Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
wydech

Włosi wytaczają wojnę silnikom Diesla. Ale o rok później niż planowali

Włosi wytaczają wojnę silnikom Diesla. Ale o rok później niż planowali

Co tam Strefy Czystego Transportu! We włoskim regionie Piemont od 15 września tego roku miał obowiązywać zakaz używania samochodów z silnikiem Diesla spełniających normę Euro 5. Dekret Rady Ministrów spowodował odsunięcie go w czasie. Ale niezbyt odległe. 

Swoją decyzję dotyczącą samochodów wysokoprężnych spełniających normę Euro 5 Włosi tłumaczą działaniami na rzecz środowiska – donosi portal alvolante.it. Przypomnijmy, że ta norma weszła w życie w 2011 roku. Zakładała ona dalsze ograniczenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych. 

W Polsce trwają obecnie przymiarki do wprowadzenia Stref Czystego Transportu. Np. w Warszawie samochody spełniające wymogi Euro 5 będą mogły do nich wjeżdżać do 2028 roku. Z kolei w przypadku Euro 4 – do 2026 roku.

Zakaz przesunięty o rok

Ale Włosi z Piemontu nie są równie pobłażliwi. Wprawdzie, dzięki dekretowi zatwierdzonemu przez Radę Ministrów pojazdy wysokoprężne spełniające Euro 5 nie będą zakazane od 15 września tego roku, ale i tak w dłuższej perspektywie czasu niewiele on zmienia.

W całym regionie administracyjnym znajduje się około 310 000 takich pojazdów. Co ciekawe, niemal połowa z nich występuje w samej prowincji Turyn (łącznie w skład Piemontu wchodzi 8 prowincji), gdzie zakaz ich używania dotknąłby 43 gminy. Ale właściciele takich aut tylko na krótko mogą odetchnąć z ulgą. Zwolnienie obowiązywać będzie bowiem do 1 października 2024 roku. 

silnik 2.0 tdi
Od czasów afery Dieselgate silniki Diesla są w odwrocie. W czerwcu bieżącego roku po raz pierwszy w historii sprzedano w Eurpopie więcej aut bateryjnych niż z jednostkami wysokoprężnymi. 
archiwum

Oznacza to, że w gminach liczących więcej niż 30 000 mieszkańców, a „zaopatrzonych w odpowiednią sieć lokalnego transportu publicznego i tam, gdzie występują wysokie wartości zanieczyszczeń, które mogą mieć wpływ na ochronę zdrowia” – jak czytamy w rozporządzeniu – auta wysokoprężne spełniające Euro 5 nie będę mogły być wykorzystywane.

Z kolei w gminach liczących od 10 000 do 30 000 mieszkańców zakaz użytkowania takich samochodów nastąpi rok później. Czyli od 1 października 2025 roku.

Co to oznacza w praktyce?

Chaos. Jak donosi włoski portal alvolante.it, sąsiadujące ze sobą gminy będą rządzić się własnymi prawami. Przykładowo auta z silnikami Diesla, spełniającymi Euro 5 nie będą mogły się poruszać po Orbassano, ale w znajdującej się obok Rivalcie – już tak. Nie wjadą do Pianezzy czy do Settimo, jednak w Leini będą stanowiły legalny środek transportu. 

Region ogłosił, że ​​potroił środki zaplanowane na poprawę jakości powietrza. „Wkrótce uruchomimy kolejny pakiet działań mających na celu wsparcie rodzin w zakupie biletów okresowych na lokalny transport publiczny oraz pomoc przedsiębiorstwom w wymianie najbardziej zanieczyszczających środków transportu” – zapowiada Alberto Cirio, prezydent Piemontu od 2019 roku. 

Radny ds. środowiska – Matteo Marnati – z kolei chwali się inwestycją w 749 nowych autobusów do 2024 r. Ponadto w regionie rozszerzone zostaną zachęty do wymiany pieców i systemów grzewczych. 

Czytaj także