biorąc, dojrzałe osoby decydują się na finansowanie użytkowania najdroższych aut. Mogą sobie na to pozwolić, bo latami akumulowały kapitał, a do tego nie mają zobowiązań finansowych, które spoczywają na barkach młodszych kierowców.
Osoby w wieku 55+ | |
---|---|
Udział | |
Najchętniej wybierane marki | |
Hyundai | 17% |
Toyota | 14% |
Opel | 13% |
Skoda | 10% |
Nissan | 7% |
Kia | 5% |
Citroen | 4% |
Fiat | 4% |
BMW | 4% |
Seat | 3% |
Najchętniej wybierane modele | |
Opel Astra | 7% |
Skoda Fabia | 7% |
Toyota Yaris | 7% |
Hyundai Tucson | 5% |
Hyundai i20 | 5% |
Nissan Qashqai | 4% |
Toyota Auris | 3% |
Hyundai Kona | 3% |
Kia Sportage | 2% |
Skoda Rapid | 2% |
Najchętniej wybierane segmenty | |
SUV-y | 32% |
Auta miejskie | 27% |
Kompakty | 25% |
Klasa średnia | 5% |
Klasa wyższa | 4% |
Auta małe | 3% |
Vany/dostawcze | 1% |
Auta luksusowe | 1% |
Najchętniej wybierane typy nadwozia | |
Hatchback | 49% |
Kombi/van | 9% |
Sedan | 8% |
SUV | 32% |
Pozostałe | 2% |
Najchętniej wybierane rodzaje zasilania | |
Pb | 77% |
ON | 14% |
Hybryda | 7% |
LPG | 2% |
Preferencje dotyczące rodzajów skrzyń biegów | |
Automatyczna | 34% |
Ręczna | 66% |