Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Warszawa

Strefa czystego transportu w Warszawie ma objąć 2 razy większy obszar niż planowano

Archiwum

Strefa czystego transportu w Warszawie ma objąć 2 razy większy obszar niż planowano

Jak donosi Urząd m. st. Warszawy, strefa czystego transportu (SCT) może objąć w stolicy dwukrotnie większy obszar, niż pierwotnie zakładano. Ponadto mają zostać wprowadzone dodatkowe rozwiązania m.in. dla seniorów i mieszkańców płacących podatki w Warszawie. 

Wstępny projekt SCT zaprezentowano pod koniec stycznia bieżącego roku. Wtedy też ruszyły, trwające trzy miesiące, konsultacje społeczne. Jak donoszą władze Warszawy, wpłynęło ponad 3000 uwag do propozycji. Ponadto odbyło się bardzo wiele rozmów i spotkań na temat proponowanych rozwiązań. 

W efekcie, z myślą o seniorach i mieszkańcach stref wprowadzono szereg ulg i wyjątków. Dzięki temu będą oni mieli 4 lata na dostosowanie się do nowych wymogów. „Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy warunki pozostają bez zmian. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe” – czytamy w komunikacie. 

Gdzie będą obowiązywać SCT w Warszawie?

Zgodnie z nowym projektem strefa czystego transport w Warszawie ma objąć ponad dwa razy większy obszar niż początkowo proponowano. Oznacza to, że w jej ramach znajdą się dzielnice:

  • Śródmieście
  • Żoliborz
  • Praga Północ
  • Ochota (niemal cała)
  • Praga Południe (niemal cała)
  • Mokotów (większość obszaru)
  • Wola (w połowie) 

„Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że  efekt dla jakości powietrza będzie znaczący” – twierdzi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

SCT 2023_11
Nowy obszar SCT w Warszawie. 
um.warszawa.pl

Co istotne, osoby, które mieszkają wewnątrz stref i płacą podatki w Warszawie, zostaną zwolnione ze spełniania wymagań w pierwszych dwóch etapach wprowadzania SCT. Ale od stycznia 2028 roku nie będą mogły poruszać się po niej pojazdem z silnikiem wysokoprężnym starszym niż 13-letnim oraz benzynowym w wieku ponad 22 lat. 

Z kolei pozostałe osoby, a także mieszkańców stolicy, którzy zakupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują wcześniejsze wymogi. Oznacza to, że od lipca 2024 roku nie będą mogły jeździć po SCT samochodami wysokoprężnymi starszymi niż 18 lat i benzynowymi starszymi niż 27 lat. 

SCT_2023_11_01
Etapy wdrażania SCT dla osób mieszkających na obszarze SCT i płacących podatki w stolicy. 
UM.WARSZAWA.PL

„Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT – czytamy w informacji prasowej. 

Nowa propozycja SCT trafi w najbliższych dniach pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzje o jej ostatecznym kształcie i terminach.

SCT_2023_11_02
Etapy wdrażania SCT dla osób spoza stolicy oraz mieszkańców SCT, którzy zakupili auta po przyjęciu uchwały. 
UM.WARSZAWA.PL

Strefy czystego transportu – rozwiązanie z Europy

Strefy czystego transportu, które od lat są stosowane w krajach europejskich, mają na celu poprawę jakości powietrza w obszarach miejskich. Obecnie w Europie funkcjonuje ponad 320 stref – najwięcej w Niemczech i we Włoszech. 

W naszym kraju uchwałę o utworzeniu strefy czystego transportu przyjął już Kraków. Zacznie ona obowiązywać w tym mieście od lipca 2024 roku.

Z badania, które przeprowadzono na początku marca i kwietnia bieżącego roku, wynika, że 70% mieszkańców Warszawy (w tym 66% kierowców) popiera wprowadzenie SCT. Wzięło w nim udział 1020 ankietowanych.

Czytaj także