Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
salon sprzedaży Audi
magazynauto
Aktualności

Wybieramy coraz droższe auta. Motoryzacyjny efekt 500+?

Finansowanie aut używanych może zdrożeć

Powiedzenie „tanio to już było” niestety dotyczy wielu aspektów naszego życia. Także motoryzacyjnych.  Coraz rzadziej finansowanie względnie świeżego pojazdu oznacza ratę na poziomie niecałych 1000 zł miesięcznie.

Rosnące ceny aut – zarówno używanych, jak i nowych – są wypadkową kilku czynników. Czy wzrosty w końcu się zatrzymają? Na razie okazuje się to... zbędne, bo klientów wciąż nie brakuje.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podał, że w marcu br. zarejestrowano w Polsce o 21% aut osobowych więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Co więcej, okazuje się, że kierowcy wcale nie poszukują jak najtańszych propozycji!

W ostatnim czasie zauważamy na platformie Automarket.pl zjawisko w postaci spadku udziału umów finansowania aut nowych i używanych z miesięczną ratą poniżej 1000 zł. W 2021 r. na taką wysokość miesięcznej opłaty zdecydowało się ponad 55% klientów wybierających leasing lub wynajem długoterminowy. Chociaż udało nam się utrzymać bogatą ofertę niedrogich samochodów używanych z ratą do 1000 zł, w roku 2022 już tylko 33% finansujących zdecydowało się na opłatę w takiej wysokości. To pokazuje, że wybory kierowców przesuwają się w kierunku większych modeli lub aut klasy premium. W 2022 r. odnotowaliśmy wzrost zainteresowania kompaktami i modelami klasy średniej przy jednoczesnym spadku sprzedaży aut miejskich – wyjaśnia Tomasz Otto, który odpowiada za rozwój platformy Automarket.pl.

Wszelkie tego typu zmiany z czasem przekładają się na pozostałe obszary rynku wtórnego, gdzie może brakować mniejszych modeli.

Najczęściej ustalane budżety finansowania

zakup samochodu najczęściej ustalane budżety finansowania
źródło: PKO Leasing

W przeciwieństwie do umów z najniższą ratą pozostałe, droższe oferty finansowania zyskały na zainteresowaniu w 2022 r. względem 2021 r. Samochody stale drożeją, kierowcy oczekują też coraz więcej, więc istnieje spore prawdopodobieństwo, że w 2023 r. padną kolejne rekordy. Finansowanie, a więc rozłożenie płatności na raty, zmniejsza obciążenie domowego budżetu.

Ile wynosi miesięczna rata za auto nowe

ile wynosi miesięczna rata za auto nowe
źródło: PKO Leasing

Wykres doskonale obrazuje rynkowe trendy – na rynku pierwotnym bardzo szybko kurczy się pula aut z sensownym wyposażeniem, które są dostępne za 70-100 tys. zł, więc kierowcy zainteresowani wieloma modelami zostali zmuszeni do szukania droższych propozycji, co w przypadku finansowania wpływa na wysokość miesięcznej raty leasingu lub wynajmu długoterminowego.

Ile wynosi miesięczna rata za auto używane

ile wynosi miesięczna rata za auto używane
źródło: PKO Leasing

Szybko postępujące zawirowania na rynku nowych samochodów w oczywisty sposób wpływają na sytuację na rynku wtórnym. Przynajmniej w przypadku finansowania realizowanego przez PKO Leasing zmiany w wysokości miesięcznych rat w latach 2021-2022 nie okazały się jeszcze tak dynamiczne, jak w przypadku nowych pojazdów. Oznacza to, że klienci wciąż mają jeszcze w czym wybierać, ale wzrost rat zapewne będzie postępował.

Czy marka wpływa na miesięczną ratę?

czy marka auta wpływa na miesięczną ratę
źródło: PKO Leasing

Wykres przedstawia odsetek klientów, którzy ustalali miesięczną ratę finansowania na poziomie 1000-2000 zł. W 2021 r. byli to kierowcy raczej zainteresowani markami premium. W 2022 r. niemal połowa klientów wybierających auta premium ustaliła ratę finansowania w takim samym przedziale, jak osoby decydujące się na marki popularne. Taki stan rzeczy jest m.in. następstwem rosnących cen popularnych modeli.

Czytaj także