Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Kodiaq hybryda plug-in w trakcie ładowania bok

Szeroka gama hybryd Skody

fot. Skoda

Szeroka gama hybryd Skody

Nowe wcielenia Octavii, Superba i Kodiaqa są dostępne z wydajnymi napędami hybrydowymi, które dzięki elektrycznemu wsparciu zużywają mniej paliwa i zapewniają lepsze osiągi.

Hybrydyzacja pozwala wydatnie zwiększyć efektywność silników spalinowych – a na przestrzeni lat technika napędów hybrydowych znacząco dojrzała.

Skoda ma dziś w swojej ofercie zarówno hybrydy bez konieczności ładowania, jak i plug-iny, które z uwagi na ponad 100-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym można eksploatować niczym auto na prąd.

skoda napeęd hybrydowy plug in ładowanie
Duży akumulator nowych hybryd plug-in Skody oferuje funkcję szybkiego ładowania (50 kW).

Bez kabla...

Producent niedawno odnowił niemal całą swoją gamę modelową, począwszy od elektrycznego Enyaqa oraz Kamiqa i Scali przez Octavię (liftingi) aż po nowe generacje Superba oraz Kodiaqa. Trzy ostatnie modele są oferowane w benzynowej wersji 1.5 TSI mHEV – to tzw. miękka hybryda, w której jednostka jest wspomagana przez mały silnik w postaci rozrusznika zespolonego z alternatorem. Standardowo łączy się ona z 7-biegową skrzynią DSG oraz przednim napędem.

Elektryczne wsparcie zapewnia dodatkowy zastrzyk niutonometrów, poprawiając reakcję i charakterystykę jednostki przy niskich obrotach, a jednocześnie obniża zużycie paliwa – w trakcie wytracania prędkości służy bowiem jako generator, gromadząc w niewielkim akumulatorze energię, która w innym wypadku byłaby utracona. W rezultacie spada zużycie paliwa – realnie od 0,3 do nawet 1 l na 100 km w mieście. To nie wszystko: rozrusznikoalternator dodatkowo poprawia kulturę pracy jednostki 1.5 TSI, zapewniając jej niemal niewyczuwalny rozruch.

...i z kablem

Superb i Kodiaq występują też jako hybrydy plug-in – również ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI, lecz tutaj wspomaganym mocną jednostką elektryczną (115 KM), która może samodzielnie, swobodnie napędzać auto nawet na dalekich dystansach.

skoda superb hybryda plug-in 2024 bok
W najnowszej generacji Superba Combi oraz Kodiaqa dostępny jest hybrydowy napęd plug-in nowej generacji, zapewniający realnie ponad 100 km zasięgu „na prądzie”.

Realny zasięg „na prądzie” to ponad 100 km – tyle wystarczy np. na codzienne dojazdy do pracy, a przy okazji pozwala obniżyć wydatki na paliwo.

Hybrydę plug-in można ładować z domowego gniazdka (do pełna – wystarczy nocny postój), a koszt jej zakupu odpowiada cenie 150-konnej wersji wysokoprężnej.

Silnik 1.5 TSI z układem miękkiej hybrydy (mHEV) – niski koszt, realna oszczędność

Miękkie hybrydy (zwane też łagodnymi) korzystają ze stosunkowo nieskomplikowanego osprzętu, w tym niewielkiego silnika elektrycznego w postaci alternatora zintegrowanego z rozrusznikiem. Ma to swoje zalety w postaci prostszego serwisowania (brak komponentów wysokiego napięcia) i niższej ceny zakupu, a jednocześnie przynosi wymierne korzyści, jeśli chodzi o zwiększenie efektywności.

nowa skoda octavia liftback i combi 2024
Niedawno odnowiona Octavia wyróżnia się m.in. odświeżonym designem oświetlenia, wydajniejszymi napędami, kolejnymi innowacjami (m.in. nowe matrycowe reflektory LED) oraz bardziej zrównoważonymi materiałami.

Jak pokazują testy, zaopatrzenie benzynowej jednostki 1.5 TSI w układ miękkiej hybrydy (mHEV) w przypadku jazdy po mieście przynosi nawet 1 l paliwa na 100 km oszczędności. To silnik udany już sam w sobie – o harmonijnej, przyjaznej charakterystyce, z wysokim momentem obrotowym dostępnym w szerokim zakresie obrotów, niskim zużyciu paliwa oraz wysokiej kulturze pracy.

W nowych wydaniach Octavii, Superba i Kodiaqa jednostka 1.5 TSI mHEV praktycznie przez cały czas napędza przednie koła, ale układ miękkiej hybrydy wspomaga ją w trakcie przyspieszania i odzyskuje energię podczas hamowania, a ponadto umożliwia tzw. żeglowanie, czyli okresowe toczenie się z wyłączonym silnikiem – co pozwala dodatkowo obniżyć zużycie paliwa.

To zresztą nie koniec korzyści: zastosowanie alternatora zespolonego z rozrusznikiem umożliwia niezwykle „gładką”, niewyczuwalną pracę systemu start-stop, który nie irytuje swoim działaniem, dzięki czemu można w pełni wykorzystać jego efektywnościowy potencjał. Ponadto układ mHEV zapewnia dodatkowy „zastrzyk” momentu hybrydowego na niskich obrotach.

skoda silnik 1.5 tsi rysunek
W wydaniu mHEV udana jednostka współpracuje z rozrusznikoalternatorem i instalacją 48 V, dzięki czemu napęd działa jeszcze płynniej.

Odzyskiwana energia jest przechowywana w niewielkim akumulatorze umieszczonym pod fotelem pasażera. Dodatkowo spalanie silnika 1.5 TSI obniża układ odłączania połowy cylindrów przy niewielkim obciążeniu ACT+.

Hybrydowy napęd plug-in Skody w szczegółach

W najnowszych wydaniach Kodiaqa i Superba (obecnie Combi, później także liftback) Skoda oferuje nową generację hybrydowego napędu plug-in z pojemnym akumulatorem ładowanym z gniazdka. Połączenie silnika 1.5 TSI (150 KM) i 115-konnej jednostki elektrycznej owocuje mocą systemową 204 KM oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego i zapewnia ponadprzeciętne osiągi (0-100 km/h w 8,1-8,4 s).

skoda napęd hybrydowy plug-in schemat

Co najistotniejsze, energia w akumulatorze pozwala bez ładowania pokonać w realistycznym cyklu WLTP nawet 120-130 km w trybie całkowicie elektrycznym. W skrócie, na co dzień można nimi jeździć jak autem elektrycznym. Ładowanie akumulatora z gniazdka trwa ok. 12 h, ale na stacji szybkiego ładowania od 0 do 80% energię można uzupełnić w 25 min.

A po rozładowaniu Kodiaq PHEV oraz Superb Combi PHEV jeżdżą jak klasyczne hybrydy, czyli bardzo oszczędnie – odzyskują energię podczas hamowania i przemieszczają się „na prądzie” na niewielkich dystansach, zostawiają sobie bowiem zapas energii.

skoda naped hybrydowy plug-in ekran ustawienia
Hybrydy plug-in Skody oferują funkcję intensywniejszej rekuperacji, która zapewnia większy odzysk energii.

Ceny hybrydowych wersji modeli Skody

Wszystkie dostępne hybrydy łączą się z napędem przednich kół oraz skrzynią DSG (miękkie: 7-biegową, plug-in: 6-biegową).

Miękkie hybrydy

  • Octavia 1.5 TSI mHEV (115 KM): od 135 000 zł
  • Octavia 1.5 TSI mHEV (150 KM): od 141 600 zł
  • Superb 1.5 TSI mHEV (150 KM): od 149 900 zł
  • Kodiaq 1.5 TSI mHEV (150 KM): od 174 850 zł

Hybrydy plug-in

  • Superb Combi 1.5 TSI Plug-In Hybrid (204 KM): od 208 700 zł
  • Kodiaq 1.5 TSI Plug-In Hybrid (204 KM): od 208 300 zł

Czytaj także